Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | Alitalia - Societa Aerea Italiana, Itálie |
Rok vzniku: | 1957 |
IATA a ICAO kód dopravce: | AZ AZA |
Volací značka (Callsign): | Alitalia |
Webová stránka: | http://www.alitalia.it |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Řím/Fiumicino, Milán/Malpensa, Milán/Linate |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 217 300 | |
Počet přepravených cestujících: | 23 519 983 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 62 286 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 35 783 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 3 919 |
Celkový počet letadel: | 122 | |
Airbus A319 | 22 | |
Airbus A320 | 44 | |
Airbus A321 | 12 | |
Airbus A330-200 | 14 | |
Boeing 777-200 | 10 | |
Alitalia CityLiner (20 letadel): | ||
Embraer 170/175 | 15 | |
Embraer 190/195 | 5 |
Jméno Alitalia (vzniklé složením slov Ali = křídla a Italia) se poprvé objevilo v roce 1957, kdy došlo ke sloučení společnosti Aerolinee Italiene Internacionali (založené v roce 1946 se 40% participací tehdejších British European Airways) se společností Linee Aeree Italiene. SPolečnost postupně vybudovala síť linek spojující především Řím a Milán s řadou destinací většiny kontinentů. V roce 1998 se Alitalia připojila ke společnostem KLM a Northwest Airlines s cílem založit alianci pod pracovním názvem Wings, nakonec však nedodržela své strategické závazky, především v oblasti vybudování aliančního hubu na milánském letišti Malpensa (do čehož KLM investovaly přes 95 mil. USD) a v roce 2001 vstoupila do mezitím vzniklé aliance SkyTeam (kam paradoxně o 3 roky později přistoupil i zbytek účastníků projektu Wings včetně spol. KLM, která se mezitím majetkově propojila s Air France).
V roce 2008 vyvrcholily problémy dlouhodobě ztrátové Aliatlie vyhlášením bankrotu. Za účelem záchrany části aktiv (obchodních práv a licencí, značky, letištních slotů apod.) bylo vytvořeno konsorcium CAI (Compagnia Aerea Italiana), kterému se podařilo díky sloučení s dalších italským bankrotujícím dopravcem Air One a za kontroverzní podpory vlády tehdejšího premiéra Berlusconiho vytvořit v roce 2009 de facto "novou společnost s původním názvem". V roce 2014 získala podíl 49% v Alitalii společnost Etihad Airways se sídlem v Abu Dhabi ve Spojených Arabských Emirátech, zbylých 51% zůstvává ve vlastnictví konsorcia CAI.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »