21.8.2020
Počátky La Société Antoinette
Letoun Gastambide-Mengin II ve své finální podobě
21.8.1908
První úspěšný let jednoplošníku na uzavřené trati
Pionýrské období aviatiky bylo krásným obdobím hledání cest. Na
nebe se vydávaly (a z nebe padaly) letecké konstrukce nejrůznějších
typů. Průkopníci aviatiky se předháněli v překonávání nových a
stále obtížnějších met. A v záplavě novinek v nadšeném tisku téměř
zapadla zpráva z 21. srpna. V Issy-les-Moulineaux provedl letoun
Antoinette II první let po uzavřené dráze uskutečněný
jednoplošníkem. Leon Levavasseur mohl slavit.
Leon Levavasseur
Na počátku příběhu společnosti Antoinette stáli dva inženýři
podnikající do té doby v oblasti výroby a využití elektrického
proudu. Leon Levavasseur zběhl ze studií umění, aby se mohl věnovat
studiu elektřiny a později spalovacích motorů, Jules Gastambide byl
zase uznávaným odborníkem v oblasti budování elektráren a v době,
kdy se oba pánové poznali, už i zámožným majitele elektráren ve
Francii a Alžírsku. V roce 1902 trávil Levavasseur společnou
dovolenou s Gastambidem a jeho rodinou, a na ní svému příteli
předložil plán na vstup do oblasti aviatiky. Gastambid souhlasil,
ale považoval za nutné nejprve vyvinout vhodný motor, neboť v té
době ještě žádné letadlo neletělo.Výsledkem se stal podnik
pojmenovaný Antoinette po Gastambidově dceři, jejíž otec celou
záležitost financoval. Ještě v témže roce 28. srpna Levavasseur
zažádal tajně o patent na koncept osmiválcového vidlicového motoru.
Žádost se stala veřejnou o rok později a 30. září 1904 byl patent
udělen. Motory zkonstruované Levavasseurem byly úspěšné, ale jméno
Antoinette spojené s jeho prací se na veřejnosti objevilo až v roce
1905, kdy společnost zkonstruovala řadu sportovních rychlých
člunů, které se velmi úspěšně účastnily závodů právě pod tímto
jménem.
Letoun Gastambide-Mengin ve své původní podobě
O rok později se La Société Antoinette stala akciovou
společností s Gastambidem v roli prezidenta společnosti a
Levavasseurem na pozici technického ředitele. Průkopník aviatiky
Louis Bleritot se stal jeho zástupcem. Společnost se v té době
primárně soustředila na vývoj a prodej leteckých motorů. Poháněly
například letoun Santos-Dumont 14bis, helikoptéru Paula Cornua,
nebo letoun Voisin upravený Henri Farmanem, se kterým pak Farman
provedl v lednu 1908 první let po uzavřené dráze delší než 1
kilometr.
Levavasseur však chtěl společnost etablovat i jako výrobce letadel.
S konstrukcí jednoplošníku experimentoval už od roku 1906, ale
úspěchu se dobral až na přelomu let 1907 a 1908, kdy podle jeho
návrhu postavil Gabriel Mengin jednoplošník zprvu označovaný jako
Gastambide-Mengin. Poháněl ho (jak jinak) vidlicový osmiválec
Antoinette o výkonu 50 koní a v dobovém tisku upoutal zpočátku
především složitým uspořádáním podvozku. Letoun letěl poprvé 8.
února 1908, poté 14. února, a zachovalo se kupodivu i jméno pilota,
kterým měl být jistý Boyer. Poté se Levavasseur s Menginem pustili
do řady úprav, během nichž letoun měnil své jméno postupně na
Gastambide-Mengin I, pak Gastambide-Mengin II a nakonec ve
své poslední verzi Antoinette II. A v této podobě uskutečnil také
21. srpna svůj historický let v Issy-les-Moulineaux, jednom z
tehdejších aviatických center. To už nesl řadu konstrukčních znaků
pozdějších verzí letounů Antoinette, včetně charakteristických
trojúhelníkovitých křidélek, zavěšených na odtokové hraně
křídel.
Mechanický letecký simulátor systému Antoinette
Je zajímavé, že někdy v této době zřejmě rozeznal potenciál
Levavasseurovy konstrukce i Louis Bleriot, který se ze své pozice
ve firmě pokusil Gastambidovi a Levavasseurovi rozmluvit jejich
záměr stavět letadla, bezpochyby proto, že se obával značné
konkurence. Když se mu to nepodařilo, společnost La Société
Antoinette opustil.
Inzerát společnosti Antoinette zhruba z roku 1907 ilustrující nízkou hmotnost jejich V16 motoru o výkonu 100hp
Letoun Antoinette VII s motorem V16 o výkonu 100hp na Salon de l’Aeronautique v roce 1909
V následujícím roce už oba podnikatelé založili ve spolupráci s
francouzskou armádou aviatické centrum blízko Mourmellon-Le-Grand,
které bylo dokonce vybaveno prvním leteckým „simulátorem“
společnosti Antoinette. Jedním z prvních žáků se stal dobrodruh
Hubert Latham, muž s nepochybným talentem pro létání, který se
rychle stal ve škole šéfinstruktorem. Mezi jeho žáky patřila
například i Marie Marvingt, která se posléze stala první ženou,
která za řízením bombardéru absolvovala bojový let, ale proslula
především v roli průkopnice využití letadel pro leteckou záchrannou
a zdravotnickou službu.
Dobová pohlednice Huberta Lathama s letounem Antoinette
Hubert Latham sám se do dějin zapsal mimo jiné dvěma neúspěšnými pokusy o přelet Lamanšského průlivu. A i když v souboji o cenu listu Daily Mail ho překonal Louis Bleriot, Latham proslavil letouny Antoinette svými výkony v řadě leteckých mítinků v následujících létech. Ale o tom zase někdy příště.
Text: Michal Beran
michal.beran@flying-revue.cz
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »