18.11.2024
De Havilland Canada je zpět.
DHC Canadair 515
Nově vzkříšená společnost s velmi slavným jménem, která oslavuje své vazby na minulost a zároveň s nadějí hledí do budoucnosti. Má přitom na čem stavět.
4. října letošního roku se vedoucí představitelé Evropské komise včetně komisaře EU Janeze Lenarčiče, kanadské vlády, členských států EU a společnosti De Havilland Aircraft of Canada Limited (De Havilland Canada) sešli, aby slavnostně uzavřeli jednání o smlouvě na dodávku 22 nových vodních bombardérů DHC Canadair 515. Uzavření této smlouvy je pro kanadského výrobce letadel jedním z klíčových kroků na cestě zpět mezi letecké velikány.
Slavná, ale hrbolatá cesta
Společnost DHC byla založena v roce 1928 britským leteckým výrobcem De Havilland Aircraft Company za účelem výroby letounů řady Moth pro výcvik kanadských letců. Před a během druhé světové války vyrobili v Kanadě v závodě na letiště Downsview přes 1 700 strojů DH.82 Tiger Moth, většinou ve speciální „kanadské“ variantě DH.82c s uzavřeným kokpitem, brzdami a dalšími vylepšeními. Po druhé světové válce společnost navrhovala a vyráběla vlastní, po většinou velmi úspěšné letecké konstrukce, počínaje legendárním cvičným letounem DHC-1 Chipmunk. Následovala řada dalších strojů, povětšinou konstruovaných s ohledem na využití v drsných kanadských podmínkách.
DHC Canadair 515 Waterdrop
DHC Twin otter home 300 g
V roce 1947 poprvé vzlétl specializovaný „bush plane“ DHC-2 Beaver, který vedl k většímu letounu Otter a v roce 1965 k turbovrtulovému letounu Twin Otter. Na přelomu 50. a 60. let 20. století začaly létat dopravní letouny Caribou a Buffalo a ty pak v nabídce společnosti doplnily turbovrtulové dopravní letouny Dash 7 a Dash 8 pro regionální linky.
V 80. letech 20. století kanadská vláda pod vedením premiéra Briana Mulroneyho společnost DHC zprivatizovala a v roce 1986 následně prodala americké společnosti Boeing se sídlem v Seattlu. Existence pod křídly amerického giganta však pro DHC nebyla ničím jiným než katastrofou, neboť za pět let společného soužití DHC „nastřádala“ kumulované ztráty ve výši 636 milionů USD. V roce 1992 pak společnost DHC získal kanadský Bombardier Aerospace.
DHC zkoumá možnosti vzkřísit i Short Sherpa
DHC Dash 8 400
Ani tady se nevedlo o mnoho lépe, ale světlo na konci tunelu se objevilo díky společnosti Viking Air, která především na západním pobřeží Kanady stroje značky DHC dlouhodobě servisovala.
Text: Roman Kazda
Foto: De Havilland Aircraft of Canada Limited
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 18-21ve Flying Revue č. 6/2024. Na stáncích je časopis ke koupi od 7. listopadu 2024. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »