20.7.2017
Horké léto, pobřeží středozemního moře rozpálené žárem slunce. Pak se objeví sloup kouře, plameny, více plamenů a nastává čas pro posádky vodních bombardérů, které jsou mnohdy jedinou zbraní proti rychle se rozšiřujícím požárům.
Historie hašení ze vzduchu se píše již více než šedesát pět let. Není divu, že největšího pokroku bylo dosaženo v zemích s jednak úspěšným a rozvinutým leteckým průmyslem a jednak s rozlehlými lesnatými porosty, které přímo volají po hašení ze vzduchu, tedy v Rusku a v USA.
K nim se v uplynulých desetiletích přidaly i pobřežní země, kde mořské plochy popřípadě jezera slouží jako ideální zdroje vody určené k hašení. Služba leteckých hasičů na všech kontinentech možná může mít romantický nádech (viděli jste Spielbergův film „Always“?), ale především je nebezpečnou a namáhavou dřinou, skutečným válečným létáním v době míru.
Zatímco ve Spojených státech převažovaly po celá desetiletí mezi nasazenými typy hasicích letadel vyřazené armádní stroje, v Evropě jsou velmi rozšířené dvoumotorové stroje Canadair CL-215 a dnes především jejich turbovrtuloví nástupci CL-415, jejichž vnitřní nádrž pojme až 4500 litrů vody. Jde o hydroplány, které mohou plnit nádrže během stání na vodní hladině. Kanadská firma Canadair je již od počátku zamýšlela provozovat jako specializvané hasicí stroje. Dnes jsou vy výzbroji protipožárních letek téměř ve všech evropských středozemních státech.
A jak vypadá činnost jejich posádek se můžete podívat na následujících videích.
Text: -jf- a -ber-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »