Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | CFM Internatinal CFM56-3 o tahu 104,5 kN |
Datum prvního letu: | 19.2.1988 | |
Počet vyrobených letadel: | 486 | Vyráběn 1988-2000 |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 734 | 737 |
Rozpětí křídel: | (m) | 28,88 | |
Délka letadla: | (m) | 36,45 | |
Výška (na zemi): | (m) | 11,07 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 35 100 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 68 039 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 170 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 4 005 | Dolet s max. počtem cestujících v nejtěžší verzi |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 780 |
Největší provozovatelé (stav k 23.2.2016, v závorce počty letadel B737-400 mimo nákladních): |
Alaska Airlines (26), Blue Air (10), Comair (9), Enter Air (7), Safair (7), UTair (6), Aero Contractors (6) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Enter Air, UTair, Go2Sky, Air Explore, LOT, dříve i ČSA, Travel Service... |
Další informace:
Boing 737-400 je spolu se starším sourozencem Boeing 737-300 a zmenšeným Boeing 737-500 zástupcem druhé, tzv. klasické generace letadel B737. Výchozí verze -300 této generace z roku 1984 s novými motory, křídlem a primárně digitálním kokpitem prokázala nesporný potenciál pro vývoj dalších odvozených modelů s různou kombinací kapacity a doletu, čímž by Boeing vůbec poprvé nabídl ve svém výrobním programu po vzoru konkurentů - tehdy zejména jeho amerického rivala McDonnell Douglas - ucelenou typovou řadu unifikovaných letadel různé velikosti. A ačkoli toto Boeing nepochybně bral v úvahu již při vývoji B737-300, oficiálně uvedl na trh prodlouženou verzi -400 až v roce 1986, dva roky před prvním vzletem jejího prototypu.
Oproti "třístovce" dostala verze -400 trup delší o 4,05m, což umožnilo zvýšit celkovou kapacitu o další 4 řady sedadel (část prodloužené délky trupu "spolklo" zdvojení nouzových východů nad křídly, jejichž instalaci si na základě striktních předpisových požadavků vyžádala zvětšená kapacita letadla). Nárůst hmotnosti letadla zhruba o 2,2t si vyžádal zesílení některých částí konstrukce a motory byly samozřejmě naladěny na vyšší tah. Výsledkem byl letoun, který při využití stejných posádek, techniků i většiny náhradních dílů s předchozí verzí "sedm-tři-sedmičky" dokázal ve všech směrech nahradit starší a v té době dosud velmi populární třímotorový Boeing 727 (při ani ne poloviční spotřebě paliva!) a především v ekonomických parametrech překonával největší představitele konkurenční řady MD-80 (konkrétně McDonnell Douglas MD-82/83/88).
Kombinace poměrně velké kapacity B737-400 a ve své době velmi nízkých provozních nákladů zaujala kromě dopravců provozujících pravidelnou transkontinentální přepravu i charterové společnosti, realizující lety na objednávku cestovních kanceláří - ti ovšem požadovali delší dolet. Toho se podařilo docílit jednak zesílením konstrukce s cílem uvézt i při plné obsazenosti větší zásobu paliva (verze "HGW" = High Gross Weight), jednak instalací přídavných nádrží do části podpalubních zavazadlových prostorů letadla, vyvinutých Boeingem i dalšími výrobci letecké techniky.
Klasická generace B737 se udržela ve výrobě až do konce minulého století, přičemž poslední 3 roky byla vyráběna paralelně se svými nástupci - letouny řady B737NG. Poslední dva vyrobené B737 Classic Generation, stroje B737-45S, převzaly počátkem roku 2000 České aerolinie s tehdejšími imatrikulacemi OK-FGR a OK-FGS (dnes tyto letouny slouží ruskému dopravci UTair). B737-400 je i více než 16 let po skončení výroby stále poměrně populární a řadu strojů navíc čeká "druhý život" po přestavbě na nákladní verzi.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »