27.7.2017
Chcete se stát pilotem, nebo už pilotní průkaz vlastníte? V obou případech hraje důležitou roli vaše zdravotní způsobilost, ať už létáte profesionálně nebo jen pro radost. V jaké kondici musí pilot nebo uchazeč o pilotní průkaz být? Jak a kde získá potvrzení o zdravotním stavu a jak často musí absolvovat povinné prohlídky?
Požadavky na zdravotní způsobilost pro pilotní profesionály a pro ty, kdo mají létání jako koníčka, se liší, základní požadavky na zdravotní způsobilost se ale týkají všech. Pilot zkrátka nemůže létat, jestliže by za letu mohlo dojít k náhlému zhoršení jeho zdravotního stavu a tím k ohrožení bezpečnosti letu a zdraví nebo životů jiných - ať už na palubě letadla nebo na zemi. Létat lze ovšem za určitých podmínek i tehdy, když zdravotní stav není stoprocentní, je však třeba dodržovat lékařem stanovená omezení.
Jak začít? Abyste se mohli ucházet o pilotní licenci, musíte disponovat Osvědčením o zdravotní způsobilosti. To vám vystaví pověřený letecký lékař (AME), například na specializovaném pracovišti Ústavu Leteckého zdravotnictví v Praze 6. Seznam všech pověřených leteckých lékařů pro Česko najdete zde.
Osvědčení vám lékař vydá po provedení požadovaných prohlídek a závěrečném posouzení, zda jste pro pilotování jako žadatel způsobilý či - což samozřejmě žádný uchazeč slyšet nechce - nikoli. Případně zda jste způsobilý s omezením (viz níže). Ani při negativním výsledku ale ještě neházejte flintu do žita - posoudí-li letecký lékař váš zdravotní stav tak, že pro létání způsobilý nejste, máte právo na přezkoumání jeho rozhodnutí. O tom, jak na to, by vás měl lékař informovat. Navíc, většina onemocnění je léčitelná, a tak může být negativní verdikt jen dočasný.
Lékař poskytne o výsledku vašeho vyšetření zprávu Úřadu pro civilní letectví. Držitel průkazu způsobilosti nesmí být nikdy držitelem více než jednoho OZZ.
Přečtěte si také článek Zdravotní stav nesmí pilota omezovat.
Pravidelné prohlídky Jakmile máte osvědčení v kapse, můžete zamířit k oblakům (po získání pilotní licence, samozřejmě). Leteckého lékaře jste ale rozhodně neviděli naposled - každý pilot (či palubní průvodčí v případě civilní letecké dopravy) musí potřebná vyšetření absolvovat v pravidelných intervalech znovu. Četnost prohlídek se liší podle druhu průkazu způsobilosti a věku. Například profesionální pilot musí prohlídky absolvovat každý rok, po čtyřicátém roku věku pak i dvakrát ročně. Soukromý pilot mladší 40 let má vždy na pět let vystaráno, po čtyřícítce se ale intervaly zkracují a padesátníci a starší piloti musí za svým leteckým lékařem zajít už každý rok. Tabulku s přesnými intervaly pro jednotlivé druhy průkazů způsobilosti najdete zde (klikněte na nadpis Intervaly povinných prohlídek).
Nemoci a léky u pilotů S rostoucím věkem přibývá zdravotních obtíží, a tím pádem nezřídka i léků, které pilot musí užívat. Některé z nich pilotování dokonce vylučují - například inzulín, léky potlačující imunitu, starší léky na alergie, léky ovlivňující psychiku, léky potlačující příznaky srdečního onemocnění a podobně. Na druhou stranu každý lék neznamená automaticky pilotní stopku. Jen je třeba situaci konzultovat se svým leteckým lékařem.
Za jakých podmínek mohu létat, když mám tu či onu nemoc? U některých konkrétních onemocnění se to dozvíte, když kliknete sem.
Pokud jste žena-pilotka a zrovna vás potkalo to štěstí, že čekáte rodinu, pak v případě bezproblémového průběhu těhotenství můžete létat do 26. týdne gravidity (v případě 1. třídy jen jako člen vícepilotní posádky), potom už ale ne.
Postihne-li vás akutní či chronické onemocnění či jsou-li vám naordinovány nové léky, konzultujte svou způsobilost s leteckým lékařem. Pokud jste prodělali chirurgickou operaci nebo invazivní výkon, utrpěli vážné poranění, začali používat korekční čočky a i v dalších podobných případech dokonce o leteckolékařskou radu požádat musíte (viz Zdravotní způsobilost pilota, část Povinnosti leteckého personálu při změně zdravotního stavu).
Podrobnosti ke všem tématům zmíněným v tomto článku najdete v rubrice Zdravotní způsobilost pilota v sekci Kondice a zdraví při létání.
Omezení při pilotování Při udělení Osvědčení o zdravotní způsobilosti se můžete s tím, že vám lékař předepíše tzv. provozní omezení. Je to například časové omezení (TML), kdy vaše osvědčení platí jen po lékařem stanovenou dobu, omezení VDL či VML (povinnost nosit korekční čočky, resp. multifokální brýle), VCL (můžete létat pouze za denního světla), OML (můžete létat pouze ve vícepilotní posádce) a řada dalších (podrobně zde, klikněte na část Provozní omezení při udělení OZZ).
Legislativa Aktuální legislativní zakotvení požadavků na zdravotní stav pilotů a pracovníků v letectví najdete na stránce Zdravotní způsobilost na webu Úřadu pro civilní letectví.
Nuže, šťastný let bez zdravotních nesnází!
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »