19.6.2020
Wiley Post – Letec a
dobrodruh
Wiley Post, Harold Gatty a Winnie Mae při zastávce v Berlíně
22.11.1898 – 15.8.1935
1. díl
Kolem světa za 8 dnů 15 hodin a 51
minut
Třicátá léta minulého století bývají často
označována za „zlaté“ období aviatiky. Ne neprávem. Byla to doba
dálkových letů, neustálého a překotného posouvání hranic, doba
která přála letcům i dobrodruhům. Jedním těch, kteří zazářili jako
meteor, aby posléze zemřeli smrtí letců byl i Američan Wiley
Post.
Wiley Post
Wiley se narodil jako čtvrtý syn do texaské farmářské rodiny Williama a Mae Postových. Ale už od mala ho farmářský život vůbec nelákal. Wiley hledal vzrušení a dobrodružství. V roce 1913 uviděl poprvé letecké vystoupení na slavnostech v Oklahomě a tento zážitek poznamenal celý jeho další život. Vyučil se však nejprve automechanikem a teprve poté, co Spojené státy vstoupily do první světové války, učinil pokus dostat se k létání. Nepodařilo se.
Po válce začal Wiley pracovat jako dělník na
texaských naftových polích, ale myšlenky na létání ho
neopouštěly. Tehdejší „potulní letci – barnstormeři“ byli po
válce téměř všudypřítomní a Wiley se s jedním z nich brzy seznámil.
Když před jedním z vystoupení onemocněl pilotův parťák parašutista,
Wiley se nabídl, že skočí za něj. A skočil. Během krátké doby si
pak Wiley vydělával za každý skok 200 dolarů a díky tomuto slušnému
příjmu mohl pomýšlet na pilotní výcvik. Své první sólo absolvoval v
roce 1926 s Curtissem JN-4 Cannuck.
Curtiss JN-4 Jenny. Letoun na kterém se naučila létat celá generace amerických pilotů
Wiley však i nadále pracoval jako dělník a v říjnu téhož roku utrpěl vážné pracovní zranění, jehož následkem přišel o oko. Wileyho touhu po létání to však nemohlo zastavit. Nejenže nepřestal létat, ale koupil a opravil si vlastní letadlo, se kterým začal učit létat a vozit pasažéry.
V zimě roku 1927 potkal v Oklahomě těžaře Powella
Briscoea a F.C. Halla, kteří hledali způsob, jak rychle cestovat po
ropných polích. Wiley se stal jejich osobním pilotem a definitivně
se tak vydal na cestu ke slávě a letecké smrti. V roce 1930 se F.C.
Hall rozhodl pořídit pro své potřeby nový moderní kabinový
jednoplošník Lockheed Vega a pojmenoval jej po své dceři Winnie
Mae. Wiley Post pak letoun pilotoval až do velkého pádu na burze,
po kterém musel Hall letoum prodat a Post se stal na čas
zaměstnancem Lockheedu.
Jakmile se ekonomická situace v roce 1930 poněkud
stabilizovala, Hall koupil další Vegu, kterou opět pojmenoval
Winnie Mae a znovu najal Wileyho Posta jako pilota. Lockheed Vega
byl v té době velmi rychlým a pokrokovým strojem a dobrodružná
povaha Halla i Posta je brzy dovedla k účasti na leteckých
závodech. Společně s Australanem Haroldem Gattym v roli navigátora
vyhrál Post v srpnu 1930 letecké závody National Air Race Derby z
Los Angeles do Chicaga a poprvé se dostal na titulní strany
novin.
Wiley Post Harold Gatty
Úspěch v závodech dovedl trojici Hall, Post a Gatty k myšlence na
oblet zeměkoule. V roce 1930 byl držitelem rekordního času v obletu
zeměkoule Graf Zeppelin, vzducholoď, která s posádkou pod vedením
Huga Eckenera oblétla svět za 21 dnů. Logisticky zajistit let kolem
světa byl tehdy skutečně tvrdý oříšek, už třeba proto, že Spojené
státy dosud neuznávaly tehdejší Sovětský Svaz a na většině letišť
po cestě se daly veškeré dostupné služby označit za velmi skromné.
Ale Post a Gatty byli neústupní a vytrvalí a nakonec se jim
podařilo připravit trasu vedoucí z New Yorku přes Atlantik do
Evropy, pak přes Sovětský Svaz až na Aljašku, a pak nejkratší
cestou přes Kanadu a Spojené státy zpět do New Yorku.
Post a Gatty při mezipřistání v Harbour Grace
Po měsíčním čekání na dobré počasí se konečně 23. června 1931
odlepila Winnie Mae z Roosevelt Field na Long Islandu a zamířila k
Labradoru, kde na letišti Harbour Grace Post a Gatty jen doplnili
palivo a hned se vydali dál přes Atlantik. Po šestnáctihodinovém
letu pak přistáli na základně RAF Sealand u Liverpoolu. Stali se
28. posádkou, která do té dob překonala Atlantik. Jejich další
cesta vedla přes Hannover a Berlín do Moskvy, a poté dál na východ
přes Novosibirsk, Irkutsk, Blagoveščensk a Chabarovsk do Nome na
Aljašce, kde došlo při přistání k poškození vrtule. Cestu dokončili
přes Fairbanks, Edmonton a Cleveland a 1. července přistáli zpět v
New Yorku.
Winnie Mae v letu
Cestu dlouhou 24 903 km urazili za 8 dnů 15 hodin a 51 minut a za
oceánem se stali skutečnými hrdiny, prvními, kteří dokázali obletět
svět v jednomotorovém letadle. Jejich přivítání a s tím spojené
oslavy se daly směle srovnat s těmi, které obdržel Charles
Lindbergh. 7. července je čekal oběd v Bílem domě s americkým
prezidentem a následující den slavnostní jízda New Yorkem. Willie
Post pak zakoupil Winnie Mae od F.C. Halla a velmi brzy se začal
zaobírat myšlenkou let kolem světa zopakovat, ale tentokráte už
sólo.
Ale o tom až příště.
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »