V sobotu proběhl v Epružicích (LKER) kurz vybírání vývrtek a zábran pádů. A vydařil se skvěle

8.4.2019

Pohled z Blaníka na vlečnou. Foto: Aeroklub ErpužicePohled z Blaníka na vlečnou. Foto: Aeroklub Erpužice
Pohled z Blaníka na vlečnou. Foto: Aeroklub Erpužice
Letiště Erpužice v celkovém pohledu. Foto: Aeroklub ErpužiceLetiště Erpužice v celkovém pohledu. Foto: Aeroklub Erpužice
Letiště Erpužice v celkovém pohledu. Foto: Aeroklub Erpužice
Spokojený vlekař. Foto: Miloš DermišekSpokojený vlekař. Foto: Miloš Dermišek
Spokojený vlekař. Foto: Miloš Dermišek
Dolnoplošník Viper SD4 slovenské firmy Tomark Aero, který si účastníci kurzu mohli prohlédnout. Foto: Miloš DermišekDolnoplošník Viper SD4 slovenské firmy Tomark Aero, který si účastníci kurzu mohli prohlédnout. Foto: Miloš Dermišek
Dolnoplošník Viper SD4 slovenské firmy Tomark Aero, který si účastníci kurzu mohli prohlédnout. Foto: Miloš Dermišek
K vidění byl v Erpužicích i hornoplošník Skyper GT9 slovenské firmy Tomark Aero. Foto: Miloš DermišekK vidění byl v Erpužicích i hornoplošník Skyper GT9 slovenské firmy Tomark Aero. Foto: Miloš Dermišek
K vidění byl v Erpužicích i hornoplošník Skyper GT9 slovenské firmy Tomark Aero. Foto: Miloš Dermišek
Kurz započal teoretickou částí. Foto: Miloš Dermišek
Kurz započal teoretickou částí. Foto: Miloš Dermišek
Účastníci kurzu napjatě sledují výklad. Foto: Aeroklub Erpužice
Účastníci kurzu napjatě sledují výklad. Foto: Aeroklub Erpužice
První odvážlivec se chystá ke vzletu s instruktorem. Foto: Miloš Dermišek
První odvážlivec se chystá ke vzletu s instruktorem. Foto: Miloš Dermišek
Vzlet. Foto: Miloš Dermišek
Vzlet. Foto: Miloš Dermišek
Pohled z vlečné na Blaník. Foto: Aeroklub Erpužice
Pohled z vlečné na Blaník. Foto: Aeroklub Erpužice
A opačný pohled, z Blaníka na vlečnou. Foto: Aeroklub Erpužice
A opačný pohled, z Blaníka na vlečnou. Foto: Aeroklub Erpužice
Pokus o autoportrét. Foto: Aeroklub Erpužice
Pokus o autoportrét. Foto: Aeroklub Erpužice
Ještě jeden pohled z vlečné na Blaník. Foto: Aeroklub Erpužice
Ještě jeden pohled z vlečné na Blaník. Foto: Aeroklub Erpužice
Blaník L-23 opět na zemi. Foto: Aeroklub Erpužice
Blaník L-23 opět na zemi. Foto: Aeroklub Erpužice
Nálada byla výborná. Na snímku účastníci kurzu. Foto: Miloš Dermišek
Nálada byla výborná. Na snímku účastníci kurzu. Foto: Miloš Dermišek
Další účastníci kurzu před Blaníkem. Foto: Aeroklub Erpužice
Další účastníci kurzu před Blaníkem. Foto: Aeroklub Erpužice

Kurzy a exkurze      První letošní dubnový víkend svedl na letiště v Erpužicích skupinu UL pilotů, kteří si chtěli na vlastní kůži vyzkoušet, jak vybrat vývrtku letadla. Nejprve nás sice trochu pozlobilo počasí, pak menší technické potíže, ale nakonec se kurz na letišti v Erpužicích velmi vydařil. 

Sobota 6. dubna 2019 byla na letišti v Erpužicích (LKER) vyhrazena zajímavému kurzu pro piloty. Kurz vybírání vývrtek a zábran pádů, při němž si UL piloti mohli v teorii a především v praxi vyzkoušet, jaké to je, když jejich letoun přejde do vývrtky a především, jak tuto situaci správně řešit.

I když do poslední chvíle nebylo jasné, zda se několik týdnů plánovaná akce vůbec bude konat, nakonec vše dobře dopadlo a doslova v pravé poledne se začalo skutečně létat. Vlastnímu praktickému nácviku samozřejmě předcházela poctivá teoretická příprava vedená inspektorem a examinátorem Aeroklubu ČR a místním VLP, jenž je také vedoucím tahounem aeroklubového života (do kterého mimochodem zapojuje celou rodinu).

Z osmnácti zájemců o kurz se nakonec z důvodu neplánovaného posunutí začátku školení dostalo na 12 UL pilotů. Ti si mohli navléci padák a usednout do kabiny Blaníka L-23. Většina z nich poprvé v životě zkusila na Blaníku L-23 pod dohledem zkušeného pilota-inspektora trochu „zavrtat“ a všichni byli průběhem vývrtky jemně řečeno překvapeni - takřka unisono popisovali, že je velice překvapila rychlost, s jakou se do vývrtky dostali. Překvapeni byli i z rychlosti Blaníku při zahájení vlekání, kdy pilot letí rychlostí kolem 110 km/hod. v asi metrové výšce nad terénem.

Zábrana pádů, druhá část praktického nácviku, je již tolik nepřekvapila, protože je součástí výcvikové osnovy UL a na Blaníku je průběh velice podobný. Rádi jsme zaznamenali i pozitivní vyjádření pilota-instruktora o dobré průpravě UL pilotů k prováděnému podobného druhu výcviku.

A nejen letový program byl zajímavý. Přítomní si ve volné chvíli se zájmem prohlédli dolnoplošník Viper SD4 a hornoplošník Skyper GT9, UL a LSA letadla slovenské firmy Tomark Aero, která sem oba typy zapůjčila pro malé turné po ČR. 

Všichni účastníci byli podle svých vyjádření s průběhem kurzu a celé akce velmi spokojeni, a to i přes to, že kvůli technickým problémům spojeným s chlazením motoru nakonec do Erpužic nepřiletěl avizovaný Vivat s motorem Rotax.

Proto, a také s ohledem na další zájemce o tento kurz, kteří se ho nemohli v sobotním termínu zúčastnit, jsme se rozhodli, že si někdy v blízké budoucnosti tuto akci, kterou pořádala na LKER aktivně působící firma FH Delta Air, s.r.o., ve spolupráci s Flying Revue, rádi zopakujeme. Náhradní termín brzy oznámíme na našem webu.

Co říci na závěr? Asi jen to, že dobře naplánovaná akce většinou vždy přinese požadované ovoce a její účastníci to také ve většině případů pozitivně ocení. Pokud na vašem letišti pořádáte zajímavou akci i vy rádi o ní budeme informovat čtenáře našeho webu. Dejte nám včas vědět. 

Miloš Dermišek, Flying Revue

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > V sobotu proběhl v Epružicích (LKER) kurz vybírání vývrtek a zábran pádů. A vydařil se skvěle
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 22.11.1898 se stalo...
22.11.1898
Narodil se americký letecký průkopník Wiley Hardeman Post, který mimo jiné přispěl k vývoji prvních přetlakových oděvů.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »