6.12.2022
Polsko je země s velkou tradicí v létání jak plachtařském, tak motorovém.
Tomu odpovídá i hustá síť letišť a přistávacích ploch a celého zázemí potřebného pro bezpečný a spolehlivý provoz malých letadel. Cílem tohoto článku je malé létání v Polsku pro české a slovenské piloty ještě trochu pootevřít a přiblížit možnosti, které Polsko pilotům nabízí.
Ketrzyn
V Polsku jsem napočítal celkem 95 funkčních letišť s ICAO kódem. Z nich je 12 aktivních vojenských (Cewice EPCE, Gdynia Oksywie EPOK, Lask EPLK, Leczyca EPLY, Malbork EPMB, Minsk Mazowiecki EPMM, Miroslawied EPMI, Powidz EPPW, Poznaň Krzesiny EPKS, Pruszcz Gdanski EPPR, Radom Sadkow EPRA, Swidwin EPSV). Celkem jsem v Polsku zatím přistál na 76 civilních letištích s ICAO kódem.
Bialso Biala Alexandrowice
Na těch pár, co ještě zbývá, bude asi potřeba chvilku počkat, protože vzdušný prostor zejména východní části Polska je letos v souvislosti s válkou na Ukrajině silně a prakticky denně využívaný vojenským letectvem NATO. Občas je těžké se vůbec na některé letiště ve východním Polsku kvůli aktivovaným vojenským prostorům dostat nebo odsud odletět. Na těch letištích v této oblasti, která mají betonovou dráhu, je také potřeba počítat s tím, že je zde nyní obvykle smíšený vojensko-civilní provoz. I proto doporučuji vždy na každé letiště, kam míříte, napřed zatelefonovat a prověřit aktuální situaci. Pokud ale pomineme problémy, které současná mezinárodně politická a vojenská situace ve východní části Polska vytváří, tak objevovat tuto zemi ze vzduchu je rozhodně skvělé.
Katowice Pyrowice
Kromě letišť s ICAO kódem je v Polsku také řada registrovaných ploch, na nichž jsem ale většinou nepřistával. Jejich kvalita je velmi různá a je určitě vhodné si ji napřed zjistit, abychom se vyhnuli nepříjemným překvapením. To ale do určité míry platí i pro některá letiště s ICAO kódem. Například letiště Hajnowka-Czyze (EPCH) jsem raději jen přeletěl, protože jeho dráha nebyla zjevně udržovaná, zato ale byla viditelně podmáčená a tak provozu neschopná.
Gyzicko Mazury Residence
Obecně jsou podmínky pro VFR lety do Polska pro české a slovenské piloty velmi příznivé – UL letadla nepotřebují žádné speciální povolení a pokud nechceme, tak nemusíme, podobně jako do Německa, podávat letový plán. Ten je ale potřeba podat, kdykoliv vaše trasa povede přes řízený prostor nějakého dopravního či vojenského letiště nebo pokud na nějaké takové letiště míříte. Dvakrát mi byl řídícím odepřen průlet TMA menších dopravních letišť právě proto, že jsem neměl podaný letový plán a jen jsem během letu bez FPL žádal o povolení TMA proletět. Přistávat při příletu ze zemí Schengenu lze v Polsku na kterémkoliv letišti bez nutnosti procházet pasovou nebo celní kontrolou.
Text a foto: Jiří Pruša
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 74-81 ve Flying Revue č. 6/2022. Na stáncích je časopis ke koupi od 3. listopadu 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »