27.7.2019
Muži, kteří (s)tvořili CFRNA/CIDNA Mezi leteckými společnostmi, které stály u zrodu mezinárodní komerční letecké přepravy, patří jedno z čelních míst francouzské společnosti CFRNA, později CIDNA. Kromě jiných právě ona byla základním kamenem posléze vzniknuvší Air France. Nás CFRNA/CIDNA zajímá, protože v ní hrálo významnou roli Československo. Představme si dnes dalšího z jejích protagonistů, prezidenta společnosti Maurice Duvala.
Poté, co se zakladatel společnosti, pilot Pierre de Fleurieu, octne po první světové válce na zemi, bez křídel a bez pravé paže, najde si tento příslušník staré francouzské aristokratické rodiny skromné místo v pařížské filiálce největší rumunské banky Marmorosch-Blank.
Využije chvíle, kdy se její ředitel Aristide Blank objeví na pár dní v Paříži, aby jej přesvědčil o nutnosti vytvořit leteckou společnost, která spojí Francii se zeměmi Malé dohody i s dalšími evropskými zeměmi, a dokonce i s Tureckem na asijské straně Bosporu. Monsieur Blank je nápadem nadšen, položí na stůl potřebnou sumu peněz k založení letecké společnosti a z Pierra dě Fleurieu udělá ředitele.
De Fleurieu začne okamžitě hledat spolupracovníky. Přesvědčen, že se svým "směšně nízkým věkem" (bylo mu 23 let) by nevzbudil důvěru u politiků, obrátí se na generála Maurice Duvala (1869 – 1958), nositele Řádu čestné legie, Válečného kříže, který požívá všeobecné vážnosti a uznání, a požádá jej, aby se ujal role prezidenta CFRNA. K jeho velké radosti generál funkci akceptuje.
Jméno Maurice Duval je synonymem slávy francouzského vojenského letectví za první světové války a civilního letectví po válce. Absolvoval prestižní vojenskou školu Saint Cyr a Vysokou válečnou školu. Po vypuknutí války je nejprve přidělen k pěchotě. V roce 1918 je jmenován generálem a je pověřen organizací válečného letectví. Necelý měsíc po svém jmenování vytvoří první leteckou divizi na světě se 600 stíhacími letadly a bombardéry.
Má plnou podporu francouzského premiéra Georges Clemenceau, a tak objednává velké množství letadel "Breguet XIV", lehký a rychlý stroj, ve kterém jeho výrobce Charles Louis Breguet nahradil dřevo do velké míry kovem. Po válce se tento letecký nadšenec stává nejvyšším šéfem francouzského letectví. V občanské společnosti vykonává prestižní funkce:
Role prezidenta CFRNA/CIDNA zcela logicky doplňuje prestižní kariéru generála Duvala a svědčí o důvěře, kterou choval k odvážnému a průkopnickému plánu vytvořit společnost spojující Francii se zeměmi střední a východní Evropy. Prezidentem společnosti je od roku 1920 až do roku 1932. Nadán jak technicky, tak literárně, Maurice Duval po odchodu do důchodu přispívá články do odborných časopisů a je autorem knih o občanské válce ve Španělsku.
Během první světové války o něm jeho nadřízený napsal: "...skutečná situační inteligence, neutuchající aktivita, nadšení, které přenáší na své okolí a obdivuhodný smysl pro initiativu…" Maurice Duvalovi se podařilo si tyto vlastnosti uchovat po celý život.
Maryla Boutineau
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »