8.4.2019
Kurzy a exkurze První letošní dubnový víkend svedl na letiště v Erpužicích skupinu UL pilotů, kteří si chtěli na vlastní kůži vyzkoušet, jak vybrat vývrtku letadla. Nejprve nás sice trochu pozlobilo počasí, pak menší technické potíže, ale nakonec se kurz na letišti v Erpužicích velmi vydařil.
Sobota 6. dubna 2019 byla na letišti v Erpužicích (LKER) vyhrazena zajímavému kurzu pro piloty. Kurz vybírání vývrtek a zábran pádů, při němž si UL piloti mohli v teorii a především v praxi vyzkoušet, jaké to je, když jejich letoun přejde do vývrtky a především, jak tuto situaci správně řešit.
I když do poslední chvíle nebylo jasné, zda se několik týdnů plánovaná akce vůbec bude konat, nakonec vše dobře dopadlo a doslova v pravé poledne se začalo skutečně létat. Vlastnímu praktickému nácviku samozřejmě předcházela poctivá teoretická příprava vedená inspektorem a examinátorem Aeroklubu ČR a místním VLP, jenž je také vedoucím tahounem aeroklubového života (do kterého mimochodem zapojuje celou rodinu).
Z osmnácti zájemců o kurz se nakonec z důvodu neplánovaného posunutí začátku školení dostalo na 12 UL pilotů. Ti si mohli navléci padák a usednout do kabiny Blaníka L-23. Většina z nich poprvé v životě zkusila na Blaníku L-23 pod dohledem zkušeného pilota-inspektora trochu „zavrtat“ a všichni byli průběhem vývrtky jemně řečeno překvapeni - takřka unisono popisovali, že je velice překvapila rychlost, s jakou se do vývrtky dostali. Překvapeni byli i z rychlosti Blaníku při zahájení vlekání, kdy pilot letí rychlostí kolem 110 km/hod. v asi metrové výšce nad terénem.
Zábrana pádů, druhá část praktického nácviku, je již tolik nepřekvapila, protože je součástí výcvikové osnovy UL a na Blaníku je průběh velice podobný. Rádi jsme zaznamenali i pozitivní vyjádření pilota-instruktora o dobré průpravě UL pilotů k prováděnému podobného druhu výcviku.
A nejen letový program byl zajímavý. Přítomní si ve volné chvíli se zájmem prohlédli dolnoplošník Viper SD4 a hornoplošník Skyper GT9, UL a LSA letadla slovenské firmy Tomark Aero, která sem oba typy zapůjčila pro malé turné po ČR.
Všichni účastníci byli podle svých vyjádření s průběhem kurzu a celé akce velmi spokojeni, a to i přes to, že kvůli technickým problémům spojeným s chlazením motoru nakonec do Erpužic nepřiletěl avizovaný Vivat s motorem Rotax.
Proto, a také s ohledem na další zájemce o tento kurz, kteří se ho nemohli v sobotním termínu zúčastnit, jsme se rozhodli, že si někdy v blízké budoucnosti tuto akci, kterou pořádala na LKER aktivně působící firma FH Delta Air, s.r.o., ve spolupráci s Flying Revue, rádi zopakujeme. Náhradní termín brzy oznámíme na našem webu.
Co říci na závěr? Asi jen to, že dobře naplánovaná akce většinou vždy přinese požadované ovoce a její účastníci to také ve většině případů pozitivně ocení. Pokud na vašem letišti pořádáte zajímavou akci i vy rádi o ní budeme informovat čtenáře našeho webu. Dejte nám včas vědět.
Miloš Dermišek, Flying Revue
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »