8.9.2021
Letecká turistika, navigační lety, létání do zahraničí – prakticky každý let mimo vlastní letiště nebo nacvičenou trasu vytváří pro pilota situaci, kdy přistává na novém nebo málo známém letišti.
Před vlastním letem by si měl prověřit základní parametry letiště jako povrch a délky drah, tvar a směr letištních okruhů, vysílací frekvence atd. U naprosté většiny letišť se ale pilot nikde nedočte, kam a jak se má při příletu z různých stran, při různém směru větru a tím i provozního okruhu, do tohoto okruhu zařadit.
Za dvě základní potenciální nebezpečí pro VFR lety v malém letadle považuji počasí a ostatní provoz. Zatímco na řešení problémů spojených s počasím je obvykle určitý čas, nebezpečí střetu s jiným provozem se může objevit naprosto nečekaně a může mít okamžitě katastrofální následky. Nebezpečí střetu s jiným provozem je největší při zařazování do okruhu a letu na okruhu letiště. Toto nebezpečí je pak samozřejmě o hodně vyšší na cizích letištích, s jejichž provozem, tvarem okruhu a dalším místními charakteristikami není přilétávající pilot tak sžitý. Pro zařazování do okruhu letiště neexistují zároveň obecně závazné předpisy. Podívejme se tedy na problematiku zařazování a letu po okruhu trochu podrobněji.
Vycházíme z toho, že pilot si před svým letem již tedy hlavní charakteristiky letiště zjistil a usoudil, že zvolené letiště je pro něj i jeho letadlo vhodné. Zná směry drah, komunikační frekvenci a prostudoval tvar okruhu nebo okruhů letiště. Nyní je tedy nějakých 10 až 12 mil nebo 20 km od cílového letiště a je potřeba, aby se začal připravovat na zařazení okruhu letiště a přistání. Nejdříve je dobré si naladit frekvenci letiště a chvíli naslouchat, zda v okolí letiště vysílá nějaký jiný provoz. Pokud zachytí vysílání jiného letadla nebo AFIS, může si z probíhající komunikace udělat představu o dráze v používání, poloze letadel na okruhu i případně o směru větru. Následně, ještě před vstupem do ATZ, provede první hlášení, ve kterém se identifikuje, oznámí svou polohu a plánovanou činnost. Toto vysílání proběhne buď jako komunikace se službou AFIS nebo naslepo.
Před vstupem do ATZ je také vhodné mít zapnutá jak navigační, tak přistávací světla, aby bylo letadlo v ATZ a na okruhu co nejlépe viditelné. Je dobré myslet i na to, s ohledem na směr dráhy a polohu slunce, že poletíme proti slunci a budeme tak možná v oslnění nebo že budou v oslnění ostatní piloti na okruhu.
Text: Jiří Pruša
Grafika: Jožo Skácal
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 48-53ve Flying Revue č. 5/2021. Na stáncích bude časopis ke koupi od 26. srpna 2021. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »