6.2.2022
Svůj plán přistát na všech letištích s ICAO kódem v Německu, a také je pro videobanku FR nafilmovat, jsem musel rozdělit na menší části.
V Německu je totiž několik stovek letišť s vlastním ICAO kódem, což by znamenalo intenzivní létání na pár let. A také by to pak byla lavina informací, videí i fotografií, které by bylo nutno na straně týmu FR najednou zpracovat a na straně čtenářů a uživatelů najednou vstřebat.
Jako nejzajímavější se mi zdálo rozdělit si Německo podle jeho spolkových zemí. Asi celkem logicky jsem začal s Bavorskem, se kterým ČR sousedí a jehož letiště jsou někdy jen pár minut nebo desítek minut od naší hranice a řada z nich nabízí skvělé pilotní i poznávací zážitky. Dnešní článek se proto soustředí výlučně na letiště v Bavorsku, i když případně zmiňované zajímavosti z pravidel létání jsou logicky platné pro celé Německo.
V Bavorsku jsem napočítal celkem 98 letišť s ICAO kódem, z nichž osm je vojenských a dvě jsou velká dopravní letiště (Mnichov a Norimberk). Navíc k letištím s ICAO kódem jsou v Bavorsku, stejně jako ve zbytku Německa, letiště/plochy odpovídající našim SLZ, která nemají svůj kód, ale některá z nich jsou ve velmi dobrém stavu a dobře udržovaná. Na letištích bez ICAO kódu jsem ale přistával spíše výjimečně, protože jsou prakticky vždy soukromá a jejich majitelé si často nepřejí, aby zde přistávala cizí letadla.
Jak samozřejmě asi většina pilotů ví, při VFR letu z neřízeného letiště v ČR na neřízené letiště v Německu není potřeba podávat letový plán. Bez ohledu na tuto svobodu bych ale v Německu rozhodně nelétal bez komunikace se službou Info. S ohledem na hustotu provozu i některé často aktivované omezené prostory je určitě dobré, aby o vás dispečeři služby Info věděli a vy jste také mohli získávat aktuální provozní informace.
V Bavorsku, stejně jako ve zbytku Německa i například v Rakousku, je povolené na daném letišti přistát, jen pokud je letiště v provozu nebo tam máte někoho, kdo by byl schopen v případě nehody poskytnout/přivolat pomoc. Většina letišť proto uvádí podmínku PPR, což znamená, že je třeba si před odletem na takové letiště domluvit povolení tam přistát. Vypadá to trochu nepříjemně, ale v praxi to zase takový problém není. Velká část letišť na svém webu nebo v navigačních aplikacích deklaruje provozní dobu letiště a v rámci takové provozní doby přijímá při splnění provozních podmínek všechna letadla bez požadavku mít předběžný souhlas. Do problému s PPR se tedy dostanete především tehdy, když plánujete přílet mimo provozní dobu letiště. Pak je třeba vyžádat PPR a obvykle i zaplatit určitý poplatek (20 až 50 EUR) za to, že na letišti bude někdo přítomný.
Kromě dopravních letišť Mnichov a Norimberk jsou poplatky na letištích v Bavorsku na úrovni 2 až 10 EUR za přistání a prakticky všechna letiště poplatky ve stanovené výši vybírají. Pokud se týká jazyka, tak kromě letiště Bayreuth jsem nikde nebyl s angličtinou odmítnutý. Je ale samozřejmé, že úroveň komunikace se může lišit v závislosti na tom, kdo má na letišti zrovna službu.
Zajímavých a příjemných letišť je v Bavorsku rozhodně velký počet a každý si tam určitě může najít to „svoje“. Lety do Bavorska nabízejí tedy nejen skvělou příležitost pro leteckou turistiku, ale jsou také s ohledem na nevelké vzdálenosti od letišť v ČR výbornou možností pro první lety do zahraničí. K tomu, abyste se mohli jednak rozhodnout, kam letět, a také, abyste se na let dobře připravili, vám může pomoct i videobanka Flying Revue. Jsou v ní nyní již sférická videa z přistání na prakticky všech bavorských letištích prezentována.
Text: Jiří Pruša
Foto: Jiří Pruša, pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 74-81ve Flying Revue č. 1/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 6. ledna 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »