24.6.2021
Knihy o létání patří bezesporu do knihovny každého pilota či nadšence do létání, jako nedílná součást vzdělání a předávání znalostí. Ať už máte knihu o moderním létání od Jirky Pruši nebo třeba knihu o vojenském létání od Václava Vaška Etudy vonící luftem z roku 1993, tak i kniha, či soubor grafických listů od Vladimíra Bidla, vydaná k 50. výročí od vzniku ČSA nesmí chybět!
Vladimír Bidlo byl český malíř a grafik, narozený v roce 1926 v Kouřimi, zemřel v roce 1997 v Praze. Vystudoval VŠUP u profesora Františka Tichého. Byl opravdu nadaným kreslířem a tvořil ve všech možných směrech, od portrétů, kreseb bojové techniky, běžných automobilů, závodních automobilů, až po leteckou techniku. Rád bych Vám ukázal publikaci, která je obdobně slavná jako soubor grafických listů letounů AERO, tedy soubor grafických listů vydaných k výročí 50 let od vzniku ČSA (1923-1973).
Svazek 32 grafických listů ve formátu A3 vydalo propagační oddělení ČSA k 50. výročí (1923-1973) Československých aerolinií v nákladu 5000 ks, obal tvoří knižní tvrdé desky. K dnešku je jich kompletních odhadem pár set kusů v různé kvalitě. Právě důvod oblíbenosti a prezentování grafických listů v aeroklubech i domácnostech nadšenců od data vydání, zapříčinilo relativně velkou cenu za kompletní set. Všechny listy jsou okomentované v českém, ruském a anglickém jazyce se základní informací o rychlosti letu a o datu nasazení na linku ČSA.
Kniha obsahuje, jak jsem již zmínil, 32 grafických listů a jsou na nich zachycena níže uvedená letadla (na některá se podíváme detailněji) přesně s tímto popisem – AERO A-14, AERO A-10, LETOV Š-19, AERO DH-50, AVIA BH-25, LETOV F-60 „Goliáš“, AERO A-23, AERO A-38, AVIA F-VII, AERO A-35, FORD 5AT „TRIMOTOR“, CAPRONI CA-97, LETOV Š-32, AVIA F-IX D, SARO CLOUD SR-6, AIRSPEED ENVOY AS 6, DOUGLAS DC-2, SAVOIA MARCHETTI SM-73, DOUGLAS DC-3 „DAKOTA“, JUNKERS JU-52, ILJUŠIN IL-12, LISUNOV LI-2, L-60 „BRIGADÝR“, TUPOLEV TU-104 A, AVIA IL-14, LET L-200 „MORAVA“, ILJUŠIN IL-18, MILJ MI-1, TUPOLEV TU-124, ILJUŠIN IL-62, TUPOLEV TU-134, TUPOLEV TU-154.
Aero A-14 s imatrikulací L-BARI
Tento typ letounu, byl nasazený na pravidelné lince z Prahy do Bratislavy a to oficiálně od 28. října 1923, tedy přesněji se skutečným letem o den déle (29. října 1923) kvůli nepřízni počasí. Legendární letoun jako první přepravoval pro ČSA pod imatrikulací L-BARC a vedením pana pilota Karla Brabence jednoho cestujícího a malý náklad v podobě novin a pošty. Vyobrazený letoun od Vladimíra Bidla, s imatrikulací L-BARI (vyrobený jako 19. kus) letěl na opačné trase z Bratislavy do Prahy pod vedením pana pilota Josefa Cinibulka, jako druhý let pod značkou ČSA, tehdy vezl redaktora novin jako cestujícího. Letouny ukončily svojí službu u ČSA v roce 1927. L-BARI sloužil pod novou imatrikulací prý v Užhorodě až do roku 1936, kdy byl poté vymazán z rejstříku.
Saro Cloud SR-6 s imatrikulací OK-BAK
Vladimír Bidlo namaloval tento úžasný obojživelný létající člun s imatrikulací OK-BAR, avšak pod ČSA létal s imatrikulací OK-BAK. Tento Jadranský expres v třicátých letech byl opravdu něco extra pro cestovatele. Létal na trase Praha - Záhřeb a pobřeží Jadranu (Split atd.) na první zahraniční lince ČSA. Byl nasazen od roku 1935 na 4 sezóny. Nalétal 490 hodin a přes 75 960 km! Během války byl uskladněn a po válce již jen jako trup prodán soukromému majiteli. Ten z tohoto krásného letadla udělal hausbót a mohli jste jej vidět na Vltavě či Orlické přehradě pod jménem Delfín. Naštěstí byl odkoupen a vystaven ve venkovní expozici ve Kbelích, prošel i rekonstrukcí v Trenčíně. Naštěstí je i veřejnosti přístupný v expozici muzea Kbel a to od roku 2010. Tedy jakmile situace dovolí, zajděte se podívat do Muzea Kbely!
Avia F-VII s imatrikulací OK-AFA
Od roku 1928 sloužily u ČSA dvě jednomotorové verze letounu Avia F-VIIa a od roku 1930 i třímotorové verze, jako je na grafickém listu OK-AFA. Dokonce 4 letouny sloužily i na trase CIDNA. OK-AFA byla tedy třímotorová verze, přesně značená jako Avia F-VIIb-3m s výrobním číslem 1, dodána byla 9.7.1930 a vyřazena 20.3.1938. Nalétala 2974,5 hodiny. Tento typ měl největší dolet z výrobní řady Avia F-VII a to 960 km! Převážel na své cestě 8 cestujících. V současnosti si nevybavuji, že bych ho kdy viděl v muzeu.
Ford 5 AT s imatrikulací OK-FOR
Americký dopravní letoun byl nasazen 23. dubna 1930 do služeb ČSA, dostal imatrikulaci OK-FOR a létal na lince Praha-Brno-Bratislava. Nevšední a krásné letadlo opět pilotoval mimo jiné pilot Karel Brabenec. Stalo se nevšedním letadlem na Československém nebi a na svou dobu byl celkový rozruch zaručen. Bohužel došlo za cca 4 měsíce k fatální havárii a letoun byl zničen. Z důvodu letu ve velmi špatném počasí se rozhodl pilot pan Sedlář pilotovat ve velmi nízké výšce a při snaze vyhnutí se kolizi s komínem cihelny u Jihlavy se letoun zřítil. Zahynulo 12 z 13 lidí na palubě. Zajímavý fakt k této nehodě je, že, díky opět vykoupení krví, byla veškerá dopravní letadla u ČSA postupně dovybavena radiostanicí, aby v případě potřeb bylo možné navigovat či pomoci.
Rád bych doporučil tuto sadu grafických listů jako pěkný kousek do Vaší knihovny!
Práce Ivy Hoňkové
Abych nezapomněl, i v této době máme opět skvělého kreslíře, v osobě Ivy Hoňkové. Její práce je fantastická a zachycení například letadel je opravdu věrohodné. Píši například, jelikož její rozsah je, právě jako u Vladimíra Bidla, opravdu široký! Podívejte se, s laskavým svolením autorky, na výběr letecké tématiky anebo jděte rovnou na web. Více o sobě má i na úvodu webu, ale myslím si, že si zaslouží vlastní článek.
Práce Ivy Hoňkové
Práce Ivy Hoňkové
Autor: Tomáš Zach
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »