3.5.2017
United Airlines CEO Oscar Munoz se musel kvůli incidentu s cestujícím, jenž byl minulý měsíc hrubě vyvlečen z letadla společnosti, včera zpovídat spolu s představiteli dalších dopravců před americkými zákonodárci. Na pořadu dne byl i problém overbookingu, kvůli němuž k incidentu došlo.
Slyšení před Výborem pro dopravu a infrastrukturu amerického kongresu proběhlo v úterý 2. května 2017. Zdroj obr.: Video Výboru pro dopravu a infrastrukturu
Výbor pro dopravu a infrastrukturu Kongresu USA si pozval na několikahodinové slyšení jak CEO United Airlines Oscara Munoze, tak představitele dalších dopravců – Alaska Airlines, Southwest Airlines a American Airlines, aby s nimi veřejně probrali nepřípustnost podobného zacházení s cestujícími, k jakému došlo v polovině dubna na lince UA 3411 z Chicaga do Louisville právě v důsledku praktikování tzv. overbookingu.
Overbooking, tedy zaknihování většího počtu míst, než je kapacita letounu, je praxe, již provádí většina dopravců po celém světě - důvodem je to, aby v letadle nezůstala prázdná místa, pokud se někteří pasažéři k odletu nedostaví.
Více o praxi overbookingu jsme psali v článku "Přebyteční" cestující na lince jsou v letecké dopravě běžným jevem. V United Airlines to ale řešili nepřijatelně.
Předseda výboru, republikán Bill Shuster, varoval zástupce dopravců, že pokud nepřijmou opatření, jež podobným incidentům způsobeným praktikováním překnihování do budoucna zabrání, učiní tak zákonodárci sami.
Slyšení zástupců leteckých dopravců před kongresmany 2. května 2017. Video: Transportation.house.gov
Munoz se během slyšení postiženému cestujícímu, devětašedesátiletému Davidu Daovi, omluvil a připustil, že společnost selhala. „Šlo o selhání epických rozměrů,“ prohlásil dokonce. Také se omluvil za svou první reakci na incident a přijal za něj odpovědnost.
Video ze slyšení před zákonodárci si můžete poslechnout na webu Výboru pro dopravu a infrastrukturu.
United Airlines se Davidem Daem dohodly na odškodnění, jeho výši po dohodě s ním nezveřejnily. "I přes utrpení, které musel absolvovat, je hrdý, že sehrál roli pro nástup ohlášených změn a doufá, že se United stane iniciátorem v důstojném zacházení s cestujícími pro celý letecký průmysl," prohlásil jeho právní zástupce Thomas Demetrio.
Společnost United Airlines skutečně změny zahájila. Nejprve oznámila, že objem overbookingu sníží. Svým zaměstnancům bude přidělovat sedadla nejpozději hodinu před odletem, aby se nemohlo stát, že kvůli nim bude muset uvolnit místo cestující, který již na palubu nastoupil. UA zároveň oznámily, že zvyšují maximální výši pobídky pro cestující, aby se vzdali svého místa v případě, kdy je let přeplněný, na 10 000 USD. Objem překnihování slíbila navíc snížit.
Southwest Airlines dokonce oznámily, že overbooking ruší zcela, zástupci Alaska Airlines na slyšení uvedli, že společnost v praxi overbookingu „zvažuje změny“. Jen zástupci American Airlines od překnihování zatím ustoupit nehodlají.
Na slyšení byli za dopravce přítomni Oscar Munoz, CEO United Airlines, Scott Kirby, Prezident United Airlines, Joseph Sprague, viceprezident pro komunikaci Alaska Airlines, Bob Jordan, výkonný viceprezident Southwest Airlines, Kerry Philipovitch, viceprezidentka pro oblast zákaznického servisu American Airlines a William J. McGee, konzultant pro oblast letectví Unie spotřebitelů.
Jan Dvořák
zdroj: Aeronews.aero, Fortune.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »