20.3.2022
Československé vojenské letectví dalo světu řadu zvučných jmen, která znají fandové letectví nejen u nás, ale i ve světě.
Některá se stala trvalými symboly letectví doby minulé, jiná, zcela neoprávněně, a alespoň pro širší veřejnost, trochu zapadají prachem. Je čas si připomenout alespoň některá, už třeba proto, že ve své době se stala světovou senzací a jejich vystoupení bylo žádáno doslova po celém světě. Co vám říká Szobi kvartet?
Velkolepá vojenská letecká přehlídka ve Fairfordu, slavná Royal International Air Tattoo (RIAT), byla v roce 1993 na svém pomyslném vrcholu. Bylo stále ještě brzy po ukončení studené války, vojenská letectva obou kdysi znepřátelených bloků byla v plné síle a jejich piloti měli možnost předvést a porovnat své letecké umění tváří v tvář svým bývalým konkurentům. Ve Fairfordu se toho roku sešla světová letecká smetánka včetně těch nejslavnějších vojenských akrobatických týmů. A přesto všechnu tuhle „show“ do značné míry „ukradla“ čtveřice posádek tehdy už českých Turboletů „Mošnovské dopravky“. Prostě proto, že nic obdobného před nimi nebylo a možná už nikdy nebude. Pro český Szobi kvartet bylo vystoupení na RIATu tehdy jedním z vrcholů jejich, bohužel, až příliš krátké kariéry. Ale to hodně předbíháme.
Zakladatel
Skupina, později známá jako Szobi kvartet, vznikla v létě roku 1989 u tehdejší „Mošnovské dopravky“, přesněji řečeno u 2. letky 1. dopravního leteckého pluku působícího na letišti v Mošnově. Iniciátorem jejího zrodu se stal bývalý stíhač a akrobat, v roce 1989 velitel 2. letky, pplk. Josef Szobi. Jeho životní příběh by stál za samostatný článek, a proto se ani nebudeme nyní zabývat tím, jak se bývalý stíhač a akrobat duší i tělem dostal k Turboletům. Jak i dnes po letech dávají k dobrému jeho bývalí „spolupachatelé“, potíž byla v tom, že po příchodu k dopravnímu pluku Josefu Szobimu nikdo neřekl, že Il-14 a L-410T Turbolet není akrobatické letadlo.
S Iljušinem to vážně nešlo, a pokud jde o Turbolet… Na setkáních bývalých pilotů Szobi kvartetu je možné zaslechnout historky o večerních cvičných letech na L-410 s akrobatickým programem, o pokusu o svahování s Turboletem podél svahů beskydských hor… Já bych jim po setkání s piloty Szobi kvartetu rozhodně věřil. Josef Szobi nalétal za svůj pestrý letecký život celkem 7 150 hodin a usedal do kokpitu pestré škály vojenských letounů od C-106 přes Avie C-2 a S-199, Mig-15 až po Il-14 a L-410T Turbolet.
Skupina létala ve svém prvním období zpočátku jako trojice, a to ve složení:
vedoucí skupiny: velitel pluku pplk. Mgr. Vladimír Pešta
na čísle 2: inspektor TP mjr. Ing. Jan Špaček
na čísle 3: velitel 2. letky pplk. Josef Szobi
Text: Michal Beran
Foto: archiv Josefa Szobiho, Jana Špačka, Josefa Dostála
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 34-38 ve Flying Revue č. 2/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 24. února 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »