Významné milníky L-39NG Aero - pět let od prvního vzletu

12.1.2024

Český cvičný proudový letoun L-39NG, vyvinutý a sériově vyráběný společností Aero, uletěl za posledních pět let pořádný kus cesty.

„L-39NG je dnes všestrannou platformou kombinující moderní avionické systémy, účinný proudový motor a vynikající letové vlastnosti. Splňuje podmínky pro komplexní a nákladově efektivní výcvik budoucích stíhacích pilotů, je vhodná pro plnění průzkumných i lehkých bojových misí,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a předseda představenstva společnosti Aero.

l-39ng.jpg

První vzlet prototypu L-39NG s výrobním číslem 7001 a evidenčním číslem 0475 se uskutečnil 22. prosince 2018. V roce 2020 letoun prošel sérií letových zkoušek na letišti Vodochodech, kde dosáhl plného rozsahu plánovaných výšek a rychlostí, a tím prokázal spolehlivost a odolnost konstrukce letounu. Následně Engéčko získalo typový certifikát, který potvrdil jeho schopnost mezinárodního letového provozu a vyhověl všem bezpečnostním požadavkům. Český proudový letoun byl také jedním z prvních, jenž byl certifikován podle nových mezinárodních vojenských standardů (EMAR 21, EMACC).

Piloti Armády České republiky z 21. základny taktického letectva v Čáslavi a ze Správy letiště Pardubice si L-39NG poprvé vyzkoušeli v roce 2021. První český vojenský pilot v kokpitu L-39NG byl velitel 213. výcvikové letky Martin Pelda. Ve stejném roce se nový cvičný letoun z Aero prvněukázal české veřejnosti v dynamické prezentaci na Dnech NATO v Ostravě.

_mg_4820-topaz-denoise.jpg

V roce 2022 Aero podepsalo s Velitelstvím maďarských obranných sil smlouvu na dodávku 12 kusů letounů L-39NG a příslušných podpůrných služeb. V tomto roce letoun L-39NG získal po pětiletém certifikačním procesu typovou certifikaci bez omezení, která je hlavní podmínkou pro registraci jednotlivých letadel u zákazníků. Certifikát potvrdil kompatibilitu L-39NG se všemi požadavky a systémy v rámci států EU i NATO.

banner_fr_e_shop_do_clanku_01_2024.jpg

Důležitý krok oživení a záletu každého letounu (spojení trupu s křídlem) proběhlo v Aero 29. listopadu 2022. Engéčko se stalo první sériově vyrobeným letounem ve společnosti Aero po 20 letech. Jeho funkce byly otestovány piloty Aero v rámci standardního programu továrního záletu od ověření motoru přes řiditelnost až po chování letounu ve všech fázích letu.

aero_2019.jpg

V minulém roce byla zahájena sériová výroba čtyř letounů L-39NG pro státní podnik LOM Praha. Tyto letouny budou sloužit k výcviku českých vojenských pilotů v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Letoun L-39NG taktéž získal certifikaci pro tzv. východní konfiguraci, včetně avionického systému, takže může kromě cvičných úkolů plnit i lehké bojové mise. Tradiční český výrobce může testovat potenciální výzbroj letounu na vlastní tunelové střelnici ve svém areálu ve Vodochodech.

Aero v roce 2023 také navýšilo výrobní kapacity a zavedlo druhé směny na montážních linkách určených k produkci letounu L-39NG. Další vývoj avionických systémů a interaktivního rozhraní dokumentace k cvičnému letounu L-39NG začal probíhat v nově otevřeném vývojovém centru v Brně.

seriova_vyroba_l39ng.jpg

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj. 

Autor: Tisková zpráva Aero Vodochody

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > Významné milníky L-39NG Aero - pět let od prvního vzletu
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5 67 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5 67 8 9 10 >> >
 
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »