22.11.2024
Itálie je jak turisticky, tak letecky velmi atraktivní země a řada českých či slovenských pilotů tam létá nebo si tam přeje létat.
Letiště Lido LIPV
Cílem tohoto článku je dát zájemcům o létání do Itálie základní informace k tomu, jak se v Itálii létá a také identifikovat letiště, která vám mohou pomoci Itálii a její krásy objevovat.
VFR létání v Itálii se řídí standardními pravidly jako v jiných evropských zemích. Je zde celkem 141 letišť s ICAO registrací, z nichž asi 10 je vojenských, a k tomu množství menších soukromých ploch. Itálie nyní již nevyžaduje žádná další povolení pro UL letadla registrovaná v zahraničí. Anglicky se s řízením letového provozu domluvíte bez problému. Na menších letištích nemluví anglicky všichni, ale vždy někoho, s kým se anglicky lze domluvit, najdete.
Při letu do Itálie přes Alpy na severu je potřeba sledovat aktivaci vojenských prostorů těsně u hranic a také je potřeba se vyhnout nebo domluvit průlet TMA vojenského letiště Aviano.
Letiště Marina del Campo LIRJ
Letiště Serristori LIQQ
Na řadě neřízených letišť v Itálii jsou vybírány přistávací poplatky, které se pohybují v rozmezí 5 – 30 EUR. Většina letišť také vyžaduje PPR. To znamená, že je potřeba na letiště před příletem zatelefonovat nebo napsat a prověřit, zda tam můžete v určitý den a čas s vaším typem letadla přistát. Pokud tam plánujete přistát během normální provozní doby a nepotřebujete delší dráhu, než jakou letiště nabízí, tak souhlas prakticky vždy dostanete. Při letech na většinu italských letišť v rámci jejich provozní doby ale není PPR obvykle potřeba.
Itálie je součástí schengenského prostoru, a tak je možné při příletu z jiného letiště či odletu na jiné letiště v schengenském prostoru použít jakékoliv italské letiště. Při příletu z nebo odletu do zemí mimo Schengen je třeba využít některé z mezinárodních letišť v Itálii nebo prověřit možnost objednání celního/pasového odbavení na letišti vašeho příletu/odletu do/z Itálie. Řada letišť možnost objednání celní/pasové kontroly za nějaký poplatek zajišťuje.
Letiště Sondrio LILO
Letiště Valdera LIAT
VFR letový plán
Pro mezinárodní VFR lety do/z Itálie je potřeba podávat letový plán. Letový plán je pak povinnost také při letech zahrnujících řízené prostory, a tedy i při všech letech na řízená letiště nebo při odletu z nich a také při plánovaném průletu jejich CTR/TMA. V Itálii je povinnost podávat letový plán také pro lety obsahující i jen část letu nad mořskou hladinou. VFR FPL je povinnost podávat alespoň 60 minut před vzletem.
Text: Jiří Pruša
Foto: Jiří Pruša, pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 74-79ve Flying Revue č. 6/2024. Na stáncích je časopis ke koupi od 7. listopadu 2024. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »