6.12.2024
V roce 2023 bylo po rozsáhlé reinstalaci znovuotevřeno letecké oddělení světoznámého Muzea dopravy v Luzernu.
Vzácný Lockheed Orion 9B
V reinstalované hale i ve venkovních prostorách je aktuálně představeno velmi zajímavé portfolio historických letadel spojených především se švýcarským letectvím. Autoři scénáře nové expozice totiž vycházeli důsledně z toho, že mateřské muzeum je především dopravní a tomu odpovídá i expozice letectví.
Předně je třeba říci, že vyhradit si na muzeum v Luzernu méně než celý den je pro skutečně zvědavého návštěvníka poměrně traumatizující. A nemohl jsem si nevšimnout, jak přátelské je celé muzeum i pro ty nejmenší. Pokud totiž vezmete na prohlídku muzea své malé ratolesti, zaručuji Vám, že se tam nebudou celý den nudit. Sám jsem měl díky programu své služební cesty ve Švýcarsku na muzeum v Lucernu čas pouhou hodinu, a tu jsem plně věnoval jen letecké expozici v hale. A k potřebě pořídit i fotodokumentaci jsem si nakonec stihl prohlédnout skutečně jen hlavní exponáty.
Blériot XI
Závodní speciál kategorie Formula 1 pro pylonové závody
Už zvenku mne vítal vystavený letoun Bombardier Challenger 604 (CL-600-2B16) HB-JRA s vybavením létající ambulance. Z letecké expozice se lze navíc dostat i do vnitřku tohoto letadla.
Velmi zajímavou kosmonautickou část muzea jsem míjel v poklusu, i když vystavuje takové unikáty, jako je například originální sovětský kosmický skafandr stejného typu, v jakém absolvoval svůj první let Jurij Gagarin, dále neskutečné artefakty z programu Apollo, první družici světa Sputnik 1 či ukázky z kosmických projektů, na kterých se Švýcarsko podílelo, a to i v programech NASA.
Těsně před vstupem do hlavní haly na první ochoz je k vidění v samostatné výstavní místnosti vrtulník Agusta A 109K2 v červenobílých barvách záchranářských vrtulníků ze švýcarských Alp. Švýcarsko se po právu pyšní světovým prvenstvím v systematickém nasazení vrtulníků právě v této roli. V hlavní hale pak lze spatřit další typy ve švýcarských Alpách takto nasazených vrtulníků, a to legendární Bell 47 nebo francouzské stroje SA 315 Lama a Alouette III.
Convair Coronado 990
Dufaux 4 z roku 1910
Po vstupu do hlavní haly návštěvník vlevo objeví balonovou kapsli připomínající přistávací modul kosmické lodi. Jde o originál kapsle, ze které známý dobrodruh Felix Baumgartner uskutečnil v roce 2012 výskok s padákem ve výšce 30 kilometrů nad zemí. Hned za ní je zavěšen v prostoru haly letoun Dufaux 4, švýcarský průkopnický letoun z roku 1910. Ještě jeden průkopnický letoun z Belle Epoque je k vidění hned vedle, a to Blériot XI se švýcarskými výsostnými znaky na křídlech.
Hlavními hvězdami v hale ale jsou dva skutečně významné dopravní letouny. Jedná se o stroje Lockheed Orion 9B a Fokker F-VIIa.
Expozice je doplněna mnoha modely letadel a jejich pohonných jednotek
Nechybí ani Nebeská blecha na lyžích
Expozici doplňují vitríny s leteckými modely, přičemž jde hlavně o modely dopravních letounů bývalé společnosti Swissair. Nechybí gondola vzducholodi, letecké motory, trenažéry, ale ani audiovizuální interaktivní systémy jak pro dospělé návštěvníky, tak i pro děti.
Baumgartnerova kapsle stratosférického balónu, ze kterého vyskočil ve výšce 30 km
Text a foto: Ivo Pujman
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 64-67ve Flying Revue č. 6/2024. Na stáncích je časopis ke koupi od 7. listopadu 2024. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »