23.4.2019
Flying Revue 3/2019 Postavte si letadlo. To je výzva, nad kterou leckdo mávne rukou, leckdo zahoří. Bratři Kubelovi patří k těm druhým a letadlo, konkrétně Alto 912 TG, si pořídili jako stavebnici. Jak se jim montáž letadla ze stavebnice daří?
Anglické výrazy používané v češtině nemám moc rád, ale létání je létání, tam tak nějak angličtina patří. Navíc český ekvivalent „dírka na dírku“ mi k letadlu, které létá a prodává se po celém světě, právě moc nejde.
Ale nebudu předbíhat, začnu pěkně od začátku. Alto je celokovový ultralehký dolnoplošník, vyráběný na Moravě firmou Direct Fly. Letadlo se dá pořídit od výrobce v různých fázích rozpracovanosti, ale i jako stavebnice v úplném rozsypu. My jsme si vybrali úplný rozsyp. Téměř před třemi lety jsme oslovili majitele firmy, Mgr. Ivo Lederera. První jednání už tenkrát probíhala ve velice přátelském duchu.
Asi je na místě podotknout, že létáme na jihu Čech, kde moc zkušeností s leteckou výrobou není, a většina kamarádů nás od stavby odrazovala se slovy: „Kluci, to nepostavíte!“ Na vysvětlenou, stavíme a létáme dohromady s bratrem.
První jednání s panem Ledererem v roce 2015 z naší strany nedopadla, stavby jsme se prostě báli! Naše cesta k Altu vedla přes jinou stavebnici, Zenair CH 601, kdy jsme letadlo koupili z druhé ruky jako dlouhodobě uzemněné. Zenaira jsme „rozlítali“, jenže brzy nám začaly vadit některé věci. Což o to, letadlo létá nádherně, ale druhý stejný kus na světě nenajdete.
Při opravách nám ta lidská tvořivost kolikrát i vadí, vše je originál a vy musíte vše také tvořit. Zenair CH 601 je letoun z období počátků ultralehkého létání u nás, o němž občas říkáme, že v některých případech láska k létání převyšovala pud sebezáchovy.
Po několika původně nezamýšlených přistáních, nouzácích a polonouzácích jsme se v roce 2018 k myšlence na Alto vrátili. Objeli jsme pár letišť, kde Alto již létá, a sbírali informace. Když jsme se přesvědčili, že toto éro by mohlo být to správné, opět jsme kontaktovali pana Lederera. Firma zatím přesídlila do nových prostor na letišti v Medlánkách, pobočka pak zůstala v Hluku kousek od Kunovic.
Naše jednání s výrobcem navázala na rok 2015, jen se pan Lederer podivoval, že jsme s Altem ještě neletěli. Zajistil tedy pro nás téměř dvouhodinový demonstrační let. Prolétnutí se s Altem nás v našem výběru jen utvrdilo. Ze všech možností, jakou stavebnici si vybrat, jsme zvolili letadlo v úplném rozsypu. Hlavně také z finančních důvodů.
Jak se stavba vyvíjela a v jakém je nyní stadiu, se dočtete v článku ve FR 3/2019.
Text: Jiří Kubele
Foto: Luboš Kubele
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »