3.6.2019
Expedice Rusko 2019 Uskutečnit oblet Moskvy na palubě OK-LEX bylo jedním z hlavních cílů expedice Rusko 2019. Oblet se podařil hned dvakrát - nejprve Jiří Pruša Moskvu obletěl jedenapůlkrát Dynamicem, poté ještě znovu vrtulníkem Robinson 66. To už ovšem jako pasažér. Podívejte se na 63 pohledů na Moskvu z nebe.
Na leteckých expedicích obvykle vstávám před čtvrtou ráno. Podobně jsem se vzbudil i v malém hotýlku na firemním letišti Orlovka. Start se podařil a brzy se na obzoru objevují obrysy megapole. Žije tu víc lidí než v celé České republice, takže zatím trochu zamlžené obrys zástavby sahají od obzoru k obzoru.
Letiště Orlovka bylo příjemné hlavně tím, že se ukázalo slunce, a vůbec hezké počasí. Místní mi to totiž na ráno hrozili deštěm. Norská předpověď na www.yr.no ale slibovala teplý slunečný den s trochou oblačnosti a - měla pravdu. Napsal jsem poznámky pro web, připravil trasu a šel si ještě jednou prohlédnout letiště. Úterní let byl složitostí postupů asi nejkomplikovanější z celé cesty nad Ruskem, a tak jsem se chtěl dobře připravit.
K Moskvě jsem se přiblížil od severozápadu a po východním okraji města jsem sklouzl k jihu na letiště Mjačkovo. Dostal jsem pokyn sestoupat do 200 m. Letět přesně takto těsně nad zemí nad střechami výškových domů, antén a jeřábů a přitom intenzivně komunikovat, hlásit navigační body a výšku, přelaďovat mezi frekvencemi letišť Šeremetěvo, Domoděvo a Vnukovo, fotit, dívat se a hlavně sledovat přesně definovanou trasu bylo docela náročné. K tomu silná termika, která při chvíli nepozornosti letadlo katapultuje o 100 metrů výš nebo ho tvrdě tlačí k zemi.
Hlídat jsem musel i vrtulník mého přítele Jevgenije, který mě sledoval poměrně zblízka. Ostatně, fotografie u tohoto článku jsou povětšinou právě od něj. Snímky centra ovšem nečekejte - nad centrum Moskvy nebyla šance, aby nás pustili. I tak jsou ale pohledy na Moskvu zajímavé a myslím, že pro většinu Čechů neznámé.
Na letišti Mjačkovo se mi po přistání z prvního obletu dostalo milého přivítání a po chvíli povídání a občerstvení jsem letěl kolem Moskvy znovu. Jevgenij mi zajistil povolení na dva oblety - nemohl jsem o tuhle příležitost přijít, a tak jsem to celé absolvoval ještě jednou.
» Sledujte OK-LEX v aktuální pozici ve speciálu Rusko 2019.
Tentokrát jsem letěl okruh celý – celkem asi 110 km plus přílet a odlet na Mjačkovo, kousek nad dálničním okruhem kolem Moskvy. Po návratu jsem se radoval, že to dneska skvěle vyšlo – neudělal jsem žádný průšvih, počasí skvělé a kamera 360° pod letadlem běžela celou dobu po oba okruhy….
Aby toho nebylo málo, tak když jsem upoutal letadlo, Jevgenij mě posadil do své helikoptéry a půlku okruhu jsme letěli ještě jednou, takže jsem si oblet Moskvy mohl opravdu užít. Přistáli jsme na Moscow Heliport, poobědvali jsme, rozloučili se, on odletěl někam dál a já se v taxíku pustil do nekonečné a permanentní moskevské dopravní zácpy...
08.35 Start z dráhy 24 letiště Orlovka. Poslední komunikace se Sergejem na věži a přelaďuji na Tver Rajon. Dispečerka mluví jen rusky a je špatně slyšet. Aktivuji letový plán. Komunikaci 3x opakujeme. Chci si být jistý, že jsem zachytil správnou frekvenci na Šeremetěvo Approach.
08.57 Nad bodem Karmanovo měním kurz směrem na bod UM. Přelaďuji na frekvenci přibližovací služby Šeremetěvo. Žádná odpověď. Mnohokrát opakuji, ale nic. Jsem asi daleko a nízko.
» Létáte do zahraničí nebo se na to chystáte? Doporučujeme naši interaktivní on-line výukovou aplikaci VFR Communication.
09.25 Nastoupal jsem do 3500 stop, abych měl lepší šanci chytit vysílání ze Šeremtěva. Nedaří se mi.
09.37 Konečně slyším chraplání ze Šeremetěva. Dostávám info o tlaku vzduchu a instrukci klesat. Tlak vzduchu se mi zdá nezvykle nízký a mnohem nižší než na Orlovce – 990 Hectopascalů.
Nad Moskvou. Město se táhne od obzoru k obzoru. Především jsou vidět paneláky.
09.46 Dostávám instrukci „Klesejte do 200 metrů nad zemí“. Klesám. Vidím lidem na balkóny. Raději končím klesání a oznamuji to. „Pokračujte v klesání do 200 metrů nad zemí“ opakuje řídící. Mám obavy, ale klesám.
» Monitorujte vaše letadlo za letu i v hangáru. Aplikace Trexee ale umí nejen to.
09.53 Jsem nad bodem KS. Hledám černou helikoptéru Robinson 66, ve které na mě tady někde čeká ve vzduchu Jevgenij, aby mě doprovodil a nafilmoval OK LEX nad Moskvou.
09.57 „Jsem za tebou vlevo, pokračuj, neměj obavy“. Skvělé, tohle jsme zvládli. Jsme nad bodem NOTUN. Dál na východ nad Moskvu už nesmíme. Točím na sever a nad dálniční okruh.
09.59 Hlásím další polohu na Šeremetěvo Approach. „Leťte nad dálnicí, výška 150 metrů, QFE 990“. Aha, používají tu QFE–výška nad zemí a ne QNH-výška nad mořem, proto je to nižší číslo….
10.27 Přecházím na frekvenci věže letiště Mjačkovo. Snažím se mluvit rusky, odpověď přichází v angličtině – dráha v používání 19, vítr 7 metrů za sekundu, 220 stupňů. Oznamte pravý base 19.
10.35 Hlásím zařazení na pravý base dráhy 19. Dostávám povolení přistát.
10.38 Přistávám na letišti Mjačkovo.
Z Ruska Jiří Pruša
Foto: Jevgenij Kabanov
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »