První let de Havillandu DH.60 Moth

9.3.2023

22. února roku 1925 vzlétl Geoffrey de Havilland z továrního letiště společnosti de Havilland Aircraft Company ve Stag Lane v Londýně k prvnímu letu s novým dvouplošným letounem DH.60 Moth, c/n 168 (později registrovaným jako G-EBKT).

Prototyp DH.60 (G-EBKT) v původním zbarvení / Foto: BAE
Prototyp DH.60 (G-EBKT) v původním zbarvení / Foto: BAE

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Nový DH.60 byl de Havillandem vyvinut z většího dvouplošníku DH.51 podle formule, kterou konstruktér považoval za ideální pro budoucí soukromé majitele sportovních letounů. Takový stroj měl mít dvě sedadla, dostatečně objemný zavazadlový prostor, být praktický, s pokud možno příznivou pořizovací cenou a rovněž nízkými náklady na provoz a údržbu. Už při prvních letech se ukázalo, že de Havilland měl při návrhu velmi šťastnou ruku. Letové vlastnosti byly vynikající.

Cpt. Geoffrey de Havilland v době působení u RAF Foto: RAF Museum
Cpt. Geoffrey de Havilland v době působení u RAF Foto: RAF Museum

Moth byl dvoumístný dvouplošník dřevěné konstrukce, měl překližkou potažený trup a plátnem potažené nosné a řídící plochy. Užitečným prvkem konstrukce byla skládací křídla, která měla majitelům umožnit hangárovat letoun v mnohem menších prostorách.

Prototyp DH.60 (G-EBKT)
Prototyp DH.60 (G-EBKT)

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

U de Havillandů si byli dobře vědomi kvalit letounu a jeho dalšího potenciálu, bylo však třeba je  prodat letecké sportovní veřejnosti. Dne 29. května 1925 uskutečnil známý pilot Alan Cobham, který v té době působil jako de Havillandův testovací pilot, let s prototypem z Croydonu do Curychu a zpět za 14 hodin a 49 minut. Cobham se ním také zúčastnil tehdy velmi populárního britského leteckého závodu King´s Cup, ale kvůli počasí byl donucen provést bezpečnostní přistání těsně před cílem. V jednom z dalších závodů se však umístil na druhém místě.

G-EBKT v Paříži během závodů / Foto: sbírka I. Pujmana
G-EBKT v Paříži během závodů / Foto: sbírka I. Pujmana

Prototyp Mothu G-EBKT byl krátce používán v továrně jako demonstrátor a 26. března 1926 byl prodán Sophii C. Elliot Lynn. Ta se s Mothem zúčastnila v srpnu 1926 mezinárodní soutěže lehkých sportovních letadel „Tour de France des Avionettes“na pařížském Concours d'Avions Economiques. Tam už ale prototyp létal v novém, světle modrém zbarvení. Jednalo se o soutěž, které se mimo jiné zúčastnil i československý tým s letouny Avia. V celkové klasifikaci obsadila paní Elliot Lynn sedmé místo.

Album britského týmu ze závodů v Paříži / Foto: Flight/ sbírka I. Pujmana
Album britského týmu ze závodů v Paříži / Foto: Flight/ sbírka I. Pujmana

V roce 1927 byl G-EBKT prodán Londýnskému aeroklubu. Letoun havaroval 21. srpna 1927 v Dennis Lane, Stanmore, v hrabství Middlesex, přičemž pilot a cestující utrpěli zranění. Letoun byl následně odepsán.

De Havilland postavil 8 předsériových a 31 sériových letounů DH.60 Moth poháněných motory ADC Cirrus. Celkově pak bylo ve Stag Lane bylo vyrobeno 595 exemplářů letounů DH.60 všech variant.

 

Text: Michal Beran

baner_flying_revue_cesko_z_nebe.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > První let de Havillandu DH.60 Moth
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »