Learjet 60XR

5.7.2022

Learjet 60xr patřil mezi největší verze tohoto letounu, které jeho výrobce uvedl na trh.

Jak je pro Learjet typické, jedná se o několik recyklovaných letadlových celků, ze kterých se nakonec poskládala verze 60xr. Pro lepší pochopení je nutné provést menší rodinnou anamnézu v celém rodu Learů.

learjet_60xr_foto_jonathan_morgan_tn.jpg

Trocha historie úvodem

Bill Lear, původně výrobce avioniky, žil v polovině padesátých let dvacátého století ve Švýcarsku. Tam mu učaroval dnes už skoro zapomenutý vojenský bitevník P-16. O P-16 vypovídá jednoznačně nelichotivá statistika – 5 vyrobených kusů a dvě fatální havárie. P-16 byla v zemi svého původu nazývána „Švýcarská ponorka“ a je tak paradoxní, že neúspěšné vojenské letadlo stálo za vznikem celkem úspěšného výrobce letadel.

learjet_60xr_foto_rubio_herrera_tn.jpg

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Jistou část křídla P-16 sebou nesou všechny Leary až po 60xr. Křídlo má „necivilní“ počet nosníků – 7. Výsledkem je obrovská tuhost. Průlet turbulencí je tak podobný jízdě po české okresce ve sportovním autě. Když člověk při walkaroundu vzal za křídlo, tak se díky páce kývalo celé letadlo.

learjet_60xr_foto_andrew_hunt_tn.jpg

První letadlo z produkce Billa Leara byl Lear 23. Jen telegraficky, první vzlet proběhl 7. 10. 1963 a maximální vzletová hmotnost byla 12,500 liber (budu dále používat tyto jednotky, neb metrické ekvivalenty mají jedno společné, jsou nezapamatovatelné). Uvádím tyto údaje pro získání jistého kontextu. Lear 60 má například stejné sestavy podvozku jako zakladatel rodu a moje následující rezervovanost k tomuto letadlu má původ právě v tomto principu dědictví. Stejně, jako poděděné sako po starším bratrovi, vám často, místo obdivu spolužaček, přinese jejich nechtěné pobavení. Zvláště v případě, že bratr je o 15 centimetrů menší a místo utužování těla sportem se spíše věnuje sklenicím piva. Tak nějak s nadsázkou bych popsal přístup Billa Leara, jakožto šetrného rodiče, který předáním obnošeného obleku chce ulevit rodinnému rozpočtu. 

learjet_23_foto_steve_brimley_tn.jpg

banner_knizni_edice_fr_640x200.jpg

Learjet 60xr

Šedesátka drakově vychází z Learjetu 55. Ten byl osazen silnějšími motory (PW305A), většími ventral fins a navíc od verze, které se v Americe říká „straight 60“, dostala verze xr i APU a novou avioniku Proline 21. Do výrobního čísla 318 se vyráběly straight 60 a všechny další, až do posledního vyrobeného kusu 429, už jen verze 60xr. Mimo to se ještě vyrobilo několik letadel ve verzi 60SE. Slovy klasika se jedná o takovou škodu Henlein. Stará avionka Rockwell Proline 9, ale vybavená APU.

Lear 60xr je ve své třídě komplexní letadlo se všemi důležitými systémy. Pokud bychom ho však podrobili srovnání s dopravním letadlem, asi by nám chyběla obvyklá redundance a jistá robustnost.

 

Text: Jan Koťan

Foto: Bombardier Learjet, pokud není uvedeno jinak

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16ve Flying Revue č. 4/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 30. června 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »