11.10.2022
Oddělení letového dispečinku a plánování letů (OCC) slaví, dva dispečeři Jan Marx a Vojtěch Václavík složili úspěšně závěrečnou zkoušku pro získání certifikace od FAA, díky které přináší do oddělení OCC ještě vyšší expertízu. Na otázky odpovídá Jan Marx, zástupce manažera oddělení plánování letů ABS Jets.
Právě jsi získal certifikaci od FAA. Co to pro tebe znamená?
Samozřejmě mám velkou radost. Obtížnost celé zkoušky byla mnohem náročnější, než jsem zprvu vůbec očekával nebo si dokázal představit. O to více si však této licence cením, že jsem to téměř po půl roce studia dokázal.
Jak je ceněný certifikát FAA pro letového dispečera z pohledu odborné veřejnosti?
Nejen na základě mnoha rozhovorů přímo na místě v Cincinnati si troufám říct, že FAA licence je napříč širokou celosvětovou odbornou veřejností ta nejuznávanější licence.
Jak dlouho školení trvalo a co bylo nejtěžší pro jeho dokončení?
Začínal jsem v únoru, kdy mi byl zpřístupněn distance learning - online přednášky, cvičení, mnoho průběžných testů. Po příletu do USA, Cincinnati jsem musel absolvovat dva velmi složité vstupní počítačové testy, každý trval téměř 3 hodiny a obsahoval testové otázky ale i konkrétní příklady, ke kterým byla k dispozici pouze obyčejná kalkulačka, tužka, papír. Dále následoval týdenní kurz, který začínal v sobotu a končil v pátek. Každý den od 08:00 do 18:00. S tím, že jsme ještě zpravidla dostávali domácí úkoly na hotel. V pátek následoval závěrečný test a ústní zkouška. V sobotu 18. 6. finální zkouška s FAA examinátorem, která trvala 6 hodin v kuse. To bylo opravdu velmi náročné na soustředění. Úkolem bylo mimo jiné manuálně spočítat flight plan na základě mnoha vstupních podmínek včetně obsáhlé předpovědi počasí.
Jaký je z tvého pohledu největší přínos ze zisku tak ceněné licence?
Věříme, že nám to pomůže získat konkurenční výhodu pro službu plánování letů a letová podpora, kterou nabízíme. Pro mě osobně to pak znamená, že na výpočty flight planu budu nahlížet asi trochu jinak, s širším porozuměním. Nyní víc, než kdy jindy vnímám ten rozdíl, kdy software dokáže něco spočítat během několika sekund a mně to "v ruce" trvalo 6 hodin...
Plánujete v oddělení OCC i dál vzdělávat dispečery?
Pevně doufám, že náš úspěch bude i inspirací pro ostatní kolegy na našem oddělení. Zcela jistě se budeme snažit, aby tuto příležitost mohli dostat i další kolegové na OCC oddělení. Zkoušky a audity jsou ostatně tak trochu denním chlebem jak pro naše oddělení, tak ostatní úseky v ABS Jets.
ABS Jets nabízí komplexní nabídku leteckých služeb od zajištění letu kamkoli na světě pro jednotlivce i skupiny, přes plánování letů a handling až po údržbu letounů ve vlastním údržbovém středisku v Praze a Bratislavě.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »