Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | THY Turkish Airlines, Turecko |
Rok vzniku: | 1933 |
IATA a ICAO kód dopravce: | TK THY |
Volací značka (Callsign): | Turkish |
Webová stránka: | http://www.turkishairlines.com |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Istanbul |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 401 605 | |
Počet přepravených cestujících: | 48 267 866 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 754 769 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 91 998 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 12 255 |
Celkový počet letadel: | 294 |
Airbus A319 | 14 |
Airbus A320 | 29 |
Airbus A321 | 66 |
Airbus A330-200 | 27 |
Airbus A330-300 | 30 |
Airbus A340-300 | 2 |
Boeing 737-700 | 1 |
Boeing 737-800 | 78 |
Boeing 737-900 | 15 |
Boeing 777-300 | 32 |
Turkish Airlines vznikly v roce 1933 jako vnitrostátní dopravce tehdy mladého novodobého Turecka a zpočátku byly přímo řízeny různými tureckými ministerstvy. První mezinárodní linka z Ankary přes Istanbul do řeckých Atén byla otevřena až v roce 1947, následována dalšími spoji ve východním Středomoří. Pod dnešním tureckým názvem Türk Hava Yollari (THY) dopravce funguje od roku 1956, kdy se také stal členem organizace IATA. V současnosti však svůj brand buduje na základě anglického ekvivalentu Turkish Airlines.
Již od sedmdesátých let minulého století je obchodním záměrem dopravce vybudovat most zejména mezi Evropou a Asií s využitím strategické polohy Istanbulu coby jeho hlavního hubového letiště. Poměrně rychlý rozvoj však přinesl i několik nehod a incidentů. Turecká vláda proto investovala značné prostředky do vybudování vyspělé technické báze v Istanbulu, zlepšení spolehlivosti provozu, profesionality personálu a v neposlední řadě zkvalitnění služeb. Této filozofie se Turkish Airlines drží i dnes.
V osmdesátých letech vstoupil Turkish Ailrines na dálkové linky do USA, Singapuru a postupně do dalších vzdálených destinací. Rozvoj sice zpomalila první válka v Perském zálivu, z jejíž důsledků se dopravce ekonomicky vzapmatoval až v roce 1994, od té doby však až do letošního roku víceméně kontinuálně rostl (opět s krátkým narušením tohoto trendu po 11. září 2001 a následné druhé válce v Perském zálivu).
Po krátké epizodě se začleněním Turkish Airlines do aliance Qualiflyer po boku Swissairu, Austrian Airlines a dalšími na sklonku existence tohoto projektu v roce 2000 nakonec dopravce od roku 2008 zakotvil ve Star Alliance (kde se nicméně postupně opět „shledal“ se svými někdejšími strategickými partnery nebo jejich nástupci). Víceméně bez větších problémů přečkal liberalizaci tureckého vnitrostátního trhu v roce 1996, stejně jako postupné uvolňování regulatorních bariér mezi Tureckem a dalšími zeměmi v dalších letech. Od roku 2005 dochází k postupnému uvolňování státem vlastněných akcií Turkish Airlines k volnému obchodování na burze, přestože si turecká vláda zatím drží nad dopravcem kontrolu.
Ambiciózní program rozvoje a modernizace flotily, spolu s investicemi do infrastruktury hlavních bází dopravce vedl postupně k tomu, že v roce 2015 byl Turkish Airlines dopravcem s největším početm přímo operovaných zemí (115) i destinací (290) v Evropě (kam jej díky hlavní bázi na letišti v Istanbulu, které leží na evropské části Turecka, můžeme počítat). Jeho flotila si dlouhodobě udržuje jeden z nejnižších věkových průměrů v Evropě. V důsledku řady politických, vojenských i ekonomických vlivů se nicméně v roce 2016 jeho provozní výsledky značně propadly, takže na přelomu let 2016/17 čelí ekonomickým ztrátám vedoucím k nutnosti reorganizace společnosti a přinejmenším zpomalení dosavadního dlouhodobého růstu přepravních výkonů.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »