Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Airbus | |
Země: | Evropa, finální montáž v Toulouse, Hamburku, Mobile (USA/Alabama) a Tianjin (Čína) | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | CFM Internatinal CFM56-5 nebo International Aero Engines řady V2500 o tahu 111 až 120 kN |
Datum prvního letu: | 22.2.1987 | |
Počet vyrobených letadel: | 4 146 | Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě, včetně 20 verze A320-100 |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 320 | 32S |
Rozpětí křídel: | (m) | 34,09 | pro křídlo s původními malými winglety (pro nové "sharklets" 35,80m) |
Délka letadla: | (m) | 37,57 | |
Výška (na zemi): | (m) | 11,76 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 42 600 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 78 000 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 180 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 5 190 | Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi s motory IAE V2500 |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 828 |
Další informace:
Airbus A320 je prvním modelem evropského výrobce s klasickým průřezem trupu. Je základním modelem rodiny A320, k níž dále patří zkrácené typy Airbus A318, Airbus A319 a prodloužený Airbus A321. S více než 7 tisíci letouny dodanými do konce roku 2015 jde o druhou nejrozšířenější řadu proudových dopravních letadel, přičemž právě A320 je s více než 4 tisíci vyrobenými kusy na trhu nejpopulárnější.
V době vzniku (1987), resp. v době vstupu do služby u leteckých dopravců o rok později, přinesl A320 celou řadu revolučních prvků. Jde především o systém řízení "fly by wire" (viz "Víte, že..."), použitý vůbec poprvé u civilního dopravního letadla s cílem úspory hmotnosti (kabely pro přenos elektrických impulzů váží výrazně méně než mechanická lanka a táhla či hydraulické potrubí), zjednodušení údržby (kabely nepodléhají mechanickému opotřebení a jejich funkce se snadno diagnostikuje) a zlepšení možností zálohování kriticky důležitých systémů.
Namísto klasických řídících sloupků s "berany" řízení uprostřed před sedadly obou pilotů se letoun řídí malými bočními pákami zvanými "sidestick" po levé straně kapitána, resp. pravé straně druhého pilota (jde vlastně o "joystick" známý všem milovníkům počítačových her, ale před piloty A320 tento výraz raději nepoužívejte :-) ), díky čemuž mají oba nerušený výhled na rozměrné obrazovky na přístrojové desce plně digitálního kokpitu.
K dalším "vymoženostem" patří automatický systém vyvažování letounu za letu přečerpáváním paliva mezi nádržemi a možnost přepravy zavazadel či nákladu v podpalubních kontejnerech pro urychlení naložení a vyložení letadla (letouny řady A320 jsou prvními a zatím jedinými letadly se standardním průřezem trupu, která nabízejí zákazníkům volbu kontejnerové verze), samozřejmostí bylo uplatnění moderních kompozitních materiálů.
Konstrukce A320 je přitom řešena do značné míry stavebnicově, což umožnilo průběžně modernizovat například avioniku nebo počítačové systémy řízení a diagnostiky letadla buď v průběhu výroby, nebo dokonce modifikací i starších letadel, takže si letadla řady A320 i dnes udržují svou konkurenceschopnost vůči kapacitně srovnatelným modelům řady B737 hlavního amerického rivala, firmy Boeing, ačkoli je jeho aktuální generace B737NG vývojově zhruba o deset led mladší než nejstarší verze A320.
Nástupcem rodiny A320 jsou letadla řady Airbus 320neo ("new engine option"), dodávaná dopravcům od ledna 2016.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »