Návod na obsluhu kombajnu

1.3.2019

Vzpomínky letců 16.     Kde přišel Il-10 ke své hanlivé přezdívce kombajn, autor dnešního pokračování Vzpomínek pilotů neví. Má ale k dispozici unikátní ilustrovaný návod na obsluhu tohoto letadla. 

Zoom gallery

Vzpomínky letců
”Flying

Seriál Vzpomínky letců představuje unikátní zápisky vzpomínek 18 stíhacích pilotů československého letectva.

Vychází na webu Flying Revue ve spolupráci s Českým svazem letectví vždy v pátek jako skvělé čtení na víkend.

Všechny dosud publikované díly najdete zde.

Úvodem prohlašuji, že jsem nikdy slavný bitevník nelétal, zejména ne v provedení Il-2, u nás byla po válce v provozu Il-10; létaly pod vojenskýmoznačením B-33. Nevím také, kdy a jak přišel k poněkud hanlivému názvu „kombajn“, občas používanému k jejich označení. Byly to letouny skutečně odolné a za války budily v německých liniích hrůzu, když přilétaly v deseti či dvaceti metrech a kosily vše, co se jim dostalo do cesty.

O jejich odolnosti vypovídá i několik historek, ať již více, či méně doložených, o tom, čím vším dokázaly prolétnout či projet, aniž by utrpěly nějaké podstatnější škody. Přiložený návod se mi dostal do rukou laskavostí některých přátel a považuji ho do určité míry za kuriozitu. Je s podivem, jak lze názorně, v podstatě na několika obrázcích, představit pilotovi éro tak, aby to snadno pochopil a současně obdržel všechny potřebné informace. Za války prostě nebyl čas párat se s nějakým dlouhýmpřeškolováním.

O tom například svědčí příběh jednoho sovětského pilota, původem stíhače, který po zranění, utrpěném během prvních měsíc války, přišel o oko. Dostal oko skleněné a po propuštění z vojenské nemocnice se snažil dostat zpět ke svému pluku, ale dopadlo to jinak. Stál tam letoun Il-2 a u něho technik, zoufale shánějící nějakého pilota, který by přelétl letoun k bojovému útvaru, kde na něj netrpělivě čekali.

Technik vysvětlil pilotovi situaci, a aniž by ho nechal dlouho rozmýšlet, vysvětlil mu základy ovládání letounu, a kam ho má dopravit. Pilot byl v podstatě rád, že se takto bez problémů a dlouhých přezkumů může vrátit k létání, sedl do letounu a dopravil ho na místo určení.

Tam se s ním dlouho nebavili, potřebovali piloty, a tak ho zpět k jeho původnímu útvaru nepustili, prostě se to nějak administrativně vyřídilo, aniž by si pilotova „drobného nedostatku“ někdo všiml, vždyť s tím érem bez problémů přiletěl! A tak byl dotyčný normálně zařazen k roji a začal s ním plnit bojové úkoly a o svém handicapu se také nešířil.

Na ten se přišlo až po nějakém čase, to už měl něco na Il-2 nalétáno a své úkoly zastával jako každý jiný. Přežil na bitevnících celou válku, potom vystudoval a nějaký čas přednášel na vojenské akademii. Napsal o tom poutavou knihu, jenže – já sklerotik – jsem bohužel zapomněl její název. Je to škoda, kdyby se vám dostala do ruky, přečetli byste ji jedním dechem.

Myslím ale, že už asi nebudete mít možnost Il-2 osedlat, mimo jiné také proto, že už jich ve světě není moc k dispozici, proto doufám, že vám tento návod stačí. Ale co kdyby...? Budete v tom případě vědět, kudy na to! Tak „Letu zdar!“

Zoom gallery

Zoom gallery

Zoom gallery

Zoom gallery

Zoom gallery

Zoom gallery

Zoom gallery

Míťa Mike Milota

Zoom gallery

plk. let. v.v. Míťa „Mike“ MILOTA

fr_int

» Nar. 1933
» Stíhací pilot 1. třídy
» Učitel létání
» Aktivní služba: 1952-1971
» Pro nesouhlas se vstupem vojsk VS v srpnu ´68 z letectva propuštěn
» Typy: C-5 Trener, C-2 Arado, Avia S-199, Jak C-11, Mig-15 a 17, L-29 Delfín
» Nálet: 2 682 hod

» Seriál vychází díky spolupráci s Českým Svazem letectví   

Fotografie: Archiv ČsSL

Knihu Vzpomínky letců vydal vlastním nákladem v roce 2014 Svaz letců ČR*, odbočka Praha. Duchovním otcem a redaktorem knihy je Míťa "Mike" Milota. 

* Svaz letců byl zrušen rozhodnutím mimořádného sjezdu svazu dne 13. 6. 2017. Piloty a fanoušky letectví nyní sdružuje Český Svaz letectví

-fr-

Zoom gallery

Zoom gallery Zoom gallery

Flying Revue > Série & speciály > Vzpomínky letců > Návod na obsluhu kombajnu
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 31.10.1956 se stalo...
31.10.1956
Námořní letoun Douglas R4D "Que Sera Sera" se sedmičlennou posádkou se stal prvním letounem, který přistál na Jižním pólu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »