25.12.2020
Zkušební pilot Vern Louis Carstens provedl 22. prosince 1945 první let stroje, který měl určeno stát se legendou. Vzduch pod křídly poprvé ochutnal prototyp Beechcraftu Model 35 Bonanza.
Beechcraft Bonanza ve svém původním „V tail“ provedení je jedním z technických symbolů padesátých a šedesátých let. Když se 22. prosince zvedl do vzduchu prototyp se sériovým číslem 3 (NX80150, předcházející dva sloužily pro pozemní zkoušky) jednalo se pro společnost Beech Aircraft Corporation o velký okamžik.
První létající prototyp Bonanzy NX80150. Foto: SDASM Archives
Vern L. Carstens později tento slavný den popsal slovy: „Na okraji
dráhy se sešli občané Wichity a stovky techniků a dělníků z
továrny. Přišla snad polovina města a naše továrna pro ten okamžik
zastavila práci.“ Let nového sportovního stroje se pro mnohé stal
okamžikem příslibu nových, mírových časů po kocovině ze zážitků jen
nedávno skončeného válečného konfliktu. A nová Bonanza dostála svým
příslibům. Od okamžiku svého prvního letu se Bonanza stala etalonem
pro konstrukci výkonných celokovových jednomotorových sportovních
strojů.
První letový prototyp (NX8150) byl vybaven vzduchem chlazeným,
nepřeplňovaným čteřválcovým motorem Lycoming O-290-A o výkonu 125
koní při 2600 ot/min a 130 koních při otáčkách 2800 ot/min
(doby chodu v tomto režimu byla omezena na 5 minut).
Zkušební pilot Harry Lawrence Reiter Jr.
Cesta k certifikaci a rozjezdu sériové výroby však nebyla
jednoduchá. O necelý rok později 26. října 1946 při zkouškách
sloužících k určení maximální rychlosti při střemhlavém letu
havaroval jeden z prototypů pilotovaný zkušebním pilotem Harrym
Lawrencem Reiterem Jr. Příčinou bylo otevření dveří podvozku na
jednom z křídel aerodynamickými silami. Dveře zůstaly otevřeny a
následný nárůst tlaku ve vnitřních prostorách křídla vedl společně
s aerodynamickým namáháním k jeho destrukci.
Beechcraft Model 35 Bonanza z rané výrobní produkce
Celkově se však Beechcraft Model 35 Bonanza stal velmi úspěšným
strojem, jehož bylo v následujících desetiletích vyrobeno v různých
modifikacích na 17 000 kusů. Rodinu strojů Bonanza zastupovaly v
průběhu let tři hlavní modely: Model 35 Bonanza (ve výrobě
1947–1982; V-tail), Model 33 Debonair (tak se z počátku nazýval
model s konvenčními ocasními plochami) nebo 33 Bonanza (ve výrobě
1960–1995; konvenční ocasní plochy) a konečně Model 36 Bonanza (ve
výrobě 1968 až do dneška – jde v zásadě o prodloužený Model
33).
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »