Szobi kvartet

20.3.2022

Československé vojenské letectví dalo světu řadu zvučných jmen, která znají fandové letectví nejen u nás, ale i ve světě.

Některá se stala trvalými symboly letectví doby minulé, jiná, zcela neoprávněně, a alespoň pro širší veřejnost, trochu zapadají prachem. Je čas si připomenout alespoň některá, už třeba proto, že ve své době se stala světovou senzací a jejich vystoupení bylo žádáno doslova po celém světě. Co vám říká Szobi kvartet?

szobi_kvartet_3_rozchod_skupiny.jpg

szobi_kvartet_2_pánové_szobi,_papp_a_Špaček.jpg

Velkolepá vojenská letecká přehlídka ve Fairfordu, slavná Royal International Air Tattoo (RIAT), byla v roce 1993 na svém pomyslném vrcholu. Bylo stále ještě brzy po ukončení studené války, vojenská letectva obou kdysi znepřátelených bloků byla v plné síle a jejich piloti měli možnost předvést a porovnat své letecké umění tváří v tvář svým bývalým konkurentům. Ve Fairfordu se toho roku sešla světová letecká smetánka včetně těch nejslavnějších vojenských akrobatických týmů. A přesto všechnu tuhle „show“ do značné míry „ukradla“ čtveřice posádek tehdy už českých Turboletů „Mošnovské dopravky“. Prostě proto, že nic obdobného před nimi nebylo a možná už nikdy nebude. Pro český Szobi kvartet bylo vystoupení na RIATu tehdy jedním z vrcholů jejich, bohužel, až příliš krátké kariéry. Ale to hodně předbíháme.

szobi_kvartet_4.jpg

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

szobi_kvartet_5.jpg

Zakladatel

Skupina, později známá jako Szobi kvartet, vznikla v létě roku 1989 u tehdejší „Mošnovské dopravky“, přesněji řečeno u 2. letky 1. dopravního leteckého pluku působícího na letišti v Mošnově. Iniciátorem jejího zrodu se stal bývalý stíhač a akrobat, v roce 1989 velitel 2. letky, pplk. Josef Szobi. Jeho životní příběh by stál za samostatný článek, a proto se ani nebudeme nyní zabývat tím, jak se bývalý stíhač a akrobat duší i tělem dostal k Turboletům. Jak i dnes po letech dávají k dobrému jeho bývalí „spolupachatelé“, potíž byla v tom, že po příchodu k dopravnímu pluku Josefu Szobimu nikdo neřekl, že Il-14 a L-410T Turbolet není akrobatické letadlo.

szobi_kvartet_l-410uvp_0928.jpg

banner_knizni_edice_fr_640x200.jpg

szobi_kvartet_jan_Špaček_v_plném_soustředění_při_letu_ve_skupině.jpg

S Iljušinem to vážně nešlo, a pokud jde o Turbolet… Na setkáních bývalých pilotů Szobi kvartetu je možné zaslechnout historky o večerních cvičných letech na L-410 s akrobatickým programem, o pokusu o svahování s Turboletem podél svahů beskydských hor… Já bych jim po setkání s piloty Szobi kvartetu rozhodně věřil. Josef Szobi nalétal za svůj pestrý letecký život celkem 7 150 hodin a usedal do kokpitu pestré škály vojenských letounů od C-106 přes Avie C-2 a S-199, Mig-15 až po Il-14 a L-410T Turbolet.

Skupina létala ve svém prvním období zpočátku jako trojice, a to ve složení:

vedoucí skupiny:        velitel pluku pplk. Mgr. Vladimír Pešta

na čísle 2:                   inspektor TP mjr. Ing. Jan Špaček

na čísle 3:                   velitel 2. letky pplk. Josef Szobi

 

Text: Michal Beran

Foto: archiv Josefa Szobiho, Jana Špačka, Josefa Dostála

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 34-38 ve Flying Revue č. 2/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 24. února 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.    

Loading...

Flying Revue 2/2022

Loading...

Flying Revue 2/2022

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »