Máme 499 letišť. To pětisté dosáhneme v den registrace výkonu, ve středu 8. srpna 2018

6.8.2018

Jiří Pruša u expedičního letounu Dynamic WT-9 registrace OK-LEX. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueJiří Pruša u expedičního letounu Dynamic WT-9 registrace OK-LEX. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Jiří Pruša u expedičního letounu Dynamic WT-9 registrace OK-LEX. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Expediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueExpediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Expediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Takto viděl Jiří Pruša poprvé už pět set letišť po celém světě. Zde přistání na dráze 06 letiště Dlouhá Lhota u Příbrami. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue Takto viděl Jiří Pruša poprvé už pět set letišť po celém světě. Zde přistání na dráze 06 letiště Dlouhá Lhota u Příbrami. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Takto viděl Jiří Pruša poprvé už pět set letišť po celém světě. Zde přistání na dráze 06 letiště Dlouhá Lhota u Příbrami. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Expediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueExpediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Expediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Expediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueExpediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Expediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Expediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Expediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Expediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Expediční letadlo Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX na jedné ze svých cest po světě. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue

500 letišť Jiřího Pruši    V sobotu 4. srpna 2018 OK-LEX přistál na čtyřstém devadesátém devátém letišti, které má Jiří Pruša zapsané ve svém zápisníku letů. Bylo to v rámci projektu 100 let - 100 letišť a 499. prvopřistání český letec a publicista docílil na letišti v Novém Městě nad Metují. Ve středu 8. srpna 2018 pak přistane na pětistém letišti a dosaženou metu oslaví slavnostní registrací výkonu pelhřimovskou Agenturou Dobrý den na letišti v Částkovicích. Srdečně zveme!
Extrémní letiště Jiřího Pruši

Povolanýma očima
”fr_int”

Rekord českého pilota Jiřího Pruši, 500 "pokořených" letišť napříč zeměkoulí je z oblasti jen těžko uvěřitelných výkonů. Přestože v době registrace rekordu bude po uzávěrce podkladů, stihneme tento letecký unikát zveřejnit v připravované publikaci Česká kniha rekordů 6, která vychází 25. 9. 2018.
Těšíme se na spolupráci i na návštěvu dalšího českého rekordmana v pelhřimovském Muzeu rekordů a kuriozit.

Luboš Rafaj, www.dobryden.cz

”fr_int”

Slavnostní registrace výkonu, který agentura označuje jako rekordní a Jiřímu Prušovi k němu připravila oficiální certifikát a zapíše ho ještě do letošního vydání České knihy rekordů, proběhne ve středu 8. srpna 2018 díky laskavému pochopení majitele Jaromíra Šimka na letišti Částkovice, které leží nedaleko od Pelhřimova. 

Zveme proto všechny příznivce letectví a sportovního létání obzvlášť, aby se, pokud mají chuť, na letiště přišli ve středu podívat. Začínáme v deset hodin. Jiří Pruša přiletí zhruba mezi 10.15 a 10.30 h z letiště Bubovice.

Proč právě z Bubovic? "Jsou dva důvody - letiště Bubovice leží de facto na trase mezi mým domovským letištěm Dlouhá Lhota a Částkovicemi, ale především je to letiště, na kterém jsem ještě nepřistál a můžu tak symbolicky právě v den registrace našeho snažení naplnit přesně onu pětistovku," vysvětluje Pruša. 

» Sledujte speciál 500 letišť Jiřího Pruši.

» Přečtěte si: Pětistovkou nekončím. Jen v Evropě jsou stovky dalších letišť, na kterých můžu přistát

K dnešnímu dni má tedy zatím poslední dosažené letiště u sebe v tabulce na webu Flying Revue číslovku 499. Přípravy na slavnostní registraci rekordu jsou v rukách obchodního ředitele Agentury Dobrý den Luboše Rafaje. "Na letišti budeme už od rána, abychom tam vše připravili," říká. Program bude jednoduchý: po příletu nad letiště Jiří Pruša provede jeden 360° oblet, poté pro oko přítomných i pro kamery novinářů nízký průlet nad dráhou 10/28 a poté doroluje až k místu u prahu dráhy 28, kde proběhne slavnostní registrace. 

Po předání certifikátu a několika slovech aktérů bude Jiří Pruša odpovídat na otázky novinářů. 

Zoom gallery  Zoom gallery erhijfpodkú3.png

Letadla,  s nimiž Jiří Pruša především létá.

Jiří Pruša dosáhl kýženého počtu přistání na různých letištích světa po necelých jedenácti letech motorového létání. "Zaznamenávám letiště od té doby, co jsem v USA dělal pilotní průkaz, tedy od podzimu 2007," říká. Všechna přistání má samozřejmě zaevidována ve svém zápisniku letů. 

Řadu letišť poprvé navštívil v rámci expedic Flying Revue, ať už to byly expedice Evropské ostrovy z nebe (ve spolupráci s iDNES.cz), USA 2016, Karibik 2016, Austrálie 2017, Nový Zéland 2017 a mnohé další. "A letos jsem konečně - v rámci projektu 100 let-100 letišť - přistál také na mnoha českých a slovenských letištích," dodává Pruša. 

Letiště Wales na skutečném konci světa - v Beringově úžině.Zoom gallery
Letiště Wales na skutečném konci světa - v Beringově úžině.
  Cap Juby - ředitelem stanice Aéropostale, do níž toto letiště patřilo, nebyl nikdo jiný než Antoine de Saint Exupéry. Zoom gallery
Cap Juby - ředitelem stanice Aéropostale, do níž toto letiště patřilo, nebyl nikdo jiný než Antoine de Saint Exupéry.
 

Na zapsání rekordu spolupracujeme s pelhřimovskou agenturou Dobrý den.
Na zapsání rekordu spolupracujeme s pelhřimovskou agenturou Dobrý den.

Nejčastěji létá s Dynamicem WT-9 reg. OK-LEX, ve vzdálenějších destinacích si letadlo půjčuje - obvykle Cessnu 172 nebo 182, dříve to byl také Cirrus SR20 či Diamond DA40.

Ona pětistovka v sobě zahrnuje letiště nejrůznějšího druhu. Od těch nejmenších či nejkurióznějších až po ta největší. Namátkou: Barra - letiště na pláži ve Skotsku (v provozu jen při odlivu), Courchevel (altiport v Savojských Alpách - na úspěšné přistání máte pouze jediný pokus, protože stoupající dráha nedává možnost opakovat) či Princess Juliana Airport v Karibiku (ikonická videa s B747 přistávajícím těsně nad pláží).

"Nejvíc ale myslím na ta nejdrsnější," říká Pruša. Mezi ně počítá letiště Wales v Beringově úžině, Furnace Creek v Death Valley, kde teploměr ukazoval 50° C, letiště krále Gustafa III. na ostrově Saint Barthélemy v Karibiku (video), jehož jen 600 m dlouhá dráha začíná na úpatí svahu, po němž k dráze musíte doslova sklouznout, jinak dosednete příliš daleko za jejím prahem a skončíte v moři, které dráhu lemuje na jejím konci, ale také pouštní letiště Cap Juby v Maroku, kde sloužil Antoine de Saint Exupéry.

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg
 220pix0.jpg90pix.jpg

Flying Revue > Série & speciály > Kolekce letišť Jiřího Pruši > Máme 499 letišť. To pětisté dosáhneme v den registrace výkonu, ve středu 8. srpna 2018
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »