8.8.2024
Další české prvenství, tentokráte z paluby speciálního letadla NASA - WB-57F.
Letadlo NASA WB-57F
Dubnová mezinárodní vědecká expedice „The Solar Wind Sherpas“, jejímž cílem bylo sledování zatmění slunce v USA a Mexiku, byla v mnoha ohledech opravdu výjimečná. Českému týmu z FSI VUT v Brně, pod vedením prof. Druckmüllera, který byl součástí této expedice, se totiž podařilo ve spolupráci s jejich kolegy z University of Hawaii, jako prvnímu na světě, vyfotografovat sluneční koronu při zatmění slunce z výšky téměř 50.000 ft.
Podařilo se tak úspěšně dokončit jedenáctileté pozorování slunečního cyklu s tím, že k pozorování zatmění slunce bylo, mimo jiné, využito i speciální „výškové“ letadlo WB-57F, zapůjčené k tomuto účelu od NASA (National Aeronautics and Space Administration). Z paluby letadla vznikla celá řada krásných a vědecky hodnotných snímků sluneční koróny, které využijí astrofyzikové k dalšímu výzkumu Slunce.
Ti, co se zajímají o tuto oblast lidského bádání trochu více, naleznou další podrobnosti v oficiálně zveřejněné tiskové zprávě, zde:
Několik informací k letadlu WB-57F
Agentura NASA k dnešnímu dni vlastní celkem tři stroje typu WB-57F, které sama nebo v rámci komerčního pronájmu, využívá k výzkumu zemské atmosféry a mapování povrchu naší planety, sběru kosmického prachu, sledování startů raket a v neposlední řadě i k testování nových technologií využitelných v letectví a kosmonautice. Letka těchto 3 letadel WB-57F je bázována na letišti Ellington Field, nedaleko centra NASA JSC (Johnson Space Center) Houston, stát Texas.
Letoun WB-57F „Long Wing“, byl vyvinut z britského taktického bombardéru English Electric Canberra, resp. jeho americké licenčně vyráběné verze Martin B-57 Canberra.
Velká plocha křídel o rozpětí 37,2 metrů, umožňuje letounu WB-57F létat ve výškách kolem 50.000 – 60.000 ft s tím, že maximální užitečný náklad je 4.400 kg, což je dvakrát více než tomu bylo například u známého špionážního letounu U2. V trupu letadla je prostor pro vědecké přístroje apod. až do hmotnosti 1.800 kg a na speciální závěsy, pod křídly a rovněž trupem letadla, je možné zavěsit pouzdra s nejrůznějším nákladem až do hmotnost 2.600 kg. Doletu WB-57F je 4.300 km při letové výdrži 6,5 hodiny.
Montáž přístrojů do letadla WB-57F
Zajímavé video tří letounů WB-57F:
https://www.youtube.com/watch?v=TvmVTzN8exQ
Zdroj:
+ tisková zpráva FSI VUT Brno
+ www.nasa.gov
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »