23.7.2018
Videorozbory nehod AOPA 11. Nehoda Piperu Arrow z listopadu 2007 ve státě Texas, USA, je obzvlášť politováníhodná - jejím viníkem je totiž nezodpovědný instruktor, který prováděl s žáky na palubě akrobatické prvky, které nebyly součástí výcviku.
Datum letu: 15. listopadu 2007
Letadlo: Piper PA-28R-200 Arrow, N55307
Plán letu: VFR navigační výcvikový let
Pilot/posádka: Instruktor a dva studenti. Instruktor měl pověst dobrého pilota s tou výhradou, že občas se studenty prováděl akrobatické prvky, které nebyly součástí osnovy. Vyšetřování ukázalo, že jeho studenti a kolegové věděli, že občas provádí i během výcviku výkruty, vývrtky a další akrobatické prvky, které vedly k namáhání letadla za stanovené limity (mimo obálku). Jednalo se současně o letadla, která nejsou pro akrobatické prvky vhodná/konstruovaná.
Den před daným letem požádala jiná instruktorka stejné letecké školy našeho instruktora, aby vzal jejího žáka na cvičný let k procvičení komunikace. Zároveň jej požádala, aby neprováděl žádné mimořádné manévry. Řekla to prý ale spíše z obav, aby student nezískal špatné návyky než z obav o bezpečnost.
Meteo: Klidné počasí, dobrá viditelnost.
Letadlo s instruktorem a dvěma studenty normálně odstartovalo na cvičný navigační let. Záznamy radaru pak ukazují několik rychlých klesání, při nichž letadlo získalo rychlost silně nad úroveň povolené manévrovací rychlosti. Při posledním manévru, který radar zachytil, pak letadlo vystoupalo do 11800 stop, pilot zřejmě potlačil a rychlost stoupla na 135 uzlů. Ve chvíli, kdy se začala snižovat, ztratilo se letadlo z radaru.
Další informace k nehodě letounu Piper PA-28R-200 reg. N55307 najdete na webu AviationSafety.com. |
Vyšetřování ukázalo, že řada kolegů našeho instruktora věděla o jeho časté nekázni, kdy prováděl akrobatické prvky dokonce i se studenty na palubě. Přestože někteří se vyjádřili kriticky, nikdo z nich neudělal nic proti tomu, aby náš instruktor s touto praxi skutečně skončil.
Slovník leteckých pojmů FR | |
Let VFR: Let za podmínek viditelnosti. Tyto podmínky jsou definované minimální dohledností, výškou základny souvislých mraků a vzdáleností letadla od mraků. Dopravní letadla za podmínek VFR prakticky nelétají. | |
Narazili jste na neznámý pojem? Hledejte vysvětlení v našem on-line Slovníku leteckých pojmů. |
-fr-
Rozbor nehody: Jiří Pruša. Dotazy a připomínky pište na .
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »