19.12.2021
Německý výrobce kompozitových letadel FLIGHT DESIGN, nás minulý týden informoval o velmi aktuální novince, která se týká jimi získané certifikace letadla F2 podle předpisu EASA CS-23 (MTOW 650 kg).
Letadlo F2, je nový typ dvoumístného letadlo, v rámci jehož konstrukce byly aplikovány některé zcela nové konstrukční prvky, které jsou v této kategorii, úplnou novinkou.
Nová konstrukce letadla splňuje nejvyšší požadavky bezpečnosti, stanovené příslušným předpisem CS-23, konkrétně “A passive stall and spin resistant”, tedy “Letadlo je odolné proti pádům a vývrtkám”. F2 rozšiřuje současnou výrobní řadu letadel Flight Design kategorie UL a kategorie LSA, což jsou i u nás dobře známé typy jako CTSW a CTSL.
Nově certifikovaná F2, se vyznačuje vysokou úrovní standardního vybavení, které je u jiných letadel většinou pouze za příplatek. Konkrétně se jedná o kompletní sadu avioniky Garmin G3X, dvouosý autopilot, motor Rotax 912iS 100HP se vstřikováním paliva, certifikovaná vrtule DUC, kola a brzdy zn. Beringer, perforovaná kožená sedadla, vyhřívání kabiny, osvětlení Whelen atd.
Firma FLIGHT DESIGN považuje tuto certifikaci letadla F2 za poslední krok, který předchází realizaci jejich, zatím poslední, firemní vize, a to výrobě nového čtyřmístného letounu F4.
Za vývojem a certifikací letadla F2 je vidět velmi výraznou českou stopu. Jedná se totiž o to, že všechna letadla vyrobená a certifikovaná firmou FLIGHT DESIGN GmbH, jsou finálně zkompletována a zalétána, jejich českou dceřinou společností a POA organizaci Flight Design general aviation CZ s.r.o., se sídlem na letišti v Šumperku. Zde byl ostatně také zalétán i nový letoun F2.
Kategorie EASA CS-23 je mezinárodně uznávaný certifikační standard, který by měl umožnit nové F2-CS23 snadný vstup na ostatní světové trhy.
Podrobnější informace o tomto letadle, případně i o dalších novinkách u firmy Flight Design general aviation CZ s.r.o., přineseme v některém čísle Flying Revue v příštím roce.
Autor: Miloš Dermíšek
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »