Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Airbus | |
Země: | Evropa, finální montáž v Hamburku (Německo) | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | CFM Internatinal CFM56-5 nebo International Aero Engines řady V2500 o tahu 98 až 120 kN |
Datum prvního letu: | 25.8.1995 | |
Počet vyrobených letadel: | 1 454 | Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 319 | 32S |
Rozpětí křídel: | (m) | 34,09 | pro křídlo s původními malými winglety (pro nové "sharklets" 35,80m) |
Délka letadla: | (m) | 33,84 | |
Výška (na zemi): | (m) | 11,76 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 40 800 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 75 500 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 156 | Ve verzi s nouzovými východy z A320, jinak max. 150 v jedné přepravní třídě | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 6 700 | Pro nejvýkonnější standardní verzi; s sharklety nebo ve verzi LR či CJ vyšší |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 828 |
Další informace:
Airbus A319 vznikl zkrácením trupu letadla Airbus A320 o 3,73m a spolu s ním, ještě kratším modelem Airbus A318 a nejdelším typem Airbus A321 tvoří unifikovanou typovou řadu souhrnně označovanou dle výchozího typu Airbus A320. Tato typová řada je s více než 7 tisíci letouny dodanými do konce roku 2015 druhou nejrozšířenější řadou proudových dopravních letadel na světě, přičemž A319 je po výchozím modelu A320 v tomto počtu druhý nejvíce zastoupený.
Smyslem vzniku A319 bylo nabídnout na trhu menší a díky tomu levnější letoun (při pořízení i v provozu), než výchozí model A320, s nímž sdílí většinu dílů, systémů, posádky i technický personál. Díky tomu bylo možné nabídnout větší variabilitu v nasazení "správného letadla na správný trh" dosavadním uživatelům A320 či A321 a především získat na stranu Airbusu dosavadní provozovatele letadel McDonnel Douglas DC-9/MD-80 a především Boeing 737-300, které A319 překonává ve všech směrech. Hlavním konkurentem A319 byl svého času novější Boeing 737-700.
Airbusy A319 provozují ČSA od roku 2007, přičemž od podzimu 2014 jde o hlavní typ flotily českého dopravce.
Díky nižší spotřebě při srovnatelné zásobě paliva má A319 oproti výchozí A320 vyšší dolet, takže kromě původního určení pro krátké a střední tratě se úspěšně používá i na dlouhé linky s potenciálem trhu neumožňujícím ekonomické nasazení velkých, ryze dálkových letadel (např. z Prahy do střední Asie), přičemž někteří dopravci na takových tratích praktikovali i uspořádání kabiny cestujících s vyšším počtem sedadel business třídy (pochopitelně na úkor celkové kapacity), s úrovní komfortu srovnatelnou s velkými dálkovými letouny.
Airbus na poptávku po takovém konceptu zareagoval verzí A319LR se zvýšenou zásobou paliva na úkor kapacity popdalubních prostor pro zavazadla (což ale vlivem nižší celkové kapacity nepředstavuje zásadní omezení), která podle počtu sedadel a počtu instalovaných přídavných nádrží umožňuje létat až do vzdálenosti přesahující 10 tisíc km, a právě A319 se stal nejčastějším výchozím typem pro modifikaci zvanou ACJ (Airbus Commercial Jet) v salónní verzi na přání zákazníka pro VIP klientelu s doletem až 11000km. Dvojici letounů A319CJ provozuje i Armáda České republiky pro přepravu státních činitelů.
Stejně jako výchozí A320, může být i A319 dodán ve verzi využívající pro přepravu zavazadel či nákladu v podpalubí standardizované kontejnery. S ohledem na krátký trup (jehož naložení není tak náročné; zároveň však roste riziko kolize nakládacích mechanismů s křídly či motory) však A319 s kontejnery využívá (na rozdíl od A320 či A321) minimum zákazníků.
Nástupcem A319 je v rámci nové generace řady Airbus A320neo letoun A319neo.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »