12.7.2022
S pomocí předsedy Izraelské asociace LSA Guyho Kehily a jeho kolegů, se kterými jsem se nejdříve seznámil elektronicky, se mi v květnu letošního roku podařilo zorganizovat let do Izraele.
Vyžadovalo to komunikaci s izraelskou bezpečnostní agenturou a získání jejich povolení. Po Izraeli jsem musel létat s jedním místním pilotem, ale to byla spíše výhoda, protože on za mě v tom jinak hodně zorganizovaném letovém prostoru komunikoval a já jsem si tak mohl létání a krásné pohledy užívat bez obav, že někde vletím tam, kam nemám nebo neřeknu, co říct mám. Guy Kehila se mojí cestou rychle inspiroval, a tak hned asi po čtyřech týdnech vzal své tři kamarády a dvěma letadly se vydali do Česka. Jejich trasa vedla přes Kypr, Řecko, Chorvatsko až do Benešova. Létáním a objevováním Česka strávili u nás tři dny, během kterých Guyho Kehilu náš šéfredaktor Michal Beran trochu vyzpovídal. Speciální článek k létání v Izraeli chystáme do příštího čísla. Dnes si tedy na úvod můžete přečíst zajímavé informace předsedy Izraelské asociace LSA.
Guy Kehila s přáteli na LKCS
Guy, myslím, že mnoho českých pilotů nemá příliš jasnou představu o tom, jaké jsou možnosti sportovního letectví ve Tvé domovině, Izraeli. Proto bychom mohli začít třeba otázkou, jaké jsou hlavní izraelské organizace nebo sdružení zastupující sportovní, nebo řekněme všeobecné letectví.
V Izraeli existují v současné době dvě hlavní organizace sdružující sportovní piloty. První z nich je IAOPA (https://www.aopa.org.il/), která sdružuje především piloty všeobecného letectví (General Aviation, GA), kteří provozují letadla spadající do této kategorie z velkých letišť. Členy organizace je asi 300 pilotů, kteří létají hlavně na letištích Harzlia, Haifa a Rosh Pina. Piloti všeobecného letectví a jejich letadla mají povolen provoz pouze na omezeném počtu letišť a létat mohou pouze na určitých tratích.
Druhou organizací je Izraelská asociace LSA (ILSA) (https://www.lsa.org.il/), která se zaměřuje pouze na provoz letounů spadajících do kategorie LSA, tedy s maximální vzletovou hmotností do 600 kg. Tato asociace má k dnešnímu dni na 500 členů a asi 180 registrovaných letadel, přičemž všechna jsou v soukromém vlastnictví. Piloti a letadla LSA mohou operovat z jakéhokoli certifikovaného i necertifikovaného letiště. Létá se v prostorech, které nazýváme „bubliny“. Bubliny jsou označené vzdušné prostory třídy G omezené výškou, které vyžadují rádiové spojení se stanovištěm ATC. Vzhledem k „volné“ charakteristice tohoto létání jsou členové a letadla organizace LSA rozmístěna na mnoha letištích v Izraeli. A členové organizace mají také lví podíl na celkovém objemu sportovního létání v Izraeli. Celkem letouny LSA nalétají tři až čtyřikrát více hodin než letouny všeobecného letectví. Tato organizace také roste mnohem rychleji, pokud jde o nové členy a letadla.
Guy Kehila
Jaké jsou hlavní cíle této
organizace?
Naším hlavním cílem je podporovat sportovní letectví v Izraeli. Při
prosazování tohoto cíle spolupracujeme s izraelským vojenským
letectvem a rovněž s úřady civilního letectví.
Text: S Guyem Kehilou si povídali Jiří Pruša a Michal Beran
Foto: Lior Carmon, pokud není uvedeno jinak
Celý rozhovor si můžete přečíst na stránkách 38-41 ve Flying Revue č. 4/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 30. června 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »