Boeing 737-500

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
91-130
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 4 000km
První let:
30.6.1989
Rozpětí křídel (m):
28,88
Délka letadla (m):
31,01
Počet míst:
133
Dolet (km):
4444

b735_titulní_ok-xgabcde.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-3 o tahu 82,3 kN
Datum prvního letu:30.6.1989 
Počet vyrobených letadel:389Vyráběn 1989-1999
IATA kód (hlavní, alternativní):735737
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)28,88 
Délka letadla:(m)31,01 
Výška (na zemi):(m)11,07 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)31 900Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)62 823Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 133Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)4 444Dolet s max. počtem cestujících v nejtěžší verzi
Cestovní rychlost:(km/h)780 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 23.2.2016, v závorce počty letadel B737-500 mimo nákladních):
UTair (30), ANA Wings (20), Southwest (12), Sriwijaya (12), Nordavia (9), Ukraine International (6),  Belavia (5), Air Baltic (5)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
UTair, Ukraine International, Belavia, Air Baltic, dříve např. ČSA, Travel Service/Smartwings, LOT, již neexistující SkyEurope, Malév apod.

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 737 je opravdu prvoplánově co nejjednodušší letadlo, aby bylo co nejspolehlivější a přitom nenáročné na údržbu i obsluhu? Je to vidět i na tom, že "sedm-tři-sedmička" v žádné generaci nikdy neměla vnější kryt kol hlavního podvozku - po jejich zatažení zapadnou pneumatiky těsně do podvozkových šachet v trupu, což spolu s hladkým krytem vnějšího disku eliminuje odpor vzduchu za letu stejně, jako by bylo kolo zakryto - ale šetří se cenné kilogramy hmotnosti.

Boeing 737-500 je nejmenším zástupcem B737 druhé, tzv. klasické generace, a je zároveň poslední verzí této typové řady, která přišla na trh - její prototyp byl zalétán až více než 5 let po výchozí verzi B737-300 a 18 měsíců po záletu prodloužené verze -400.  Ve výrobním programu Boeingu přímo nahrazuje B737-200 první generace "sedm-tři-sedmičky", jejíž dodávky skončily v srpnu 1988 a s níž má téměř shodnou délku trupu a zcela shodnou kapacitu - jinak však sdílí veškerou techniku se svými delšími bratry Boeing 737-300 a Boeing 737-400.

Pro Českou republiku je typ B737-500 významný tím, že právě této verze byl letoun převzatý dne 3. července 1992 pod poznávací značkou OK-XGA tehdejším Československým (dnes Českým) aeroliniím jako první nově vyrobený Boeing dodaný do naší země. Flotila Boeingů 737-500, rozšířená již v prvním roce na 5 strojů, dokázala díky zcela jiné filozofii provozu a údržby umožňující mnohem vyšší denní využití letadel převzít velkou část pravidelných linek ČSA obsluhovaných do té doby mnohem početnější flotilou starších letadel sovětské provenience, přičemž provozní náklady B737-500 byly tehdy zhruba na úrovni Tupolevu Tu-134A s téměř o 50% menší kapacitou, resp. jen mírně nad polovinou nákladů Tu-154M s kapacitou jen mírně vyšší. I díky tomu se Boeing 737 klasické generace posléze stal standardním type ČSA pro střední tratě a v jejich flotile se v letech 1992 až 2013 vystřídalo celkem 15 B737-500 a 18 B737-400. Obdobnou roli při přechodu ze sovětské letadlové techniky na moderní západní sehrály Boeingy 737 i v dalších východoevrospých zemích - Polsku, Maďarsku, Rumunsku a posléze i v samotných zemích bývalého Sovětského svazu. V ČSA sice byly Boeingy 737 od roku 2005 postupně nahrazovány letadly řady Airbus A320, nicméně štafetu uživatele B737 v České republice převzal Travel Service a s letouny B737 (konkrétně delší verze -400) se setkáme i na Slovensku (Air Explore nebo Go2Sky).Boeing 737-522, vyrobený v roce 1992 pro americkou United Airlines, létá od roku 2007 u lotyšské společnosti Air Baltic.
Boeing 737-522, vyrobený v roce 1992 pro americkou United Airlines, létá od roku 2007 u lotyšské společnosti Air Baltic.

Ačkoli byla "pětistovka" ve své době určitě povedeným a úspěšným typem, do kategorie letadel s kapacitou mírně nad 100 míst postupně pronikli největší zástupci letadel kategorie regional jet - například Embraer 190/195, které díky nabídce srovnatelné kapacity na bázi výchozí konstrukce menšího, jednoduššího a tedy provozně výrazně levnějšího letadla dosahují mnohem lepších ekonomických parametrů. Jejich konkurenci na nejvyspělejších trzích letecké dopravy nedokázal konkurovat ani nástupce B737-500 v další generaci B737, tedy model Boeing 737-600, a je tedy pochopitelné, že i starší B737-500 se dnes přesunují spíše do zemí tzv. třetího světa.Z celkem 180 Boeingů 737, využívaných od roku 1967 německou Lufthansou, bylo 38 ve verzi -500. Společnost je provozovala v letech 1990-2014.
Z celkem 180 Boeingů 737, využívaných od roku 1967 německou Lufthansou, bylo 38 ve verzi -500. Společnost je provozovala v letech 1990-2014.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »