Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | CFM Internatinal CFM56-3 o tahu 82,3 kN |
Datum prvního letu: | 30.6.1989 | |
Počet vyrobených letadel: | 389 | Vyráběn 1989-1999 |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 735 | 737 |
Rozpětí křídel: | (m) | 28,88 | |
Délka letadla: | (m) | 31,01 | |
Výška (na zemi): | (m) | 11,07 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 31 900 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 62 823 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 133 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 4 444 | Dolet s max. počtem cestujících v nejtěžší verzi |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 780 |
Největší provozovatelé (stav k 23.2.2016, v závorce počty letadel B737-500 mimo nákladních): |
UTair (30), ANA Wings (20), Southwest (12), Sriwijaya (12), Nordavia (9), Ukraine International (6), Belavia (5), Air Baltic (5) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
UTair, Ukraine International, Belavia, Air Baltic, dříve např. ČSA, Travel Service/Smartwings, LOT, již neexistující SkyEurope, Malév apod. |
Další informace:
Boeing 737-500 je nejmenším zástupcem B737 druhé, tzv. klasické generace, a je zároveň poslední verzí této typové řady, která přišla na trh - její prototyp byl zalétán až více než 5 let po výchozí verzi B737-300 a 18 měsíců po záletu prodloužené verze -400. Ve výrobním programu Boeingu přímo nahrazuje B737-200 první generace "sedm-tři-sedmičky", jejíž dodávky skončily v srpnu 1988 a s níž má téměř shodnou délku trupu a zcela shodnou kapacitu - jinak však sdílí veškerou techniku se svými delšími bratry Boeing 737-300 a Boeing 737-400.
Pro Českou republiku je typ B737-500 významný tím, že
právě této verze byl letoun převzatý dne 3. července 1992 pod
poznávací značkou OK-XGA tehdejším Československým (dnes Českým)
aeroliniím jako první nově vyrobený Boeing dodaný do naší země.
Flotila Boeingů 737-500, rozšířená již v prvním roce na 5 strojů,
dokázala díky zcela jiné filozofii provozu a údržby umožňující
mnohem vyšší denní využití letadel převzít velkou část pravidelných
linek ČSA obsluhovaných do té doby mnohem početnější flotilou
starších letadel sovětské provenience, přičemž provozní náklady
B737-500 byly tehdy zhruba na úrovni Tupolevu Tu-134A s téměř o 50%
menší kapacitou, resp. jen mírně nad polovinou nákladů Tu-154M s
kapacitou jen mírně vyšší. I díky tomu se Boeing 737 klasické
generace posléze stal standardním type ČSA pro střední tratě a v
jejich flotile se v letech 1992 až 2013 vystřídalo celkem 15
B737-500 a 18 B737-400. Obdobnou roli při přechodu ze sovětské
letadlové techniky na moderní západní sehrály Boeingy 737 i v
dalších východoevrospých zemích - Polsku, Maďarsku, Rumunsku a
posléze i v samotných zemích bývalého Sovětského svazu. V ČSA sice
byly Boeingy 737 od roku 2005 postupně nahrazovány letadly řady
Airbus A320, nicméně štafetu uživatele B737 v České republice
převzal Travel Service a s letouny B737 (konkrétně delší verze
-400) se setkáme i na Slovensku (Air Explore nebo
Go2Sky).
Boeing 737-522, vyrobený v roce 1992 pro americkou United Airlines, létá od roku 2007 u lotyšské společnosti Air Baltic.
Ačkoli byla "pětistovka" ve své době určitě
povedeným a úspěšným typem, do kategorie letadel s kapacitou mírně
nad 100 míst postupně pronikli největší zástupci letadel kategorie
regional jet - například Embraer 190/195, které díky nabídce
srovnatelné kapacity na bázi výchozí konstrukce menšího,
jednoduššího a tedy provozně výrazně levnějšího letadla dosahují
mnohem lepších ekonomických parametrů. Jejich konkurenci na
nejvyspělejších trzích letecké dopravy nedokázal konkurovat ani
nástupce B737-500 v další generaci B737, tedy model Boeing 737-600,
a je tedy pochopitelné, že i starší B737-500 se dnes přesunují
spíše do zemí tzv. třetího světa.
Z celkem 180 Boeingů 737, využívaných od roku 1967 německou Lufthansou, bylo 38 ve verzi -500. Společnost je provozovala v letech 1990-2014.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »