Kalendárium 2021 - První komerční lety Concorde

24.1.2021

Concorde G-BOAA při startu k historickému letu z Heathrow (Foto: British Airways)Concorde G-BOAA při startu k historickému letu z Heathrow (Foto: British Airways)
Concorde G-BOAA při startu k historickému letu z Heathrow (Foto: British Airways)

21. ledna 1976 odstartovaly ve stejný čas letouny Concorde společností British Airways a Air France na první pravidelné linky provozované nadzvukovými letouny.

Concorde F-BVFA patřící Air France vlétl v 11.40 na linku z Paříže do Rio de Janeira se zastávkou v Dakaru, Concorde G-BOAA společnosti British Airways pak ve stejný okamžik pustil dráhu letiště Heathrow na lince do Bahrajnu.

Let společnosti Air France AF 085 provedla posádka ve složení:Cpt. Pierre Jean Louis Chanoine-Martiel v roli velitele letadla, Cpt. Pierre Dudal (šéfpilot divize Concorde) v roli kopilota a letový inženýt André Blanc.

Reklama

  Posádka F-BVFA zleva do prava: kopilot Cpt. Pierre Dudal, letový technik André Blanc, velitel letu Cpt. Pierre Chanoine-Martiel (Foto: Air France/Musée de l’Air et de l’Espace, Aéroport de Paris – Le Bourget) Zoom gallery
Posádka F-BVFA zleva do prava: kopilot Cpt. Pierre Dudal, letový technik André Blanc, velitel letu Cpt. Pierre Chanoine-Martiel (Foto: Air France/Musée de l’Air et de l’Espace, Aéroport de Paris – Le Bourget)

Let společnosti british Airways BA 300, který měl pro tento let volací znak „Speedbird Concorde“ pak měla na starost posádka vedená Cpt. Normanem Victorem Toddem v roli velitele letadla, role kopilota se zhostil Cpt. Captain Brian James Calvert a letovým inženýrem pak John Lidiard. Letu se pak v kokpitu zúčastnil i zkušební šéfpilot společnosti British Aircraft Corporation, Ernest Brian Trubshaw, C.B.E., M.V.O..

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

  Posádka G-BOAA zleva do prava: letový technik John Lidiard, Cpt. Brian James Calvert, testovací šéfpilot BAE Brian Trubshaw a Cpt. Norman Victor Todd (Foto: British Airways) Zoom gallery
Posádka G-BOAA zleva do prava: letový technik John Lidiard, Cpt. Brian James Calvert, testovací šéfpilot BAE Brian Trubshaw a Cpt. Norman Victor Todd (Foto: British Airways)

Concorde G-BOAA přistál ve své destinaci v Bahrajnu přesně na čas v 15.20, francouszký F-BVFA pak po krátkém zdržení v Dakaru přistál v Rio de Janeiro v 19.00.

  Concorde F-BVFA (Foto: Air France)Zoom gallery
Concorde F-BVFA (Foto: Air France)

Oba lety se staly vyvrcholením více než šestnáctiletého snažení francouzské společností Sud Aviation, později Aerospatiale, a britské BAC, později British Aerospace, přivést na trh dopravních letadel spolehlivý nadzvukový dopravní stroj pro dopravu pasažérů.

Zbytek historie první kapitoly nadzvukového dopravního letectví je dobře znám. Zájem leteckých společností z řady důvodů nikdy nedosáhl předpokládané úrovně, a tak bylo rozhodnuto výrobu po dokončení šestnácti strojů ukončit.

Letouny Concorde sloužily velmi spolehlivě na linkách z metropolí obou států do New Yorku až do havárie stroje F-BTSC krátce po startu z Paříže. V roce 2003 se pak oba provozovatelé, British Airways i Air France, rozhodli provoz nadzvukových letounů Concorde ukončit.

 

Autor článku: Michal Beran

inzerat_sld_ii_185x65_fr_3_2017.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium 2021 - První komerční lety Concorde
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 06.04.1909 se stalo...
06.04.1909
V Buoy ve Francii vzlétl první letoun zkonstruovaný kompletně Henri Farmanem. Stroj označovaný jako Farman III, nebo někdy též Farman HF1, se stal prvním letounem využívajícím pro příčné řízení křidélek umístěných na odtokové hraně na konci křídla.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: