Airbus A320


Výrobce letadla:
Airbus
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
131-200
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
30-40m
Dolet:
do 8 000km
První let:
22.2.1987
Rozpětí křídel (m):
34,09
Délka letadla (m):
37,57
Počet míst:
180
Dolet (km):
5190

 a320_titulní.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Airbus
Země: Evropa, finální montáž v Toulouse, Hamburku, Mobile (USA/Alabama) a Tianjin (Čína)
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-5 nebo International Aero Engines řady V2500 o tahu 111 až 120 kN
Datum prvního letu:22.2.1987 
Počet vyrobených letadel:4 146Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě, včetně 20 verze A320-100
IATA kód (hlavní, alternativní):32032S
Rozměry a hmotnosti (údaje platí pro finální verzi A320-200):
Rozpětí křídel:(m)34,09pro křídlo s původními malými winglety (pro nové "sharklets" 35,80m)
Délka letadla:(m)37,57 
Výška (na zemi):(m)11,76 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)42 600Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)78 000Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti (údaje platí pro finální verzi A320-200):
Maximální počet cestujících: 180Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)5 190Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi s motory IAE V2500
Cestovní rychlost:(km/h)828 

Další informace:

Víte že...

Airbus A320 je vůbec prvním dopravním letadlem kompletně řízeným tzv. "po drátě" (systém "fly by wire")? Snímače polohy a pohybu řídící páky, pedálů směrového kormidla, ovládání vztlakových klapek apod. generují elektrické signály, které jsou po zpracování počítačovým systémem řízení letounu přeneseny prostřednictvím kabelů až k servopohonu příslušných řídících ploch letadla. Odpadají tedy lanka či hydraulická potrubí a systém se navíc i snadněji zálohuje.

Airbus A320 je prvním modelem evropského výrobce s klasickým průřezem trupu. Je základním modelem rodiny A320, k níž dále patří zkrácené typy Airbus A318, Airbus A319 a prodloužený Airbus A321. S více než 7 tisíci letouny dodanými do konce roku 2015 jde o druhou nejrozšířenější  řadu proudových dopravních letadel, přičemž právě A320 je s více než 4 tisíci vyrobenými kusy na trhu nejpopulárnější.

V době vzniku (1987), resp. v době vstupu do služby u leteckých dopravců o rok později, přinesl A320 celou řadu revolučních prvků. Jde především o systém řízení "fly by wire" (viz "Víte, že..."), použitý vůbec poprvé u civilního dopravního letadla s cílem úspory hmotnosti (kabely pro přenos elektrických impulzů váží výrazně méně než mechanická lanka a táhla či hydraulické potrubí), zjednodušení údržby (kabely nepodléhají mechanickému opotřebení a jejich funkce se snadno diagnostikuje) a zlepšení možností zálohování  kriticky důležitých systémů.

a320text_britishairways.jpg

Namísto klasických řídících sloupků s "berany" řízení uprostřed před sedadly obou pilotů se letoun řídí malými bočními pákami zvanými "sidestick" po levé straně kapitána, resp. pravé straně druhého pilota (jde vlastně o "joystick" známý všem milovníkům počítačových her, ale před piloty A320 tento výraz raději nepoužívejte :-) ), díky čemuž mají oba nerušený výhled na rozměrné obrazovky na přístrojové desce plně digitálního kokpitu.

K dalším "vymoženostem" patří  automatický systém vyvažování letounu za letu přečerpáváním paliva mezi nádržemi a možnost přepravy zavazadel či nákladu v podpalubních kontejnerech pro urychlení naložení a vyložení letadla (letouny řady A320 jsou prvními a zatím jedinými letadly se standardním průřezem trupu, která nabízejí zákazníkům volbu kontejnerové verze), samozřejmostí bylo uplatnění moderních kompozitních materiálů.

a320text_easyjet.jpg

Konstrukce A320 je přitom řešena do značné míry stavebnicově, což umožnilo průběžně modernizovat například avioniku nebo počítačové systémy řízení a diagnostiky letadla buď v průběhu výroby, nebo dokonce modifikací i starších letadel, takže si letadla řady A320 i dnes udržují svou konkurenceschopnost vůči kapacitně srovnatelným modelům řady B737 hlavního amerického rivala, firmy Boeing, ačkoli je jeho aktuální generace B737NG vývojově zhruba o deset led mladší než nejstarší verze A320.

Nástupcem rodiny A320 jsou letadla řady Airbus 320neo ("new engine option"), dodávaná dopravcům od ledna 2016.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Airbus A320 (A318-A321)

Loading...

Airbus A320 (A318-A321)

.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »