5.7.2022
Learjet 60xr patřil mezi největší verze tohoto letounu, které jeho výrobce uvedl na trh.
Jak je pro Learjet typické, jedná se o několik recyklovaných letadlových celků, ze kterých se nakonec poskládala verze 60xr. Pro lepší pochopení je nutné provést menší rodinnou anamnézu v celém rodu Learů.
Trocha historie úvodem
Bill Lear, původně výrobce avioniky, žil v polovině padesátých let dvacátého století ve Švýcarsku. Tam mu učaroval dnes už skoro zapomenutý vojenský bitevník P-16. O P-16 vypovídá jednoznačně nelichotivá statistika – 5 vyrobených kusů a dvě fatální havárie. P-16 byla v zemi svého původu nazývána „Švýcarská ponorka“ a je tak paradoxní, že neúspěšné vojenské letadlo stálo za vznikem celkem úspěšného výrobce letadel.
Jistou část křídla P-16 sebou nesou všechny Leary až po 60xr. Křídlo má „necivilní“ počet nosníků – 7. Výsledkem je obrovská tuhost. Průlet turbulencí je tak podobný jízdě po české okresce ve sportovním autě. Když člověk při walkaroundu vzal za křídlo, tak se díky páce kývalo celé letadlo.
První letadlo z produkce Billa Leara byl Lear 23. Jen telegraficky, první vzlet proběhl 7. 10. 1963 a maximální vzletová hmotnost byla 12,500 liber (budu dále používat tyto jednotky, neb metrické ekvivalenty mají jedno společné, jsou nezapamatovatelné). Uvádím tyto údaje pro získání jistého kontextu. Lear 60 má například stejné sestavy podvozku jako zakladatel rodu a moje následující rezervovanost k tomuto letadlu má původ právě v tomto principu dědictví. Stejně, jako poděděné sako po starším bratrovi, vám často, místo obdivu spolužaček, přinese jejich nechtěné pobavení. Zvláště v případě, že bratr je o 15 centimetrů menší a místo utužování těla sportem se spíše věnuje sklenicím piva. Tak nějak s nadsázkou bych popsal přístup Billa Leara, jakožto šetrného rodiče, který předáním obnošeného obleku chce ulevit rodinnému rozpočtu.
Learjet 60xr
Šedesátka drakově vychází z Learjetu 55. Ten byl osazen silnějšími motory (PW305A), většími ventral fins a navíc od verze, které se v Americe říká „straight 60“, dostala verze xr i APU a novou avioniku Proline 21. Do výrobního čísla 318 se vyráběly straight 60 a všechny další, až do posledního vyrobeného kusu 429, už jen verze 60xr. Mimo to se ještě vyrobilo několik letadel ve verzi 60SE. Slovy klasika se jedná o takovou škodu Henlein. Stará avionka Rockwell Proline 9, ale vybavená APU.
Lear 60xr je ve své třídě komplexní letadlo se všemi důležitými systémy. Pokud bychom ho však podrobili srovnání s dopravním letadlem, asi by nám chyběla obvyklá redundance a jistá robustnost.
Text: Jan Koťan
Foto: Bombardier Learjet, pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16ve Flying Revue č. 4/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 30. června 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »