Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Airbus | |
Země: | Evropa, finální montáž v Hamburku (Německo) | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | CFM Internatinal CFM56-5 nebo Pratt & Whitney PW6000 o tahu 96 až 106 kN |
Datum prvního letu: | 15.1.2002 | |
Počet vyrobených letadel: | 80 | Stav k 29.2.2016, dosud ve výrobě (i když zatím poslední dodán již v r. 2013) |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 318 | 32S |
Rozpětí křídel: | (m) | 34,09 | |
Délka letadla: | (m) | 31,44 | |
Výška (na zemi): | (m) | 12,51 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 39 500 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 54 500 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 132 | ||
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 5 700 | |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 828 |
Další informace:
Airbus A318 je vývojově nejmladším a také nejmenším členem rodiny letadel A320, kam kromě výchozího typu Airbus A320 patří i Airbus A319 a nejdelší Airbus A321. Vznikl zkrácením trupu A319 o další 3,4m s cílem nabídnout leteckým společnostem letoun o srovnatelné kapacitě jako starší úspěšné modely Boeing 737-200 a Boeing 737-500, resp. s ekonomikou na úrovni letounu Boeing 737-600 coby reprezentanta této velikosti v aktuální generaci B737NG hlavního amerického rivala Airbusu.
Od ostatních členů rodiny A320 se však A318 liší vůbec nejvíce ze všech modelů řady: původně měl mít zcela jiné motory Pratt&Whitney série PW6000, které slibovaly výrazně nižší spotřebu paliva než motory používané u větších členů této typové řady (tento předpoklad však nebyl naplněn, takže s motory PW byla vyrobena jen pětina letadel, u zbylých se zákazníci nakonec rozhodli pro "přiškrcenou" verzi motorů CFM-56-5 používaných i u ostatních letounů řady A320), dále se zde nepočítá s možností přepravy zavazadel či nákladu v podpalubních kontejnerech (ostatně, už v případě mírně delší A319 většina zákazníků dávala přednost klasickému uspořádání s volně loženou bagáží) a zkrácení trupu si vyžádalo i prodloužení svislé ocasní plochy o 75cm oproti ostatním modelům řady pro zajištění dostatečné směrové stability letounu.
Airbus A318 společnosti Air France zavítá občas i na pražské Letiště Václava Havla.
Letoun si zachovává rozpětí křídel ostatních Airbusů řady A320 a rovněž jeho pozemní obsluha vyžaduje srovnatelné pozemní prostředky, vlivem čehož spadá do stejných kategorií letištních poplatků či sazeb za odbavení letounu. Ve výsledku tak A318 vykazuje téměř stejné provozní náklady jako jeho větší bratr A319, jehož trup však pojme o 4 řady sedadel (tedy 24 míst) více. V konkurenci největších letadel kategorie regional jet (např. Embraer 190/195, Bombardier CRJ900/1000 apod.) s výrazně nižšími náklady se nakonec projekt A318 ukázal jako obchodně neúspěšný a z pouhých 80 letounů postavených v letech 2002 až 2013 bylo již 15 kusů sešrotováno a další čekala zakonzervovaná na svůj další osud.
Ještě než se stala součástí společnosti AeroMexico, stihla Mexicana převzít objednané letouny A318.
Ačkoli byl Airbus A318 primárně zamýšlen jako způsob, jak s letounem řady A320 proniknout na kratší linky s nižší poptávkou, využívá od října 2009 dva speciálně upravené A318 s prodlouženým doletem a pouhými 32 luxusními sedadly obchodní třídy společnost British Airways naopak k transatlantickým letům pro prémiovou klientelu mezi letištěm City blízko centra Londýna a letištěm J. F. Kennedyho v New Yorku - navzdory mezipřistání v irském Shannonu pro doplnění paliva kvůli omezení vzletové hmotnosti letadla z krátké dráhy letiště City je o tento produkt velký zájem, video z jednoho takového letu je k dispozici zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »