20.2.2017
Noční můrou každého pilota je oheň. Dokud letadlo letí a drží pohromadě, musí bojovat s problémy sám. Podaří-li se mu přistát, může počítat s podporou profesionálního týmu vybaveného špičkovou technikou. Jak vypadá ten na Letišti Václava Havla?
Kdyby tato technika mohla zůstat v garáži, případně vyjížděla jen na cvičení, byli by bezesporu všichni nejraději, nicméně počítat se skutečnou situací, kdy hasiči musí vyjet k letadlu, je nezbytné. Ne vždy se ale musí jednat o nehodu - příběhů se šťastným koncem je v letectví rozhodně víc než těch špatných.
Hlásí-li pilot poruchu hydraulického systému či požár motoru po střetu s ptákem, lze předpokládat, že vše dobře dopadne. Hasiči vyrazí na práh dráhy a doprovodí přistávající letadlo. V takovém případě se obvykle operační středisko dozví o letadlu v nouzi ještě před přistáním. Operační středisko hasičů je totiž přímo propojeno s řízením letového provozu, a to nejen možností monitorovat rádiovou korespondenci. Na velkých obrazovkách moderního operačního střediska hasičů lze sledovat letový provoz úplně stejně jako na obrazovkách řídících.
Stanice hasičského záchranného sboru Letiště Praha působí moderním dojmem. Do užívání byla předána na konci roku 2007. O tom, že je větší a modernější než ta bývalá, není pochyb. Přesto se Ing. Karel Moravec, zástupce velitele letištních hasičů, neubrání nostalgické vzpomínce na starou hasičárnu: „Ze staré hasičárny jsme měli výhled 360° po celém letišti, obě dráhy na dohled. Zde jsme na dobrém místě, zejména s ohledem na budoucí stavbu paralelní dráhy, ale přímý výhled je dnes nahrazen množstvím kamerových systémů.“
Nová moderní budova se nachází vedle hangáru F s výjezdem na pojížděcí dráhu M. Rescue and Fire Fighting Manual ICAO, který je implementován do předpisu L 14, uvádí povinnost hasičů zasáhnout na libovolném místě letiště do tří minut od vyhlášení poplachu, a to minimálně s 50 % hasebního výkonu pro danou kategorii letadla. Z tohoto důvodu byla zřízena ještě jedna pobočná hasičská stanice mezi pojížděcími drahami F a L.
O letištních hasičích pojednával i jeden z dílů měsíčníku Terminál Letiště Václava Havla Praha.„Díky pobočné stanici jsme schopni zasahovat na dráze 24/06 ne do tří, ale obvykle do dvou minut,“ uvádí Ing. Moravec. Obsazení personálem se pak řídí také předpisem L 14. Pro letecký provoz jsou ve službě dvě družstva 1+5 (velitel a pět hasičů). „Zakotvení počtu hasičů přímo v předpisu, kterým ČR předběhla mnoho jiných evropských států, je ostatně zásluhou právě hasičů Letiště Praha,“ upřesňuje Ing. Moravec.
K exaktním číslům se dostali složitou analýzou mnoha variant zásahů a díky tomu jsou dnes počty hasičů v závislosti na velikosti letiště v předpisu pevně zakotveny. V pohotovosti je také jedno družstvo 1+3 pro zásahy nejen v budovách letiště, ale také při dopravních nehodách v okolí letiště. Zapomenout bychom neměli ani na budovu Řízení letového provozu, která je sice v Jenči, tedy mimo letiště, ale patří také do kompetence hasičů Letiště Praha. Je to dáno nejen přímým propojením s leteckým provozem, ale rovněž zásahovými časy na tento objekt.
Text a foto: Pavel Valenta
Video: Letiště Praha
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »