4.7.2021
Francouzská testovací pilotka Jacqueline Auriol (plným jménem Jacqueline Marie-Thérèse Suzanne Douet Auriol) ustavila v Istres ve Francii nový světový rychlostní rekord FAI na stokilometrovém okruhu. Pro rekordní let použila stíhací letoun Dassault Mirage III C.
Nový rychlostní rekord měl hodnotu 1850,2 km/h (1149,7 mil/h) a
šarmantní Francouzska tak překonala dosavadní rekord své americké
soupeřky Jacqueline Cochran, který Američanka ustanovila 6. října
1961 s letounem Northrop T-38 Talon.
Jacqueline Auriol byla v padesátých a šedesátých létech miláčkem
francouzských novinářů, kteří ji nazývali „dámou francouzských
křídel“ nebo „rekordmankou půvabu“. A půvabem skutečně tato drobná
žena oplývala bohatě.
Přepadový stíhací letoun Dassault Mirage IIIC
Jacqueline se narodila v roce 1917 ve Vendée v městečku Challans.
Rodiče, kteří pro svou dcerušku chtěli jen to nejlepší, ji svěřili
do klášterní výchovy – nejprve v Nantes a později v Paříži. Jak se
na dívenku z dobré rodiny slušelo, v dospívajícím věku projevila
zájem o výtvarné umění a snila o tom, že po absolvování kurzu dějin
umění se stane dekoratérkou. Ve dvaceti létech se provdala za Paula
Auriola, schopného mladého muže, jehož tatínek Vincent byl zvolen v
roce 1947 francouzským prezidentem a z Paula udělal svého blízkého
spolupracovníka.
Na naléhání svého manžela si nechá jednoho krásného dne roku 1948
nasadit na záda padák, na hlavu helmu a dovolí, aby ji připoutali
do sedadla dvouplošníku Stampe. Dvacetiminutový křestní let
absolvuje bez reptání. Přestože není nijak zvlášť touto zkušeností
nadšena, naučí se na přání svého manžela toto letadélko pilotovat
na malém letišti v Saint Cyr nedaleko Paříže. Aniž by si toho
kdokoliv ze začátku všiml, svět létání a letadel ji pomalu začíná
přitahovat a dokonce fascinovat. Chce stále víc, a tak přichází
výcvik letecké akrobacie. Po 464 hodinách výcviku se z ní stává
letecká akrobatka.
Jacqueline Auriol při vrtulníkovém výcviku v USA
Zlom v jejím životě přináší 11. červenec 1949, kdy prototyp
hydroplánu SCAN, ve kterém letí jako druhá pilotka, havaruje na
Seině. Jacqueline přežije, ale je těžce zraněna. Stráví více než
rok v Spojených státech, kde absolvuje na 20 bolestivých operací u
nejlepších plastických chirurgů té doby, další ji čekají po návratu
do Francie. Celkem jich bude 33. Čas mezi operacemi si krátí
studiem matematiky, fyziky, aerodynamiky, a především létáním a
získáváním nových pilotních kvalifikací. Podle všeho to byla právě
havárie a následné utrpení při operacích a léčbě, které přetavilo
její zájem o létání ve skutečnou, urputnou vášeň. Podle svých
vlastních slov přestala být po utrpěných zraněních krásnou ženou,
potřebovala najít nový smysl života. Stalo se jím létání.
Jacqueline Auriol v kabině letounu SNCASE DH.100 Mistral
11. května 1951 zaútočí poprvé na ženský rychlostní rekord a v
britském proudovém stroji de Havilland Vampire překoná stávající
nejlepší výkon, který drží druhá Jacqueline, Američanka Jacqueline
Cochran ještě s pístovým P-51 Mustang. V ten okamžik začíná souboj
dvou prvních dam tehdejšího letectví, přítelkyň, pokud se setkaly
mimo letiště, ale také velkých soupeřek, když šlo o rychlost.
Jacqueline Auriol a Mirage IIIC
Jejich souboj trval od roku 1951 až do roku 1964, kdy rychlostní rekord získala definitivně Američanka se strojem Lockheed F-14 Starfighter.
Text: Michal Beran
michal.beran@flying-revue.cz
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »