1.3.2019
Vzpomínky letců 16. Kde přišel Il-10 ke své hanlivé přezdívce kombajn, autor dnešního pokračování Vzpomínek pilotů neví. Má ale k dispozici unikátní ilustrovaný návod na obsluhu tohoto letadla.
Úvodem prohlašuji, že jsem nikdy slavný bitevník nelétal, zejména ne v provedení Il-2, u nás byla po válce v provozu Il-10; létaly pod vojenskýmoznačením B-33. Nevím také, kdy a jak přišel k poněkud hanlivému názvu „kombajn“, občas používanému k jejich označení. Byly to letouny skutečně odolné a za války budily v německých liniích hrůzu, když přilétaly v deseti či dvaceti metrech a kosily vše, co se jim dostalo do cesty.
O jejich odolnosti vypovídá i několik historek, ať již více, či méně doložených, o tom, čím vším dokázaly prolétnout či projet, aniž by utrpěly nějaké podstatnější škody. Přiložený návod se mi dostal do rukou laskavostí některých přátel a považuji ho do určité míry za kuriozitu. Je s podivem, jak lze názorně, v podstatě na několika obrázcích, představit pilotovi éro tak, aby to snadno pochopil a současně obdržel všechny potřebné informace. Za války prostě nebyl čas párat se s nějakým dlouhýmpřeškolováním.
O tom například svědčí příběh jednoho sovětského pilota, původem stíhače, který po zranění, utrpěném během prvních měsíc války, přišel o oko. Dostal oko skleněné a po propuštění z vojenské nemocnice se snažil dostat zpět ke svému pluku, ale dopadlo to jinak. Stál tam letoun Il-2 a u něho technik, zoufale shánějící nějakého pilota, který by přelétl letoun k bojovému útvaru, kde na něj netrpělivě čekali.
Technik vysvětlil pilotovi situaci, a aniž by ho nechal dlouho rozmýšlet, vysvětlil mu základy ovládání letounu, a kam ho má dopravit. Pilot byl v podstatě rád, že se takto bez problémů a dlouhých přezkumů může vrátit k létání, sedl do letounu a dopravil ho na místo určení.
Tam se s ním dlouho nebavili, potřebovali piloty, a tak ho zpět k jeho původnímu útvaru nepustili, prostě se to nějak administrativně vyřídilo, aniž by si pilotova „drobného nedostatku“ někdo všiml, vždyť s tím érem bez problémů přiletěl! A tak byl dotyčný normálně zařazen k roji a začal s ním plnit bojové úkoly a o svém handicapu se také nešířil.
Na ten se přišlo až po nějakém čase, to už měl něco na Il-2 nalétáno a své úkoly zastával jako každý jiný. Přežil na bitevnících celou válku, potom vystudoval a nějaký čas přednášel na vojenské akademii. Napsal o tom poutavou knihu, jenže – já sklerotik – jsem bohužel zapomněl její název. Je to škoda, kdyby se vám dostala do ruky, přečetli byste ji jedním dechem.
Myslím ale, že už asi nebudete mít možnost Il-2 osedlat, mimo jiné také proto, že už jich ve světě není moc k dispozici, proto doufám, že vám tento návod stačí. Ale co kdyby...? Budete v tom případě vědět, kudy na to! Tak „Letu zdar!“
Míťa Mike Milota
» Seriál vychází díky spolupráci s Českým Svazem letectví.
Fotografie: Archiv ČsSL
Knihu Vzpomínky letců vydal vlastním nákladem v roce 2014 Svaz letců ČR*, odbočka Praha. Duchovním otcem a redaktorem knihy je Míťa "Mike" Milota.
* Svaz letců byl zrušen rozhodnutím mimořádného sjezdu svazu dne 13. 6. 2017. Piloty a fanoušky letectví nyní sdružuje Český Svaz letectví.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »