1.11.2019
Setkání s legendou Svým manévrem s názvem Kolokol či extrémními nízkými průlety nad VPD uváděl do vytržení návštěvníky leteckých přehlídek po celém světě, včera se v Leteckém muzeu Kbely setkal se svým někdejším žákem Václavem Vaškem, jehož provádění tohoto obtížného manévru kdysi učil. U setkání těchto dvou pilotních legend jsme byli i my.
Legenda mezi testovacími a předváděcími piloty, Anatolij Nikolajevič Kvočur, zavítala tento týden na pozvání na pozvání spolků Letecký klub gen. Karla Mrázka, DFC, DSO, Milovice, z. s., Letci Žatec, z. s., Českého svazu letectví a Flying Revue do Česka. Kvočur spolu s dalším ruským pilotem Viktorem Pugačevem přiváděli návštěvníky leteckých show po celém světě od Londýna po Singapur k vytržení, když před jejich očima zdánlivě porušovali zákony aerodynamiky při manévrech s názvy Kobra či Zvon (Kolokol). A protože pro předvádění Kolokolu na MiGu-29 v devadesátých letech minulého století Anatolij Kvočur zaškolil českou pilotní legendu Václava Vaška, jeho přátelé z Milovic, Žatce a Českého svazu letectví Vaškovi k sedmdesátinám darovali setkání s jeho tehdejším učitelem v expozici MiGu-29 v Leteckém muzeu Kbely.
Legendární pilot Anatolij Nikolajevič Kvočur se v Praze setkal se svým někdejším českým pilotním kolegou a jednu chvíli i žákem Václavem Vaškem.
Anatolij Kvočur dorazil na setkání s Václavem Vaškem do Česka i s manželkou Olgou a bylo to setkání nadmíru příjemné, pro Václava Vaška to navíc mělo být překvapení. Oba piloti se neviděli takřka čtvrt století, a tak měli o čem mluvit. Zavzpomínali, jak pokračovala jejich pilotní kariéra od chvíle, kdy se viděli v roce 1995 naposledy, a jakmile si odbyli fotografování, oba vzdor věku (Kvočur je o tři roky mladší než Vašek) svižně vystoupali po přistaveném žebříku ke kabině devětadvacítky.
Anatolij Kvočur pak vklouzl až do kokpitu, aby si po letech oživil vpozmínky na dobu, kdy na tomto typu oslňoval diváky leteckých přehlídek. "Tolja byl mistrem a já se snažil jeho Kolokol trochu neuměle napodobovat. A tak slovo dalo slovo a já najednou seděl s Toljou ve spárce devětadvacítky a on mi předvedl, jak to má vypadat, když se to dělá dokonale. Snad jsem se to naučil slušně a neudělal mu nikde ostudu," vzpomínal včera ve Kbelích Václav Vašek.
Kvočurův manévr Zvon (Kolokol) v porovnání s manévrem Kobra jeho souputníka Viktora Pugačeva. Zdroj: OP Info, YouTube
Anatolij Kvočur nebyl jen předváděcím pilotem, obrovské množství hodin nalétal také jako zkušební pilot a instruktor. Když se po rozdělení Československa (1993), a tedy i jeho letectva, dosud československé MiGy-29 dostaly do výzbroje letectva Slovenské republiky, Anatolij Kvočur létal do Trenčína a Sliače zaškolovat na typ slovenské piloty. V té době předváděl na aerosalonech Su-27 ve známé modrobílé kamufláži, a tak na Slovensko létal na něm. "A také dál, třeba do Londýna. Udělal jsem si svoje a na víkend jsem letěl domů," vylíčil nám lety Suchojem na své služební cesty, jako by to byl ten nejbanálnější způsob dopravy do práce.
MiG-29 a Su-27 nebyly jedinými typy v Kvočurově pilotní kariéře - celkem usedl k testovacím letům za řízení více než devadesáti typů letounů. Své první lety v leteckém učlišti absolvoval na českém cvičném letounu Aero L-29 Delfín, na němž má nálet kolem 800 hodin. Výčet jeho počinů je dlouhý, je i držitelem řady světových rekordů. Jako první člověk absolvoval s MiGem-29 noční vzlet a přistání na palubě letadlové lodi (Admirál Kuzněcov, 1990), na kontě má přelet severního pólu na Su-27, při kterém uletěl 15 tisíc kilometrů. V září 2006 provedl spolu se Sergejem Korosťjevem na dvoumístném bojovém cvičném letounu Su-30 bez mezipřistání let Moskva - ostrov Čkalov v Ochotském moři - Moskva. 12 500 km dlouhý let trval patnáct hodin a doplňování paliva probíhalo za letu.
Světové agentury zaznamenaly Kvočurovo jméno také v souvislosti s nehodou na letecké přehlídce v Le Bourget ve Francii v roce 1989. Podle dostupných informací pravý motor jeho MiGu-29 během vystoupení nasál ve výšce kolem 160 metrů letícího ptáka a ztratil tah. Letoun se překlopil na pravé křídlo a nezadržitelně klesal k zemi. Anotoliji Kvočurovi se podle ruských médií podařilo letoun nasměrovat na místo, kde nebyli žádní lidé, a dvě sekundy před dopadem letadla na zem se ve výšce 92 metrů nad zemí úspěšně katapultoval a doslova přežil vlastní smrt. Na rozhodování i řešení měl k dispozici pouhopouhých sedm sekund.
V současné době žije s manželkou Olgou v Žukovském u Moskvy, nedaleko leteckého centra, kde donedávna pracoval. Olga byla v Česku poprvé a Praha ji nadchla. "Opravdu moc se mi tu líbí," řekla nám a bylo na ní vidět, že si jen neplní povinnost manželky pilotní legendy, ale že si návštěvu v Česku i setkání manžela s Václavem Vaškem užívala. Těší nás, že jsme ke zdárnému průběhu celé akce mohli ve spolupráci s ČSA přispět i my zajištěním letenek pro manžele Kvočurovy.
Paní Kvočurová, celým jménem Olga Rudolfovna Kvočurová, Flying Revue nabídla možnost publikování vzpomínek svého manžela, takže se milí čtenáři můžete těšit na zápisky z leteckého života tohoto obdivuhodného muže. V některém z nejbližších čísel ročníku 2020 pak v tištěné Flying Revue přineseme Kvočurův podrobný medailon.
Text, foto, video: Jan Dvořák s přispěním Miloše Dermiška
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »