23.1.2022
„Backcountry flying“ neboli létání do terénu se v poslední době stává velmi populární záležitostí. Je více než potěšitelné, že výrobce letounu, který dnes udává trend tomuto typu létání, pochází z Čech. Představujeme Zlin Aviation Savage Norden.
Letoun Savage Norden, který si dnes představíme, je výsledkem dvou let tvrdých konstrukčních a vývojových prací, podpořených dnes už více než dvaceti léty zkušeností v tomto leteckém sektoru. Norden, který je svým způsobem v kategorii STOL letounů skutečně přelomovým strojem, je reakcí nadšených konstruktérů na potřeby a přání své specifické sorty zákazníků a také aktuálních tendencí v segmentu STOL. Je výsledkem namíchání správného poměru elegantního designu, inovací, snahy o dosažení co největší bezpečnosti létání, aerodynamiky, funkčnosti, spolehlivosti a síly okořeněné neukojitelnou touhou po nových dobrodružstvích. A je také výsledkem cesty, na kterou Pasquale Russo nastoupil před mnoha lety.
Vše začalo někdy před dvaceti pěti lety, kdy si Pasquale pro svou potřebu dovezl dvě stavebnice ultralehkých strojů RANS S-7. A zjistil, že ledacos by se dalo z jeho pohledu udělat lépe. Inspirací pro jeho první letoun se stal legendární Piper Cub, který vždy miloval. Jak Pasquale dnes říká, chtěl si původně pro sebe zkonstruovat letoun, který by byl konstrukčně modernější variantou klasického Cubu.
Na konečné podobě stroje a převedení do reálu spolupracovali s Pasqualem ještě letečtí inženýři Bonaldo, Franchini a Vizzini. Letounek se stal skutečností a Pasquale si ho začal užívat. Jenže všude tam, kde se s ním objevil, slyšel často: „Kde se dá takové letadlo pořídit?“ Potenciálních zájemců přibývalo a Pasquale došel k závěru, že by pro stroje této koncepce mohl existovat zajímavý trh. A trh skutečně existoval a navíc se začal zajímavě rozvíjet. Pasquale byl ve správný čas na správném místě. Po původních pěti kusech přišla první série modelu Savage Classic a pak už postupně další typy. Model Cruiser vzniklý pohledovým restylingem základního konceptu (základní konstrukční celky ještě zůstaly shodné s modelem Classic). Pak přišel model Savage Cub, reakce na přání zákazníků přiblížit Savage klasickému vzhledu původních Piperů Cub, o dva roky později pak měl svou premiéru extravagantní Bobber, posunující touhu po kontaktu se vzduchem ještě o kus dál. Zdálo se, že vrcholem vývojové řady bude Shock Cub, vyvinutý za spolupráce řady předních aljašských bush pilotů. Jenže piloti chtěli stále lepší stroje, trh s letouny pro „backcountry flying“ se rozrůstal a Pasqualemu se v hlavě začal rodit letoun, jehož ztělesněním se stal právě Savage Norden.
Zlin Aviation Savage Norden - základní technická data | |
Rozpětí křídla | 9.03 m |
Délka letounu | 7.07 m |
Výška | 2,23 m (v závislosti na použitých kolech) |
Plocha křídla | 14,2m2 |
Šířka kabin | 0,7 m |
Prázdná hmotnost | 366 kgbasic |
Max. vzletová hmotnost | 600 kg |
Objem palivových nádrží/maximální dolet | 100L (140 volitelných) |
Cestovní rychlost | 180 km/h KCAS |
Min. rychlost s klapkami VSO | 53 km/h KCAS (MTOW) |
Nepřekročitelná rychlost VNE | 230 km/h KEAS |
Stoupavost | 9 m/s (solo pilot) |
Dolet | 800 km |
Pohonná jednotka | Rotax 915 iS 141 hp |
Text: Michal Beran
Foto: Zlin Aviation
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16ve Flying Revue č. 1/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 6. ledna 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »