12.5.2017
To, čeho se mnozí obávali, je možná blízko - USA vážně uvažují o zákazu vnášení elektroniky na paluby letadel i u letů směřujících z Evropy do USA.
Agentura Reuters oznámila, že Spojené státy pravděpodobně zakážou přepravovat na palubách letadel jakoukoli elektroniku větší než smartphone i na letech z některých evropských zemí do Spojených států, podobně jako to platí od března tohoto roku na letech z Blízkého východu. Kterých evropských zemí či letišť by se to mělo týkat, zatím není známo.
Na rozdíl od březnového opatření USA A Velké Británie, které se týkalo především blízkovýchodních dopravců, by zákaz nyní postihl i pasažéry amerických dopravců, například United Airlines, Delta Air Lines a American Airlines. Reuters se odvolává na zdroj blízký vládě USA a na nejmenované "evropské úředníky". Podle nich se Ministerstvo pro vnitřní bezpečnost Spojených států (DHS - United States Department of Homeland Security) k věci vyjádří brzy, blíže specifikovat datum se ale zatím nepodařilo.
Ministerstvo už mělo iniciovat na toto téma setkání se zástupci leteckých dopravců a ministr pro vnitřní bezpečnost John Kelly měl uspořádat v senátu uzavřené slyšení o hrozbě, kterou prý komerční dopravní lety představují. Obě schůzky měly proběhnout ve čtvrtek 11. května, tedy včera, o jejich výsledcích zatím není nic známo.
Baterie, nebo plastická výbušnina? Bezpečnostní systémy to neumějí rozlišit. Zdroj: Reuters.com
Mluvčí DHS Dave Lapan uvedl, že Kelly zatím "nerozhodl, ale nadále vyhodnocujeme míru ohrožení a angažujeme se v diskusích s představiteli leteckého průmyslu a dalšími zúčastněnými stranami o této hrozbě."
Problematický zákaz elektroniky na palubách trochu připomíná vytloukání klínu klínem, protože baterie přístrojů v zavazadlovém prostoru uboud za letu zcela mimo kontrolu palubního personálu a jsou i mimo leteckou dopravu známy případy, kdy se baterie vzňala nebo dokonce explodovala. I blíže nespecifikované evropské regulační orgány podle Reuters varovaly, že umístění potenciálních stovek přístrojů v zavazadlovém prostoru na dálkových linkách by mohlo ohrozit bezpečnost zvýšením rizika požáru ze špatně deaktivovaných lithium-iontových baterií.
Přečtěte si také článek USA a Británie z obav před teroristickými útoky zakázaly elektroniku na palubách letadel z Afriky a Blízkého východu.
Peter Goelz, bývalý generální ředitel společnosti National Transportation Safety Board, tvrdí, že výrazné rozšíření zákazu větších elektronických zařízen v kabině pro cestující "představuje pro letecké společnosti zásadní logistický problém", protože pro bezpečnostní systémy "je velmi obtížné určit, zda kompaktní objekt (v laptopu či fotoaprátu, pozn.red.) je baterie nebo plastová výbušnina," řekl Goelz. Trumpova administrativa podle Reuters toto riziko zohledňuje a chce přezkoumat, jak zajistit, aby se lithiové baterie v zavazadlovém prostoru letadel nevzňaly či neexplodovaly.
Problémem se začalo zabývat i OSN, v úterý 9. května 2017 debatovaly o této problematice některé blízkovýchodní země na půdě ICAO, protože jejich dopravci byli podle nich tímto nařízením neoprávněně poškozeny v konkurenčním boji. I mimo arabský svět se ozývaly kritické hlasy, že primární motivací opatření Trumpovy administrativy byla právě nepřímá, zato účinná a ne příliš korektní pomoc vlastním dopravcům.
V březnu USA oznámily zákaz přepravy notebooků a jiné elektroniky, jejichž velikost přesahuje velikost běžného mobilního telefonu, v příručních zavazadlech na letech do USA z 10 letišť Blízkého východu. Washington se obává, že teroristé Al-Kájda nebo ISIS mohou skrýt bombu v notebooku, jelikož ji dokáží vyrobit z materiálů, které nejsou pro bezpečnostní systémy letišť viditelné.
Březnový zákaz přepravy notebooků a jiné elektroniky větší než obvyklý smartphone postihl Royal Jordanian Airlines, Egypt Air, Turkish Airlines, Saudi Arabian Airlines, Kuwait Airways, Royal Air Maroc, Qatar Airways, Emirates and Etihad Airways.
Jan Dvořák
Zdroj Reuters.com, Aerotime.aero
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »