14.11.2017
Projekt automatizovaného jednomístného vertikálně startujícího a přistávajícího letounu (VTOL) Vahana společnosti Airbus se podle jeho autorů blíží k prvním letovým zkouškám. Měly by proběhnout ještě do konce roku 2017.
K nim ho má přiblížit přemístění projektu ze Santa Clary v Kalifornii do Oregonu. Prototyp Vahany a celý vývojářský tým se minulý týden přestěhoval do Pendleton Unmanned Aerial Systems Range Mission Control and Innovation Center na Eastern Oregon Regional Airport. Další práce na projektu tu budou pokračovat v novém hangáru o výměře 9 600 m2.
Při stěhování se projevila jedna z výhod Vahany - snadná, rychlá demontáž a zpětná montáž, což přesuny stroje po zemi velmi usnadňuje. Prvním testem po přestěhování byla zkouška podvozku při vlečení Vahany po pojížděcí dráze. Nyní tým do letounu nainstaluje vysokonapěťový napájecí systém a namontuje motory. „Tím se Vahana přiblíží prvnímu startu na dohled,“ uvádí se na webu projektu.
„Přesun do Pendletonu byl náročný, ale byl to nezbytný krok na cestě k prvnímu letu Vahany. Už se nemůžeme dočkat, až náš stroj poprvé vzlétne na oregonské nebe,“ píše na webu Vahany projektový manažer Zach Lovering.
Vahana je projektována především pro městské prostředí jako jednomístný automatizovaný letoun, který si uživatel přivolá mobilním telefonem a po nasednutí a zadání cíle ho stroj za poplatek dopraví a žádané místo. Zde zákazník letoun opět zanechá pro dalšího klienta.
"Jsme nadšení příznivci perzonalizovaného létání. Letectví, které chceme budovat, nepotřebuje přistávací dráhy ani piloty, Vahana dokáže automaticky detekovat překážky a vyhnout se jim - ať už jsou to ptáci nebo jiná letadla. Chceme, aby se Vahana stala prvním certifikovaným bezpilotním osobním letounem. Zatím pro jednoho cestujícího nebo náklad," vysvětluje ředitel společnosti A3 (divize Airbusu pro inovace a vývoj sídlící v Silicon Valley v USA) a někdejší projektový manažer Vahany Rodin Lyasoff. Podle něj jsou dnes potřebné technologie na tak vysoké úrovni, že realizace projektu není v oblasti snů, ale reality. Bezpečnost a výkon baterií, široce dostupná spolehlivá avionika, schopnost detekovat překážky, dostupné kvalitní kompozitní materiály to vše projektu dává reálné obrys pro nejbližší období.
Společnost Airbus plánuje první let prototypu do konce roku 2017, o tři roky později by se měl stroj dostat do stavu schopného výroby.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »