Čtvrt tisícovky fotografií Pavlů Cibíků mapuje život na dálkových linkách ČSA

16.5.2019

Letušky při nastupování do Il-62.Letušky při nastupování do Il-62.
Letušky při nastupování do Il-62.
Křídlo Tu-104A.Křídlo Tu-104A.
Křídlo Tu-104A.
Hassanova věž v Rabatu.Hassanova věž v Rabatu.
Hassanova věž v Rabatu.
Tu-104 ČSA registrace OK-LDC na jednom z afrických letišť.Tu-104 ČSA registrace OK-LDC na jednom z afrických letišť.
Tu-104 ČSA registrace OK-LDC na jednom z afrických letišť.
Na tržnici v Phnom Penh.Na tržnici v Phnom Penh.
Na tržnici v Phnom Penh.
Il-62 v barvách národního dopravce.
Il-62 v barvách národního dopravce.
Další Tu-104 v barvách ČSA (registrace OK-NDF).
Další Tu-104 v barvách ČSA (registrace OK-NDF).
Zajímavá fotografie Tu-104 na stojánce.
Zajímavá fotografie Tu-104 na stojánce.
Tu-114, jedno z největších a nejrychlejších turbovrtulových dopravních letounů na světě.
Tu-114, jedno z největších a nejrychlejších turbovrtulových dopravních letounů na světě.
Jeden z pilotů na schůdcích do letadla. Rovněž se jedná o Il-62.
Jeden z pilotů na schůdcích do letadla. Rovněž se jedná o Il-62.
Jeden ze snímků z Afriky.
Jeden ze snímků z Afriky.
Kyrenia.
Kyrenia.
New Yorský Brooklyn Brigde v pozadí s budovami WTC.
New Yorský Brooklyn Brigde v pozadí s budovami WTC.
Autoři fotografií, otec a syn Cibíkovi. Foto: Jana Jirásková
Autoři fotografií, otec a syn Cibíkovi. Foto: Jana Jirásková

Výstava fotografií Exotika s ČSA      Otec a syn Cibíkovi nalétali jako s ČSA celkem 36 tisíc hodin. A protože si je kromě létání osedlal ještě další koníček, začali na lety na dálkových linkách ČSA vozit i fotoaparát. Celkem 246 jejich fotografií si nyní můžete prohlédnout na výstavě s názvem Exotika s ČSA v Muzeu T. G. Masaryka v Lánech. 

Pavel Cibík, bývalý pilot Českých aerolinií, za svou více než dvě desítky let trvající kariéru u ČSA nalétal 14 000 hodin. Začínal na letadlech sovětské výroby Jak-40 a poté Tu-154M jako druhý pilot, později se stal kapitánem na ATR 72/42 a Boeingu 737. Na krátký čas také usedl do kokpitu A-310. Svoji pilotní kariéru ukončil ze zdravotních důvodů v roce 2011 na postu kapitána B737. Nadšení a lásku k letadlům zdědil po svém otci Pavolu Cibíkovi, který byl radiotelegrafistou a na různých typech letadel  u Československých aerolinií za 33 let svého působení nalétal 22 000 hodin.

Právě fotografie, které během svých pobytů na dálkových tratích pořídil Pavol Cibík-otec, tvoří nosnou část výstavy. Jsou na nich zachyceny různé typy letadel: Tu-124, Comet 4B, B 707 nebo Il-62. Mezi nejvzácnější snímky patří ty, na nichž je vyobrazeno Tu-104A mezi lety 1961 až 1972.

Spolu s fotkami exotických měst jako jsou Rabat, Conakry, Phnom Penh, Singapur, Bahrain, Dakar a další vydávají svědectví o úspěšném období ČSA včetně života posádek a jsou v podstatě jakýmsi historickým pohledem na tato místa.

Pozornosti leteckých fanoušků rozhodně neunikne ani unikátní hromadná fotografie pěti Tu-114 nafocených na letišti Moskva-Šeremetěvo v roce 1967. Ve své době tato letadla vzbuzovala svým výkonem respekt celého světa. Výstavu doplňují snímky pořízené během přiblížení na přistání na letištích v Madridu, Soluni, Kodani, Heraklionu či Curychu jejichž autorem je Pavel Cibík mladší.

Výstava je sestavena z celkem 246 černobílých a barevných fotografií a v muzeu T. G. Masaryka v Lánech ji můžete shlédnout až do 6. června 2019. Krátkou ukázku si můžete prohlédnout ve fotogalerii u tohoto článku už dnes.

Miloš Kvapil

Foto: Pavel a Pavol Cibíkovi

logo_fr_transp.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Čtvrt tisícovky fotografií Pavlů Cibíků mapuje život na dálkových linkách ČSA
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »