Altem za polární kruh

29.3.2022

První část našeho vyprávění o cestě s Altem za polární kruh, kterou jsme podnikli v roce 2021, jsme ukončili původně neplánovaným přistáním na letišti Mo i Rana, když nás nepřízeň počasí nepustila dále na sever do původně plánovaného Bodø. A jak to bylo dál?

06_tn.jpg

Ráno nás budí přílet ranní linky z Tromsø a u snídaně zvažujeme naše možnosti. Metary a TAFy na letištích Narvik, Bodø, Alta a dalších menších jsou stále červené. Všechna tato letiště leží na kraji fjordů a jsou zalita mořskou mlhou. Cestu po pobřeží tedy vzdáváme. Nabízí se možnost letět zpět do Švédska, natankovat v Kiruně a na Nordkapp se dostat z vnitrozemí. Kiruna hlásí dobré počasí, na Nordkappu a letištích v okolí je rovněž hezky. Rozjíždíme tedy tuto možnost. Bohužel se ale ukazuje jako slepá. V Kiruně nemají palivo do pístových motorů a kanystry přes terminál neproneseme. Zároveň, pokud bychom se vrátili do Švédska, by jediná cesta do Norska kvůli covidu vedla na mezinárodní letiště, tentokrát v Altě, které je ovšem také v mlze. V neposlední řadě se do nádrží nevejde tolik paliva, abychom našli řešení, jak se kdekoli po cestě dostat bezpečně na zem, když se zhorší počasí. Tímto tedy definitivně padá plán dostat se s Altem na nejsevernější část Evropy.

043_dánský_ostrov_femo_tn.jpg

kniha_eozn.jpg

Norská přívětivost

Místní norský pilot nám doporučuje letiště Namsos, které je utopeno ve fjordu, na hladině moře, zhruba 65NM severně od Trondheimu. Vydáváme se tedy tam. Pod námi další ledovce, překrásné fjordy, jejichž špičky pronikají do studených vod norského moře, nebo třeba stáda sobů uprostřed sněhových planin ve výškách kolem dvanácti set metrů nad mořem.

035_29.7._tn.jpg

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Přiblížení probíhá uvnitř fjordu, jsme obklopeni kopci. Osvětlená asfaltová dráha, AFIS řízené. Opět dostáváme možnost ubytovat se v místním aeroklubu, a to i přes to, že je vedle letiště kemp. Aerokluby tu disponují kuchyňkou, společenskou místností a několika pokoji pro případné hosty. Pokud přistanete bez předchozí domluvy jako my, je vždy uveden kontakt, na koho se obrátit. Klíče poté naleznete v zabezpečené schránce.

045_nejhorší_počasí_bylo_na_vysočině_tn.jpg

Čtvrtý den naší cesty chceme pokračovat dále na jih, po pobřeží Norska. U města Kristiansund zahnout na východ a pokračovat do městečka Tynset. Čas na trati zhruba 4 hodiny. Tynset je letiště, které kromě letadel s kolovým podvozkem dokáže přijmout i hydroplány. Hned vedle travnaté dráhy je řeka, na kterou se dá sednout a letadlo ukotvit u mola.

 

Text a foto: Jan Šponer a Ondra Petruška

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 82-88ve Flying Revue č. 2/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 24. února 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.   

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Loading...

Flying Revue 2/2022

Loading...

Flying Revue 2/2022

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »