Stinson L-5 Sentinel „Flying Jeep“

30.1.2022

Americké armádní složky používaly v průběhu druhé světové války celou řadu typů lehkých letadel. Pouhé dva letouny z této řady však byly speciálně navrženy pro vojenskou službu, přičemž oba dva pocházely od společnosti Stinson Aircraft Company. Dnes se budeme věnovat letounu L-5 Sentinel, pro který se díky jeho oblibě a vlastnostem vžilo označení „Flying Jeep“.

_and6967_tn.jpg

Přestože je možné ještě stále najít v různých zdrojích na webu i jinde informaci, že Stinson L-5 vznikl vývojem civilních typů Stinson 105, popřípadě Model 10 Voyager, není tomu tak. Nicméně původ Sentinelu je možné vypátrat k jinému předválečnému modelu, a to Stinson HW-75. Ten stál také u zrodu obou výše zmíněných letounů a konstruktéři Stinsonu se k němu vrátili ještě v roce 1940, když armádní složky začaly hledat vhodný typ pro budoucí jednotky vybavené lehkými letadly. I když bylo zřejmé, že část úkolů pro tyto jednotky budou moci plnit vojenské varianty lehkých sportovních letadel jako například Piper L-4 Grasshopper odvozený z populárního Piperu J-3 Cub, armáda se rozhodla zadat vývoj většího, výkonnějšího a robustnějšího stroje, který by lépe vyhovoval válečným požadavkům.

_and6862_tn.jpg

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Konstruktérům Stinsonu bylo naznačeno, že nový stroj musí být podstatně jednodušší a levnější než v té době vyráběný, díky skvělým STOL vlastnostem oblíbený, avšak komplexní a výrobně drahý O-49 Vigilant (podle pozdějšího značení L-1 Vigilant). U Stinsonu se tedy vrátili zpět k rýsovacím prknům a navrhli zcela „nový“ stroj s kabinou pro posádku v tandemovém uspořádání, který odpovídal plně armádním požadavkům. V řadě bodů navazoval na předválečný HW-75, s Modelem 10 pak sdílel stejný profil křídla, sloty a stejné technické řešení podvozku. Přestože na první pohled připomínal model V-75C, jeho drak byl kompletně nový a mnohem robustnější. Letoun byl rovněž vybaven zcela novým šestiválcovým motorem Lycoming O-435 o výkonu 175 hp.

pohled_do_interiéru_sentinelu_v_sanitní_úpravě_foto_m._beran.jpg

Akceptační zkoušky proběhly úspěšně během září 1941 na základně Wright Field a dohoda o nákupu letounu pro potřeby armády byla schválena jen několik dnů před japonským útokem na Pearl Harbor.

Služba letounů Stinson L-5 Sentinel u letectva skončila v roce 1953, i když v roce 1957 zakoupilo USAF znovu letoun L-5G  „57-6278“ pro svou Air Force Academy jako vlečný letoun. Sloužil přinejmenším do roku 1962.

 

Text: Michal Beran

Foto: Luboš Kubele, pokud není uvedeno jinak

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 52-58 ve Flying Revue č. 1/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 6. ledna 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.   

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Aktuální FR + archiv > Flying Revue 1/2022 > Stinson L-5 Sentinel „Flying Jeep“
Loading...

Flying Revue 1/2022

Loading...

Flying Revue 1/2022

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »