Kalendárium - Wiley Post – 1. díl

19.6.2020

Wiley Post – Letec a dobrodruh
Wiley Post, Harold Gatty a Winnie Mae při zastávce v Berlíně
Wiley Post, Harold Gatty a Winnie Mae při zastávce v Berlíně

22.11.1898 – 15.8.1935 

1. díl

Kolem světa za 8 dnů 15 hodin a 51 minut
Třicátá léta minulého století bývají často označována za „zlaté“ období aviatiky. Ne neprávem. Byla to doba dálkových letů, neustálého a překotného posouvání hranic, doba která přála letcům i dobrodruhům. Jedním těch, kteří zazářili jako meteor, aby posléze zemřeli smrtí letců byl i Američan Wiley Post.

                                      Wiley Post
Wiley Post

Wiley se narodil jako čtvrtý syn do texaské farmářské rodiny Williama a Mae Postových. Ale už od mala ho farmářský život vůbec nelákal. Wiley hledal vzrušení a dobrodružství. V roce 1913 uviděl poprvé letecké vystoupení na slavnostech v Oklahomě a tento zážitek poznamenal celý jeho další život. Vyučil se však nejprve automechanikem a teprve poté, co Spojené státy vstoupily do první světové války, učinil pokus dostat se k létání. Nepodařilo se.

Po válce začal Wiley pracovat jako dělník na texaských naftových polích, ale myšlenky na létání ho neopouštěly.  Tehdejší „potulní letci – barnstormeři“ byli po válce téměř všudypřítomní a Wiley se s jedním z nich brzy seznámil. Když před jedním z vystoupení onemocněl pilotův parťák parašutista, Wiley se nabídl, že skočí za něj. A skočil. Během krátké doby si pak Wiley vydělával za každý skok 200 dolarů a díky tomuto slušnému příjmu mohl pomýšlet na pilotní výcvik. Své první sólo absolvoval v roce 1926 s Curtissem JN-4 Cannuck. Curtiss JN-4 Jenny. Letoun na kterém se naučila létat celá generace amerických pilotů
Curtiss JN-4 Jenny. Letoun na kterém se naučila létat celá generace amerických pilotů

Wiley však i nadále pracoval jako dělník a v říjnu téhož roku utrpěl vážné pracovní zranění, jehož následkem přišel o oko. Wileyho touhu po létání to však nemohlo zastavit. Nejenže nepřestal létat, ale koupil a opravil si vlastní letadlo, se kterým začal učit létat a vozit pasažéry.

V zimě roku 1927 potkal v Oklahomě těžaře Powella Briscoea a F.C. Halla, kteří hledali způsob, jak rychle cestovat po ropných polích. Wiley se stal jejich osobním pilotem a definitivně se tak vydal na cestu ke slávě a letecké smrti. V roce 1930 se F.C. Hall rozhodl pořídit pro své potřeby nový moderní kabinový jednoplošník Lockheed Vega a pojmenoval jej po své dceři Winnie Mae. Wiley Post pak letoun pilotoval až do velkého pádu na burze, po kterém musel Hall letoum prodat a Post se stal na čas zaměstnancem Lockheedu.
Jakmile se ekonomická situace v roce 1930  poněkud stabilizovala, Hall koupil další Vegu, kterou opět pojmenoval Winnie Mae a znovu najal Wileyho Posta jako pilota. Lockheed Vega byl v té době velmi rychlým a pokrokovým strojem a dobrodružná povaha Halla i Posta je brzy dovedla k účasti na leteckých závodech. Společně s Australanem Haroldem Gattym v roli navigátora vyhrál Post v srpnu 1930 letecké závody National Air Race Derby z Los Angeles do Chicaga a poprvé se dostal na titulní strany novin.

Wiley Post Harold Gatty
Wiley Post Harold Gatty


Úspěch v závodech dovedl trojici Hall, Post a Gatty k myšlence na oblet zeměkoule. V roce 1930 byl držitelem rekordního času v obletu zeměkoule Graf Zeppelin, vzducholoď, která s posádkou pod vedením Huga Eckenera oblétla svět za 21 dnů. Logisticky zajistit let kolem světa byl tehdy skutečně tvrdý oříšek, už třeba proto, že Spojené státy dosud neuznávaly tehdejší Sovětský Svaz a na většině letišť po cestě se daly veškeré dostupné služby označit za velmi skromné. Ale Post a Gatty byli neústupní a vytrvalí a nakonec se jim podařilo připravit trasu vedoucí z New Yorku přes Atlantik do Evropy, pak přes Sovětský Svaz až na Aljašku, a pak nejkratší cestou přes Kanadu a Spojené státy zpět do New Yorku.

 Post a Gatty při mezipřistání v Harbour Grace
Post a Gatty při mezipřistání v Harbour Grace


Po měsíčním čekání na dobré počasí se konečně 23. června 1931 odlepila Winnie Mae z Roosevelt Field na Long Islandu a zamířila k Labradoru, kde na letišti Harbour Grace Post a Gatty jen doplnili palivo a hned se vydali dál přes Atlantik. Po šestnáctihodinovém letu pak přistáli na základně RAF Sealand u Liverpoolu. Stali se 28. posádkou, která do té dob překonala Atlantik. Jejich další cesta vedla přes Hannover a Berlín do Moskvy, a poté dál na východ přes Novosibirsk, Irkutsk, Blagoveščensk a Chabarovsk do Nome na Aljašce, kde došlo při přistání k poškození vrtule. Cestu dokončili přes Fairbanks, Edmonton a Cleveland a 1. července přistáli zpět v New Yorku.

 Winnie Mae v letu
Winnie Mae v letu


Cestu dlouhou 24 903 km urazili za 8 dnů 15 hodin a 51 minut a za oceánem se stali skutečnými hrdiny, prvními, kteří dokázali obletět svět v jednomotorovém letadle. Jejich přivítání a s tím spojené oslavy se daly směle srovnat s těmi, které obdržel Charles Lindbergh. 7. července je čekal oběd v Bílem domě s americkým prezidentem a následující den slavnostní jízda New Yorkem. Willie Post pak zakoupil Winnie Mae od F.C. Halla a velmi brzy se začal zaobírat myšlenkou let kolem světa zopakovat, ale tentokráte už sólo. 

Ale o tom až příště.

Text: Michal Beran

            

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Wiley Post – 1. díl
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »