15.6.2017
Satelitní navigace v IFR i VFR létání 12. Další, již 12. díl vzdělávacího videa, vznikajícího v rámci projektu CaBilAvi (Capacity Building for Aviation), nese název Navigace založená na výkonnosti PBN - RNAV. Je zde zmiňována základní terminologie a principy. Piloti s přístrojovou doložkou IR budou muset v budoucnu získat dodatečné oprávnění pro lety s využitím PBN. Jaké přesně budou požadavky na výcvik a přezkoušení stávajících držitelů IR k získání oprávnění PBN? Nastal čas, aby se každý držitel přístrojové kvalifikace začal o toto téma zajímat.
Nebojte se PBN!
PBN (Performance Based Navigation) – v překladu navigace založená na výkonnosti, je nová koncepce vedení letadla po trati, kdy daná trať nebo postup přiblížení není definován pomocí konkrétních radionavigačních zařízení (VOR, NDB, ILS…), ale pouze požadavkem na přesnost navigačního vedení. Tato požadovaná přesnost se označuje RNP (Required Navigational Performance), neboli požadovaná navigační výkonnost. Pokud tedy letová cesta nebo příletový postup vyžaduje například RNP 1, znamená to, že letadlo musí být schopno dodržet trať letu určitou danou přesností.
Na rozdíl od tradičních IFR postupů, při nichž bylo pro každou trať či postup předepsáno, pomocí jaké navigační technologie se má letět, u PBN navigace je možno trať či postup letět pomocí různých navigačních zařízení, pokud splňují požadovanou navigační výkonnost (RNP). Stejnou trať tedy jedno letadlo může letět podle inerční navigace s DME korekcí, jiné zase pomocí GNSS navigace (spíše známé jako GPS navigace).
Všechny díly seriálu Využití satelitní navigace v letectví najdete zde: www.flying-revue.cz/gnss.
Praktické létání PBN navigace není nijak složité. V podstatě každý, kdo si do palubní GPS zadá letový plán pomocí traťových bodů a pak podle toho letí, de-facto využívá principy PBN, aniž by si to uvědomoval. Situace se však komplikuje, když se začneme zajímat o bezpečné rozestupy mezi tratěmi různých letadel, bezpečný odstup od terénu a od překážek. Pak je nezbytné pro každou trať stanovit, s jakou přesností musí být letěna, aby byla bezpečná – a koncept RNP je na světě.
Ilustrační foto: Pavel Valenta | Ilustrační foto: Pavel Valenta | Ilustrační foto: Pavel Valenta |
Certifikací systému EGNOS (European Geostacinary Navigation Overlay System) před zhruba šesti lety však dostal tento druh navigace nový rozměr. Díky systému pozemních stanic, rozmístěných po Evropě a severní Africe, které zabezpečují zpřesnění signálu GPS, je možné využít precizní vertikální vedení, které si v ničem nezadá se systémem ILS. Praktické ukázky reálných letů a přiblížení na přistání se jistě dočkáme v některém z následujících dílů.
Co je EGNOS a jak funguje. Video: GNSS Centrum
Text a foto: Pavel Valenta
.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »