5.5.2017
Budoucnost Další vizionářský letecký projekt nabývá reálných obrysů. Plně elektrický letoun Lilium Jet startuje i přistává jako vrtulník, samotný let u něj ale probíhá jako u letadla. Létá až 300 km/h, přitom neprodukuje žádné emise.
První úspěšný, zatím bezpilotní let Lilium Jet proběhl koncem dubna poblíž Mnichova. Stroj už absoloval i řadu přísných letových zkoušek a jeho autoři tvrdí, že se v leteckém provozu objeví do roku 2025. "Abychom se dostali do tohoto bodu, museli jsme vyřešit jedny z nejnáročnějších technických problémů v letecké dopravě," říká spoluzakladatel a CEO německého start-upu Lilium Aviation Daniel Wiegand. "Zkoušky prokázaly, že ve vzduchu vše funguje tak, jak jsme si na zemi představovali a předsevzali." Další testy už s pilotem plánuje LA na rok 2019.
Lilium Jet, první let. Mnichov, 20. dubna 2017
Tvůrci používají technologii VTOL (vertical take-off and landing), díky níž stroj startuje vertikálně jako vrtulník, za letu ale vztlak vytváří křídla jako u běžného letadla, nikoli rotor jako u vrtulníku. Letoun vejčitého tvaru pohání 24 malých elektromotorů umístěných na spodní straně křídel a dalších 12 motorů v přední části letadla po obou stranách kabiny. Motory, jež napájí lithium-iontové baterie, se po vzletu otočí z vertikálního do horizontálního směru a mohou tak letounu udílet dopřený tah.
Prototyp letounu je dvoumístný, do provozu ale chtějí vývojáři v Lilium Aviation za osm let poslat verzi pětimístnou. Při maximální cestovní rychlosti 300 km/h může letadlo letět zhruba hodinu, na jedno nabití tak uletí kolem tří set kilometrů. A protože k přistání mu stačí takřka jakákoli rozumně zpevněná plocha, může svou kapacitu pro dolet využít na maximum - pilotovi odpadá nutnost rozhodování, na které letiště ještě se zbývající zásobou energie dokáže doletět. Především však - technicky vzato - dopraví klienta takřka kamkoli.
Lilium Aviation si totiž od letounu slibuje změnu pohledu na individuální dopravu. Kromě technického vizionářství přichází u svého aerotaxi s v letectví dosud nevídanou představou sdílené dopravy podobně jako to už dnes funguje v pozemní dopravě ve službě Uber. Prostřednictvím aplikace ve svém smartphonu si objednáte nejbližší stroj, jenž vás vyzvedne právě tam, kde se právě nacházíte, třeba před školou, kanceláří či u vás na zahradě a dopraví vás opět kamkoli, například na letiště. Technicky to možné je, jak na současný technologický vývoj zareaguje legislativa, to se teprve ukáže.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »