Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | Croatia Airlines, Chorvatsko |
Rok vzniku: | 1989 |
IATA a ICAO kód dopravce: | OU CTN |
Volací značka (Callsign): | Croatia |
Webová stránka: | www.croatiaairlines.hr |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Záhřeb |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 25 179 | |
Počet přepravených cestujících: | 1 796 889 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 2 115 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 1 323 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 121 |
Celkový počet letadel: | 13 |
Airbus A319 | 4 |
Airbus A320 | 2 |
Dash 8-Q400 | 6 |
Fokker 100 | 1 |
Chorvatský státní dopravce vznikl v roce 1989 pod názvem Zagreb Airlines (zkráceně Zaga), původně pro přepravu zásilek ve službách nadnárodní společnosti UPS. V souvislosti s nastupujícími tendencemi k odtržení Chorvatska ze svazku Jugoslávie po prvních demokratických volbách v zemi byl již v polovině roku dopravce přejmenován na Croatia Airlines a s jedním strojem MD-83 pronajatým od sousední Adria Airways zahájil provoz na první vnitrostátní lince spojující Záhřeb a Split.
V době války Chorvatska za nezávislost byl provoz přerušen, záhy po jejím skončení v roce 1992 však chorvatská vláda zakoupila trojici Boeingů 737 a dopravce vstoupil na mezinárodní linky, směřované do Německa a posléze dalších zemí zejména západní Evropy. Flotilu doplnily od roku 1993 regionální stroje ATR 42 a od roku 1997 Airbusy A320 a A319. Airbusy vytlačily na přelomu století starší Boeingy a do víceméně současné podoby se dostala flotila na přelomu let 2008/9, kdy byly turbovrtulové ATR 42 nahrazeny modernějšími a především většími kanadskými letouny Dash 8-Q400.
V posledních letech se stále ještě státem vlastněný dopravce potýká s ekonomickými problémy. Byla proto přijata řada restrukturalizačních opatření včetně snížení počtu zaměstnanců až o 10%. Součástí plánu na ekonomické ozdravení má být i doplnění flotily o nový typ Embraer 190, který by měl vyplnit mezeru v kapacitě mezi letadly Dash 8-Q400 a Airbusy A319/A320.
Dopravce je od roku 2004 členem Star Alliance a v roce 2016 létal do celkem 27 destinací, zejména v Evropě.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »