Nový standard v moderních STOL letounech

23.1.2022

„Backcountry flying“ neboli létání do terénu se v poslední době stává velmi populární záležitostí. Je více než potěšitelné, že výrobce letounu, který dnes udává trend tomuto typu létání, pochází z Čech. Představujeme Zlin Aviation Savage Norden.

20200304_133916_tn.jpg

Letoun Savage Norden, který si dnes představíme, je výsledkem dvou let tvrdých konstrukčních a vývojových prací, podpořených dnes už více než dvaceti léty zkušeností v tomto leteckém sektoru. Norden, který je svým způsobem v kategorii STOL letounů skutečně přelomovým strojem, je reakcí nadšených konstruktérů na potřeby a přání své specifické sorty zákazníků a také aktuálních tendencí v segmentu STOL. Je výsledkem namíchání správného poměru elegantního designu, inovací, snahy o dosažení co největší bezpečnosti létání, aerodynamiky, funkčnosti, spolehlivosti a síly okořeněné neukojitelnou touhou po nových dobrodružstvích.  A je také výsledkem cesty, na kterou Pasquale Russo nastoupil před mnoha lety.

5200rpm_inside_tn.jpg

zahlavi_fcb_fr_svet_z_nebe_2_dotisk.jpg

Vše začalo někdy před dvaceti pěti lety, kdy si Pasquale pro svou potřebu dovezl dvě stavebnice ultralehkých strojů RANS S-7. A zjistil, že ledacos by se dalo z jeho pohledu udělat lépe. Inspirací pro jeho první letoun se stal legendární Piper Cub, který vždy miloval. Jak Pasquale dnes říká, chtěl si původně pro sebe zkonstruovat letoun, který by byl konstrukčně modernější variantou klasického Cubu.

schermata_2020-06-26_alle_09.11.08_tn.jpg

Na konečné podobě stroje a převedení do reálu spolupracovali s Pasqualem ještě letečtí inženýři Bonaldo, Franchini a Vizzini. Letounek se stal skutečností a Pasquale si ho začal užívat. Jenže všude tam, kde se s ním objevil, slyšel často: „Kde se dá takové letadlo pořídit?“ Potenciálních zájemců přibývalo a Pasquale došel k závěru, že by pro stroje této koncepce mohl existovat zajímavý trh. A trh skutečně existoval a navíc se začal zajímavě rozvíjet. Pasquale byl ve správný čas na správném místě. Po původních pěti kusech přišla první série modelu Savage Classic a pak už postupně další typy. Model Cruiser vzniklý pohledovým restylingem základního konceptu (základní konstrukční celky ještě zůstaly shodné s modelem Classic). Pak přišel model Savage Cub, reakce na přání zákazníků přiblížit Savage klasickému vzhledu původních Piperů Cub, o dva roky později pak měl svou premiéru extravagantní Bobber, posunující touhu po kontaktu se vzduchem ještě o kus dál. Zdálo se, že vrcholem vývojové řady bude Shock Cub, vyvinutý za spolupráce řady předních aljašských bush pilotů. Jenže piloti chtěli stále lepší stroje, trh s letouny pro „backcountry flying“ se rozrůstal a Pasqualemu se v hlavě začal rodit letoun, jehož ztělesněním se stal právě Savage Norden.

dsc00227_tn.jpg

Zlin Aviation Savage Norden - základní technická data  
Rozpětí křídla9.03 m
Délka letounu7.07 m
Výška2,23 m (v závislosti na použitých kolech)
Plocha křídla 14,2m2
Šířka kabin 0,7 m
Prázdná hmotnost 366  kgbasic
Max. vzletová hmotnost 600 kg
Objem palivových nádrží/maximální dolet 100L (140 volitelných)
Cestovní rychlost 180 km/h KCAS 
Min. rychlost s klapkami VSO 53 km/h KCAS (MTOW)
Nepřekročitelná rychlost VNE 230 km/h KEAS
Stoupavost 9 m/s (solo pilot)
Dolet 800 km
Pohonná jednotka Rotax 915 iS 141 hp

20210430_184642_tn.jpg

Text: Michal Beran

Foto: Zlin Aviation

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16ve Flying Revue č. 1/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 6. ledna 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.   

 banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Flying Revue > Aktuální FR + archiv > Flying Revue 1/2022 > Nový standard v moderních STOL letounech
Loading...

Flying Revue 1/2022

Loading...

Flying Revue 1/2022

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »