21.7.2022
Je až neuvěřitelné, jak úzce propojeni jsou ti, kteří stáli na počátku všeobecného letectví.
Lidé, kteří ve dvacátých letech minulého století ve Spojených státech amerických začali tvořit příběh cestování letadly, se vesměs znali všichni navzájem. Jak šel čas, tak se scházeli a rozcházeli podle toho, kdo měl jaké vize. A všem nakonec do jejich plánů zasáhla druhá světová válka. Pro někoho znamenala konec, pro jiného technologický pokrok.
Beechcraft Bonanza B35
Budoucí velikáni všeobecného letectví sledovali první let bratří Wrightů na konci roku 1903 vesměs ještě jako děti. Leteckých exhibicí přibývalo a nezůstalo jen u vodorovných letů. S oblibou jim přihlížela široká veřejnost a nové povolání – kočovný pilot neboli barnstormer – mělo nádech velkého dobrodružství. Barnstormig v americké angličtině znamená zábavu, při které piloti prováděli nejen akrobatické kousky, ale také chození po křídlech, přeskakování z jednoho letadla do druhého a jiné dechberoucí atrakce, zkrátka letecký cirkus. V době, kdy v Evropě zuřila 1. světová válka, letadlo ještě nesloužilo pro cestování. Stroje původně určené do války a piloti vycvičení v armádě kočovali po státech, od města k městu. Rozlehlé Spojené státy však byly ideálním místem, kde se cestování letadly ukázalo jako nesmírná výhoda. Jedním z těch, kdo mysleli na cestování, byl podnikatel Emil Matthew Laird. Založil ve Wichitě společnost pojmenovanou později Swallow a povolal k sobě několik významných osobností tehdejší aviatiky. Byl mezi nimi také Buck Weaver, potulný pilot, barnstormer, který pro Lairda navrhl první dvouplošník Swallow. Jelikož však Buck Weaver nebyl konstruktér, letadlo potřebovalo výrazně konstrukčně vylepšit. Práce byla svěřena konstruktérovi Lloydu Stearmanovi, jehož třísedadlový New Swallow se poté stal skutečným cestovním letadlem.
Bonanza nemohla chybět ani na reklamní fotografii řetězce restaurantů Skytrails
Walter Beech (vlevo) u letounu Travel Aire Z4D Cotton Duster
Buck Weaver se vrátil do města Troy v Ohiu, kde se svými společníky začal příběh jiný, příběh dokonalosti a kuráže se jménem Weaver Aircraft Company (WACO). A byly to právě aeroplány WACO, které udávaly ve dvacátých letech trend v cestování. Otevřené cestovní dvouplošníky s předním kokpitem pro tři pasažéry se začaly vyrábět ve velkých počtech. A tak k předvádění cestovního dvouplošníku New Swallow musel být povolán místo Weavera jiný pilot. Byl jím armádní pilot a instruktor Walter Hertschel Beech, který se zanedlouho stal ve třiceti letech i generálním ředitelem společnosti Swallow. Spolu s Lloydem Stearmanem však měli vlastní představy o tom, jak vyrábět letadla, a tak společnost Swallow záhy opět opouštějí. Potkávají totiž Clyda Cessnu, se kterým si dobře rozumějí.
Walter Beech a Olive Ann Beech v tovární hale v době druhé světové války
Porozuměli si natolik, že společně založili novou firmu Travel Air Manufacturing. Jejich otevřené dvouplošníky Travel Air 2000 a Travel Air 3000 patřily v letech 1924 až 1929 k nejprodávanějším letadlům, byly jich vyrobeny stovky kusů. Společně s konkurenčními modely WACO 9, 10 a WACO F tvořila tato letadla základ amerického všeobecného letectví 20. let 20. století. Ovšem tři tak silné osobnosti mohly jen obtížně koordinovat své vize.
Text: Pavel Valenta
Foto: Bonanza Society, SDASM
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 58-65ve Flying Revue č. 4/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 30. června 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »